رد پای وزیر جدید دفاع امریکا در تجارت اسلحه و تجهیز ارتش رژیم فاشیستی ترکیه

طبق گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات آمریکایی، پاتریک شاناهان سرپرست کنونی وزارت دفاع امریکا که متعاقب استعفای جیمز متیس به این سمت منصوب شده است ارتباط گسترده‌ای با برنامه‌ی تجارت تسلیحات بین آمریکا و ترکیه دارد

پاتریک شاناهان در سال ۱۹۸۶ به کمپانی بویینگ پیوسته و به مدت سی سال در این شرکت به فعالیت مشغول بوده است. با این وجود وی از تجربه‌ی فعالیت در امور دولتی برخوردار نبوده است. طبق گزارش معرفی وی به وزارت دفاع، شاناهان معاون ریاست و مدیر سیستم‌های دفاعی موشک‌های بویینگ، ناظر سیستم دفاعی  زمینی میان‌برد،  ناظر سیستم موشک‌های لیزری و معاون ریاست و مدیریت عمومی سیستم‌های روتوکرافت بویینگ، نظارت هلیکوپترهای آپاچی، چینوک و اسپری را عهده‌دار بوده است.

 

آخرین سمت شاناهان قبل از رفتن به وزرات دفاع در شرکت بویینگ، معاون ارشد تامین و عملیات در این کمپانی بوده است. نقش شاناهان در نظارت بر سیستم‌های روتوکرافت بویینگ ارتباط مستقیمی با جنگ ترکیه علیه جنبش آزادیخواهی کردستان دارد. ایالات متحده‌ی آمریکا نخستین بار در سال ۲۰۰۹ امکان فروش هلیکوپترهای سی‌اچ- ۴٧‌اف به ترکیه را به عنوان بخشی از فروش تسلیحات به ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام نمود. آژانس همکاری امنیتی دفاعی-دی‌اس‌سی‌ای خاطر نشان ساخته است که نخستین پیمانکار این فروش باید کمپانی "ریدلی پارک" پنسیلوانیا باشد که متعلق به شرکت بویینگ است.

 

وزیر دفاع تازه آمریکا در این پروژه نیز نقش ناظر را عهده‌دار بود. متعاقبا گزارش‌هایی مبنی بر نهایی شدن قرار داد فروش هلیکوپترهای سی‌اچ- ۴٧‌اف بین مقامات ترکیه و ایالات متحده‌ی آمریکا از طریق کانال‌های بین دو حکومت منتشر گردید. سفارش اولیه‌ این سلاح‌ها شامل ۶ هلیکوپتر چینوک از نوع سی‌اچ- ۴٧‌اف بود. این کشور همچنین نسبت به سفارش ۵ هلیکوپتر دیگر نیز از همان نوع اقدام نمود که طبق قرارداد تا سال ۲۰۱۹ شمار آن‌ها به ۱۱ عدد خواهد رسید. این هلیکوپترها به منظور برآوردن نیازهای کنونی و انتقال نیرو، جستجو و نجات سریع و تقویت نیروهای دفاعی و پیشگیری از تهدیدهای منطقه‌ای کاربرد دارند.

 

طبق گزارش‌های مرتبط به فروش تسلیحات آمریکا به ترکیه، اکثریت قریب به اتفاق هوایپماها و هلیکوپترهای مورد استفاده‌ی نیروی هوایی ترکیه، آمریکایی می‌باشند.

 

طبق سند منتشر شده‌ی وزرارت امور خارجه‌ی آمریکا در سال ۱۹۹۵  تحت عنوان گزارش حقوق بشر در ترکیه و وضعیت قبرس هلیکوپترهای آمریکایی بدون هیچ گمانی برای انتقال نیروهای امنیتی برای شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، و از میان بردن افراد در دهه‌ی ۱۹۹۰ مورد استفاده واقع شده‌اند.

 

شاناهان به عنوان ناظر سیستم زنجیره‌ای تامین بین‌المللی بویینگ نقش مستقیمی در جنایات جنگی ترکیه داشته است. گزارش‌های نظامی خاطرنشان می‌سازند که تامین کننده‌ی کلیدی و شریک اصلی بویینگ در صنایع هوا فضای ترکیه-تای است. این شرکت تولید کننده‌ی بخش‌هایی از هوایپماهای بویینگ و نیز دیگر اجزای هواپیماهای غربی مانند اف١۶ است که ترکیه از آن‌ها در بمباران عفرین، شنگال و مخمور طی امسال مورد استفاده قرار داده است. بویینگ شرکت تای را به عنوان یکی از زنجیره‌های ارزشمند تامین مالی خود دانسته و در آوریل ۲۰۱۸ این شرکت ترکی را به عنوان تامین کننده‌ی سال در مشارکت در ریسک و حمایت از روابط بلند مدت و ارتقا دهنده‌ی اهداف استراتژیک عنوان کرده است. اعطای این عنوان و جایزه به این شرکت در حالی اتفاق افتاد که شاناهان کمتر از یک سال بود که به پست معاونت وزیر دفاع امریکا دست یافته بود. از همین رو ناظران اعطای این عنوان را به عنوان نشانه‌ای از روابط شاناهان و ارتش ترکیه قلمداد می‌کنند.

 

دونالد ترامپ اظهار داشت که طی مکالمه‌ای با اردوغان در ارتباط با بسط و گسترش روابط بازگانی با اردوغان دیروز به گفت‌وگو پرداخته و ۱۳ دقیقه بعد از انتصاب شاناهان به وزارت دفاع در حساب تویتری خود از انتصاب وی به این پست خبر داد. طی هفته‌ی جاری نیز ایالات متحده از فروش موشک‌های پاتریوت به ترکیه به ارزش  ۳میلیارد و پانصد میلیون دلار خبر داد. انتخاب شاناهان به وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد دولت ترامپ قصد دارد تا به رغم تهدیدهای ترکیه مبنی بر قتل عام ساکنان شمال سوریه حمایت نظامی این کشور را به ترکیه افزایش دهد.