رئیس سازمان بازرسی کل ایران: علت اصلی خسارات سیل خطای انسانی بوده است

رئیس سازمان بازرسی کل ایران اعلام کرد، علت اصلی افزایش خسارات سیل اخیر در ایران خطاهای انسانی بوده است.

ناصر سراج رئیس بازرسی کل ایران  با اشاره به فاجعه‌ی سیل اخیر در ایران گفت، لایروبی نکردن رودها، از بین بردن مسیل‌ها، از بین بردن آبخیزدارها، آبخوان‌ها و نابودی پوشش گیاهی از دلایل اصلی فاجعه‌ی سیل اخیر در ایران بوده است که همگی ناشی از خطای انسانی می‌باشند.

 

او با اشاره به اهمیت لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌‌ها گفت، اگر مسیل‌ها سال به سال لایروبی می‌شد شاهد این حجم عظیم خسارات نمی‌بودیم. باید دید کدام دستگاه مسئول این کار بوده و چرا تخلف کرده است.

 

پیشتر پروانه سلحشوری نماینده‌ی مجلس نیز به طور تلویحی به اشتباهات سپاه اشاره کرده و سپاه را متهم به دست داشتن در بروز این فجایع کرده بود. وی گفته بود، "گلایه از آن‌هایی است که چیزهای ساختند که امروز مجبور به منفجر کردن آن هستند. اگر آن زمان با مواد اولیه درست ساخت‌وساز صورت می‌گرفت این اتفاقات پیش نمی‌آمد. راه آهن درست کردند و بعد خودشان منفجر کردند. اینها همه به این دلیل است که در کشور ما کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد. نمونه بارز آن در سیل شیراز مشاهده می‌شود که مسیر رودخانه را جاده ساختند و آن فاجعه به وجود آمد."

 

روز‌ یکشنبه ۱٨ فروردین نیز ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌ی قضائیه‌ی ایران گفته بود، بنا به گزارشهایی که از بازرسان و نمایندگانی که به مناطق سیل زده بخصوص خوزستان و گلستان فرستاده‌اند، بدست آمده است مشخص شده که عامل اصلی تشدید خسارات لایروبی نکردن رودخانه‌ها بوده است. وی وعده داد با متخلفان مطابق قانون رفتار خواهد شد.