دکتر نشاط دیهیلی: اردوغان جنایتکار جنگ است

دکتر نشاط دیهیلی خبرنگار و نویسنده‌ی مصری: تنها اسناد و مدارک موجود در نزد من برای متهم کردن اردوغان به جنایت جنگی و محاکمه‌ی وی کافی است

پیش از این خبرنگار مصری، دکتر نشاط دیهیلی مدارک و اسناد دولت ترک و میت ترکیه را در ارتباط با کشتار کردها و به آشوب کشاندن خاورمیانه آشکار کرده بود. دکتر نشاط در تلویزیون TeN TV مدارک و سناد مذکور را افشا کرده و در این رابطه به گفت‌وگویی اختصاصی  با خبرگزاری فرات پرداخته است.

 

  • شما به عنوان متخصص و کارشناس میز ترکیه، وضعیت کنونی حکومت اردوغان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در میان ارتش ترکیه اختلافاتی وجود دارد. این اختلاف در درازمدت تاثیر عظیمی را بر اردوغان خواهد گذاشت. در برهه‌ی کنونی، اردوغان مانند مانعی در زیر پای کشورهای اروپایی است. مدارک فراوانی دارم، تنها اسناد و مدارک موجود در نزد من برای متهم کردن اردوغان به جنایت جنگی و محاکمه‌ی وی کافی است.  رجب طیب اردوغان ریاست جمهوری ترکیه متهم به انجام جنایات جنگی و کشتار بوده و لازم است دادگاهی شود. در این رابطه اسناد فراوانی در دست است که این ادعای من را تائید می‌نماید. این مدارک و اطلاعات از خانه‌های ترکها به دست آمده‌اند.

 

اردوغان باید به اتهام جنایت جنگی دادگاهی شود

  • طی روزهای اخیر مدارک و اسناد منتشر شده از سوی شما مباحث بی‌شماری را دامن زده است. به عنوان روزنامه نگاری که از خارج به این موضوع نگاه می‌کنید، در داخل و خارج از خاورمیانه، رژیم ترکیه چه طرح‌هایی در سر دارد؟ عملیات و اقدامات نظامی ترکیه را طی روزهای اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت‌های بزرگ اردوغان را برای نیات و مقاصد خود به کار می‌برند. اردوغان نیز به همان شیوه درصدد استفاده از آن‌ها برای نیات و مقاصد خود می‌باشد. درصدد است به ایجاد اختلافاتی دست زده و از این اختلافات بهره برد. در این میان کردها همواره در ارتباط با همکاران بین‌المللی خود شفاف و صریح بوده و با به شیوه‌ای صحیح و دوستانه با متحدان خود ارتباط برقرار می‌کنند. اما دولت‌ها با همان حساسیت این موضوع را پیگیری نمیکنند. عفرین نیز برای اردوغان و تبه‌کاران وی به گورستان بدل خواهد شد. دونالد ترامپ اعلام داشت که نیروهای آمریکا از سوریه عقب نشینی خواهند کرد،  این تصمیم ترامپ، تصمیمی غیر اصولی و نادرست بود. ترامپ نیز بعد از مدتی به این باور رسید که چنین تصمیمی اشتباه بوده است. از نظر من امریکا هیچگاه نیروهای خود را از سوریه بیرون نخواهد برد.

 

ترکیه در مدت اخیر، به دلیل خلا سیاست بین‌المللی عملیات کشتار خود را آغاز کرده است. نه فقط در خارج، در داخل نیز، در داخل ترکیه نیز عملیات‌های بسیار بزرگ کشتار و دستگیری رخ می‌دهند. نخستین هدف دولت اردوغان در انجام این عملیات‌ها کشتار کردها هستند. در خلال فرایند راه حل که سال ٢٠١٣ با وساطت هیات حزب دمکراتیک خلق‌ها بین رهبر خلق کرد و دولت ترکیه انجام شد، به نتایجی دست یافته بود. اما دولت ترک این فرایند را از مسیر خارج کرد. با لگدی میز گفت‌‌وگو را بر هم زده، اردوغان از در مخالفت با  تمامی وعده‌ها و تفاهمنامه‌ها درآمده و این فرایند را به بن بست کشانید. اردوغان در رابطه با این موضوع دستور داد. با این فرایند، اهداف اردوغان بدون راه حل باقی می‌ماند؛ هدف وی این بود که خلق کرد، صدای خلق کرد را به سوی خود جلب نماید. خصوصا که در آن برهه انتخاب ریاست جمهوری ترکیه در جریان بود و درصدد بود با آرای کردها خود را به سریر ریاست جمهوری برساند.

 

اردوغان مانع از بقای هر گونه تفکر، نگرش و عملی خارج از نظرات و سیاست خود می‌باشد. اطلاعاتی که از ترکیه به دست ما می‌رسند، نشان دهنده‌ی تهدیدهای خطرناکی است که رژیم اردوغان متوجه ترکیه و خلق‌های ترکیه می‌نماید. اسناد و مدارک و دستورات صادر شده از سوی میت، نیروهای امنیت داخلی و ارتش ترک نشان می‌دهند که علیه کردها و بدون دستگیری، فرمان شلیک مستقیم علیه آن‌ها صادر شده است. نه تنها دستور شلیک مستقیم صادر شده است، بلکه همزمان تضمین داده شده است که با قتل، شکنجه و آدم ربایی کردها، دادگاهی‌ای نیز برای عاملان آن در جریان نباشد. و چنین تضمینی را به تمامی نهادها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرده‌اند. گفته‌اند که در دادگستری  افراد وابسته به ما وجود دارند که در صورت دستگیری، عاملان چنین اقداماتی حفاظت شده و پرونده‌های مربوط به آنان مسکوت خواهد ماند. بر مبنای اسناد منتشر شده می‌بینیم که جنایات جنگی بسیاری علیه بشریت در ترکیه انجام شده‌اند. همین مدارک برای برای متهم کردن اردوغان و قرار دادن وی در مقابل یک دادگاه بین‌المللی کافی است.

 

از سوی دیگر؛ بعد از انکه اردوغان در نتیجه‌ی انتخابات به مسند ریاست جمهوری دست یافت، دگربار آشکار شد که تمامی وعده و وعیدهای اردوغان برای راه حل، صرفا برای پرده پوشی جنایات خود علیه بشریت و کسب ریاست جمهوری، دستیابی به اهداف خود می‌باشد. اردوغان به هیچ وجه درصدد حل مساله‌ی کرد در ترکیه نبود، مدارک و دلایل آن نیز موجود است،  اکنون چندین نماینده‌ی مجلس، شهردار و سیاستمدار کرد زندانی شده‌اند. رسانه‌های داخل ترکیه، وابسته به کردها یا اپوزیسیون، از تلویوزیون گرفته تا روزنامه و گروه و انجمن متوقف و تعطیل و صدها نفر تبعید یا از ترکیه فرار کرده‌اند.

 

اردوغان مرتکب جنایت جنگی شده است

  • شما ارتباط حکومت اردوغان را با دیگر دولت‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قدرت‌های خارجی نیز در این جنایات جنگی سهیم‌اند. اما قدرت‌های خارجی در ارتباط خود با اردوغان ریاکاری و دورویی به کار می‌برند. در ارتباط با موضوع پناهندگی مترصد موضعگیرهای اردوغان هستند. اردوغان از مساله‌ی پناهندگان به عنوان پاشنه آشیل اروپاییان استفاده می‌کند. در عین حال اروپاییان نیز از خواسته‌های وی بهره می‌برند. چنین امری نیز در نهایت به نادیده‌گرفتن و سکوت در برابر  اقدامات اردوغان در ارتباط با کردها، در خارج و داخل ترکیه می‌شود. چنین سکوتی باعث شد که اردوغان به تجاوز در شمال سوریه بپردازد. همه آشکارا دیده‌اند که اردوغان حتی یک روز نیز علیه داعش به جنگ نپرداخته است. متعاقبا ما دریافتیم که با تبه‌کاران داعش در ارتابط نیز بوده است. با مجموعه اقدامات دیپلماتیک همواره در پی رهایی داعش برآمده است.

 

  • مدتی قبل آمریکا اعلام داشت که نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد. متعاقب آن، حکومت اردوغان به تلاش‌های جدیدی دست زد. شما این برخورد اردوغان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رئیس جمهوری آمریکا متعاقب این تصمیم در یافت که با عقب نشینی امریکا از سوریه، صحنه‌ی معادلات خاورمیانه با گونه‌ای از آشفتگی مواجه خواهد شد. ار همین‌رو از این تصمیم خود عقب نشست. احتمال میدهم که عقب نشینی جذابی نبود و ناشی از کوته بینی و نادانی بود. اکنون در داخل عفرین عملیات نظامی در جریان است. عملیاتی که تمامی مرزهای تحمل انسانی را درنوردیده است. در عفرین اکنون عملیات تغییر بافت دموگرافیک و ترکیزه کردن فرهنگ، آموزش در این شهر در جریان است. همراه با این، قتل زنان، کودکان و غیر نظامیان نیز تداوم دارد. اما عفرین همواره مانند فریادی طنین انداز بوده و نمی‌تواند از یادها برود. در نهایت عفرین به گورستانی بدل خواهد شد، تمامی ارزش‌هایی که اردوغان حامی آن است، در نهایت به درون این گورستان خواهد افتاد. عثمانی‌ها در قرون گذشته علیه عفرین ظلم فراوانی را مرتکب شده‌اند،  کردها به جریان‌های شکست‌خورده باوری ندارند و از آنان حمایت نمی‌کنند. اکنون در عفرین عملیات قتل‌عام اتنیکی و هویتی در جریان است.

 

اردوغان ابزار سیستم بین‌المللی است

دیوید گاربل طی یادداشتی در روزنامه‌ی گاردین انگلستان نوشته است که ترکیه مانند عضوی از ناتو، در نهایت سیاست ناتو را در سوریه اجرا خواهد کرد. از همین رو می‌توانیم بگوییم که از تمامی سلاحهای ناتو در عملیات جنگی و امور خود بهره می‌گیرد. تمامی جنایاتی را که اردوغان و ترکیه در سوریه انجام می‌دهد، از طریق ناتو انجام می‌گردد. آیا چنین امری می‌تواند محتوای تمامی وقایع رویدادها را تغییر داده و راه را بر زیاده‌خواهی و اهداف ترکیه مسدود نماید؟ اگر از منظر افکار عمومی بین االمللی گفته شود...

 

اگر با یادآوری جریان دستگیری کشیش آمریکایی- برونسون- در ترکیه تمامی این اطلاعات را از یاد ببریم. اردوغان به شیوه‌ای ریاکارانه و منافقانه سخن می‌گفت و بیانیه صادر می‌کرد. درصدد تحریک احساسات ترکی و اسلامی به نفع خود برآمده بود. او درصدد بود تصویری از خود را ترسیم نماید که نشان‌دهنده‌ی فردی مبارز، رهایی بخش، و نوه‌ی صلاح‌الدین ایوبی باشد که قدس را نجات داده است. از سوی دیگر درصدد ارسال این پیام به کشورهای غربی و اروپایی بود که یک شخص مدرن، دانا و غیرمذهبی می‌باشد. درصدد بود نشان دهد که چنین آزادی‌ای [آزادی غربی] بی‌اخلاقی و شرابخواری، تجارت و سکس را به همراه دارد.  آشکارا خود را یک محافظه‌کار نشان می‌دهد. می‌توان گفت که افکار عمومی جهانی قادر به تصمیم‌گیری و عمل به آنها نیست. سیاست‌گذاران از منافعی در اروپا و آمریکا برخوردارند. منافع اردوغان نیز بخش کوچکی از این منافع می‌باشند. براین باور نیستند که اردوغان مستقل بوده و هدف خاصی را دنبال کند. اردوغان ابزاریست که از سوی سیستم بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر ترکیه از ارتباطات قدرتمندی با اسرائیل برخوردار است. از طرف دیگر با جنبش صهیونیسم جهانی نیز ارتباط قدرتمندی دارد. با طیفهای موجود در حکومت آمریکا رابطه دارد. اردوغان چندین بار به تهدید ایلات متحده‌ی امریکا پرداخته است، زیرا آمریکا ترکیه را به وارد اوردن ضربات اقتصادی تهدید کرده است. اکنون دیگر نوبت ارتش ترک است که موضع خود را اعلام کند. پیشتر هم اینچنین بوده است. در این مرحله هم حرف آخر را ارتش ترکیه رقم می‌زند. زیرا بنیادی را که دولت ترک بر اساس آن شکل گرفته است چنین امری را اجازه داده است. پدیده‌ی وارد آوردن شوک و افسردگی در جامعه‌ی ترکیه را شکل داده است. از نگاه من و پیش‌بینی رویدادهایی که در آینده به وقوع خواهند پیوست، روزی فرا خواهد رسید که اردوغان از خواب بیدار شده و در می‌یابد که انقلاب بزرگی علیه وی به وقوع پیوسته است. او را در هم کوبیده و حزب وی را از میان برداشته‌اند. چنین کودتایی از درون ارتش ترکیه انجام می‌شود. زیرا ارتش ترکیه در خط فکری و اعتقادی متحد و یکپارچه نیست. این اختلاف در میان نظامیان طرفدار ناتو و نظامیان نژاد پرست ترک و نیز نظامیانی که در گذشته اردوغان آنها را به کار گماشته بود وجود دارد. از همین‌رو می‌توان گفت در میان ارتش ترک رویکردهای مختلفی وجود داشته و اختلافات جدی دارند. در نهایت این اختلافات را میان خود حل کرده و به نابودی اردوغان منتهی می‌شود.

... بیشتر بخوانید ...

اسناد جنگ دولت ترکیه علیه کردها افشا شد