راهپیمایی باشكوه کردها در پاریس: قاتلان را می‌شناسیم!

​​​​​​​کردها و دوستان آنان به مناسبت ششمین سالروز قتل سه زن انقلابی کُرد در پاریس گردهم آمدند و با سر دادن شعارهایی در محکومیت توطئه علیه کردها از میدان گاردونور تا میدان رپابلیک راهپیمایی نمودند

ظهر امروز راهپیمایی باشکوهی در محکومیت ترور سه زن انقلابی کردستانی در شهر پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد.

 

هزاران نفر از میهن‌دوستان کردستان ساکن كشورهای اروپایی از اوایل صبح به پاریس آمدند تا در راهپیمایی گرامیداشت ترور زنان کردستانی شرکت کنند. حاضران در گاردونورد پاریس گردهم آمدند. به گفته برگزارکنندگان شمار بیشتری از میهن‌دوستان کردستان نسبت به سال گذشته در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند. اعلام شد که در این مراسم ١۵ هزار نفر گردهم آمده‌اند.

شرکت کنندگان تصاویری از سه زن انقلابی ساکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز که در ٩ ژانویه ٢٠١٣ در پاریس به قتل رسیده بودند در دست داشتند. همچنین پوسترهای بزرگی از رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان در محل گردهمایی نصب شده بود. موضوع اعتصاب غذای گسترده در کردستان، ترکیه و خارج از میهن یکی از موضوع‌های تظاهرات امسال بود. شرکت کنندگان خواهان پایان فوری حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان شدند.

 

در راهپیمایی خانواده‌های هر سه زن انقلابی جانباخته، دوستان آنان، رفقای مبارزه آنان و مسئولان نهادها و احزاب حضور داشتند.

 

همچنین هیئت‌هایی از "راهپیمایی زنان جهان"، "حزب کمونیست فرانسه" و بسیاری از جریان‌ها و احزاب و نهادهای زنان شرکت کردند.

 

شرکت کنندگان با تأکید بر اینکه "قاتلان را می‌شناسیم"، از دولت فرانسه خواستند تا عاملان و آمران قتل‌عام نهم ژانویه ٢٠١٣ را به پای میز محاکمه بکشاند.

 

سخنرانان به دولت فرانسه یادآوری کردند،"ما قاتلان را می‌شناسیم، نمی‌گوییم آنها را شناسایی کند، هر چیزی آشکار شده است، بایستی آنان را محاکمه کنید."

 

شعار راهپیمایی امسال "عدالت را به اجرا گذارید" تعیین شده بود.

 

اردوغان دستور داده است

پیره لاونت دبیر کل حزب کمونیست فرانسه در این راهپیمایی شرکت کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات شرکت کرد. لاونت گفت:"ما می‌دانیم که شخص اردوغان دستور این کشتار را صادر کرده است، ما خواهان کسب نتیجه از این مبارزه هستیم."

 

سیلیویه ژان مسئول بنیاد روابط فرانس-کردستان هم در سخنانی گفت:"ما واقعیت‌های اساسی را می‌دانیم. اکنون اجرای عدالت بر عهده دولت فرانسه است، فرانسه باید آمران را معرفی کرده و به عدالت بسپارد."

 

تا قاتلان آشکار شوند ...

رمزی کارتال رییس مشترک کنگره خلق در سخنانی گفت:"خلق ما خواهان اجرای عدالت است. تا زمانی که آمران معرفی شوند به مبارزه ادامه می‌دهیم." زبیر آیدار از مسئولین کنگره ملی کردستان در اظهاراتی گفت:"کاملا عیان است که این ترور به تمامی در آنکارا برنامه‌ریزی شده است."

 

شرکت کنندگان سپس در میدان رپابلیک گردهم آمدند.