دولت ایران به برجام پایان داد

دولت ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران دیگر برای خود هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) قائل نیست.

دولت ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که گام پنجم و آخرین گام کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای را به مرحله اجرا گذاشته است

جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه ١۵ دی‌ماه (۵ ژانویه) رسما اعلام کرد که «محدودیت در تعداد سانتریفیوژ‌ها را کنار می‌گذارد.»

در بیانیه آمده است:"بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت."

ایران همزمان یادآوری کرده که به «همکاری» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «کما فی‌السابق» ادامه می‌دهد و می‌افزاید:"در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد."

قابل ذكر است که جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال ١٣٨٢ پس از مذاکرات با سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه و امضای بیانیه سعد‌آباد متعهد به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم شده بود. ایران پس از چندین دور مذاکرات با اتحادیه اروپا و سران کشورهای ۵+١ سرانجام در اوایل تابستان ١٣٩۴ در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق رسید. دونالد ترامپ در اردیبهشت ١٣٩٧ از برجام خارج شد. دولت ایران در مقابل با اقدام آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن بر این کشور و همچنین براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در اردیبهشت ٩٨ گام اول، در تیر ماه گام دوم، در شهریور گام سوم و در آبان نیز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد.

کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی ارتش آمریکا به کاروان حامل وی در بغداد روند خروج ایران از توافق هسته‌ای (برجام) را تسریع کرده است.