راضیه تورگوت: موضع غیرفعالانه‌ی سی‌پی‌تی، حصر امرالی را شدت بخشیده است

راضیه تورگوت از اعضای کانون وکلای سده اعلام کرد؛ موضع‌گیری غیرفعالانه‌ی سی‌پی‌تی که بر خلاف معیارهای خود آن است، سبب می‌شود که حصر امرالی افزایش ‌یابد و نگرانی‌ها نیز بیشتر می‌شوند.

از ۲۷ آوریل هیچ خبری از وضعیت عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد که ۲۱ سال است در حصر می‌باشد، به دست نیامده است. راضیه تورگوت یکی از وکلای سندیکای سده با اظهار اینکه حصر شدیدی بر موکلشان تحمیل شده است و علاوه بر آن شیوع کرونا نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. راضیه تورگوت از اعضای کانون وکلای سده (اسرین) در این زمینه با خبرگزاری فرات نیوز سخن گفت.

تورگوت گفت، از ۱۱ مارس ۲۰۲۰ در ترکیه ویروس کرونا به ثبت رسیده است. آنها با دادستانی بورسا و وزارت دادگستری دیدار کرده و درخواست نموده‌اند تا اقدامات لازم و ضروری انجام شود و در شرایط مناسب دیدار صورت گیرد اما هیچ پاسخی به آنها داده نشده است.

تورگوت همچنین گفت، وضعیت عبدالله اوجالان، ویسی آکتاش، عمر خیری کنار و هامیلی یلدرم خوب نیست و گفت؛"موکل ما آقای اوجالان مدت طولانی است که در زندان به سر می‌برد، به همین دلیل به بیماری تنفسی دچار شده است. وضعیت آب و هوای زندان امرالی نیز خوب نیست و از لحاظ استفاده از برخی حقوق وی مانند تماس تلفنی و یا دیدار، حصر سنگینی بر وی تحمیل شده است. ما درخواست کرده بودیم برای آنکه ویروس کرونا به امرالی نرسد، اقدامات پیشگیرانه انجام شود اما حق تماس تلفنی ویا دیدار با موکلمان به وی داده شود. درخواستهایمان توسط حکومت رد شده است. باید مسئولان در مورد سلامت موکلمان و اقدامات انجام شده اطلاعات لازم را منتشر کنند."

تورگوت گفت، درخواست آنها برای دیدار با موکلشان و حق تماس تلفنی ۶ ماه است که محقق نشده است.

تورگوت همچنین گفت، در امرالی رطوبت زیادی وجود دارد و به همین دلیل در فصل تابستان و زمستان، تاثیر بسیاری بر سلامت موکلمان آقای اوجالان می‌گذارد. تورگوت همچنین اعلام کرد، اگر به وضعیت زندان انفرادی توجه شود، محروم بودن از هوا و نور خورشید، سبب ایجاد بیماری تنفسی می‌شود و همین امر سبب می‌شود که موکل ما آقای اوجالان در مورد ویروس کرونا در شرایط حساسی قرار داشته باشد.

تورگوت در ادامه گفت، موکل‌های دیگر آنها ویسی آکتاش، عمر خیری کنار و هامیلی یلدرم در همین شرایط قرار دارند.

تورگوت افزود، موکل آن‌ها آقای اوجالان، آخرین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ طی تماس تلفنی با برادرش محمد اوجالان صحبت کرده و به او گفته بود که وضعیت سلامت او خوب است اما مشخص نیست که در آینده چه روی خواهد داد.

سی‌پی‌تی در برابر درخواست‌ها سکوت کرده است

تورگوت بیانیه‌ی سی‌پی‌تی در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ در مورد وضعیت زندان‌ها در زمان شیوع ویروس کروتا را یادآور شد و گفت که آنها بر این اساس ۱٨ آوریل به دفتر سی‌پی‌تی رفته‌اند، اما این سازمان تاکنون سکوت کرده و معلوم نیست که آیا تاکنون اقدامی انجام داده یا خیر.

موضع‌گیری علیه پروژه ملت دمکراتیک است

تورگوت در رابطه با تحولات جاری گفت:"این رفتارها ضدیت با پروژه ملت دمکراتیک آقای اوجالان است. آقای اوجالان در محاکمه‌های امرالی، حتی در سخت‌ترین شرایط دستیابی به آزادی و اراده زندگی مشترک را مورد تأکید قرار می‌دهند. در دو سال گذشته آقای اوجالان بر اتحاد دمکراتیک کوردها و ائتلاف دمکراتیک خلق‌ها تأکید کرده‌اند. ایشان بارها هشدار داده‌اند که عدم تحقق این دو فاجعه‌های بزرگی را به بار خواهد آورد. حصر امرالی نتیجه توطئه‌ای بین‌المللی است. آقای اوجالان به نمایندگی از خلق کورد و تمامی خلق‌های منطقه در برابر این توطئه و سیاست‌ جنگ‌افروزی مقاومت می‌کنند."

تورگوت به عواقب سیاست کودتاگری حکومت‌های ترکیه اشاره کرده و خاطرنشان کرد که تنها راه درهم شکستن این وضعیت گسترش مبارزات اجتماعی مشترک است.