رضا آلتون: تهدید بازپس‌گیری مناطق حومه شرقی رود فرات عقلانی نیست

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک تحولات جاری در منطقه و سوریه را مورد ارزیابی قرار داد و گفت؛ دولت ترکیه به روزی افتاده  که شکست‌ها را موفقیت به حساب می‌آورد و در حین فرار فریاد پیروزی سر می‌دهد

رضا آلتون عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در مصاحبه‌ای توافقات فعلی در مورد استان ادلب سوریه را موقتی دانست و گفت که رژیم سوریه برای بازگرداندن حاکمیت خود مجبور به بازپس‌گیری ادلب است. وی همچنین تهدید به بازپس‌گیری مناطق حومه شرقی رود فرات توسط حکومت سوریه را غیرعقلانی دانست.

 

رضا آلتون از مسئله ادلب به عنوان یک گرە اصلی در مسیر حل بحران سوریه نام برد و گفت: "رژیم سوریه برای بازگرداندن حکمرانی خود هیچ راهی بجز بازپس‌گیری ادلب ندارد. از سویی، حفظ ادلب برای گروههای جهادی به معنای مرگ و زندگی است. بنابراین هیچ توافقی در مورد ادلب نمی تواند که صورت بگیرد."

 

وی در مورد چرایی عدم وقوع جنگی که انتظار آن می رفت گفت: "رژیم سوریه و روسیه از جنگ در ادلب پرهیز کردند. از سویی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در مورد عملیات ادلب مخالف بود و تهدید به مداخله در ادلب در صورت استفاده از سلاح شیمیایی کرد. حتی نیرو به دریای مدیترانه آوردند و در برابر روسیه قرار گرفتند."

 

عضو شورای رهبری ک.ج.ک در مورد موقعیت ترکیه نیز گفت: "ترکیه اگر می توانست به توافقی با ائتلاف تحت رهبری آمریکا دست پیدا کند قطعا به توافق با روسیه تن نمی‌داد و زیر بار مسئولیت ایجاد منطقه امن و عقب‌ کشاندن و خلع اسلاح گروههای جهادی نمی‌رفت. ترک‌ها می‌دانستند در صورت تقابل با روسیه شکست سنگینی خواهند خورد. ترکیه همچنین از هجوم پناهجویان و مشکلاتی که گروههای جهادی برایش ایجاد می کردند نگران بود."

 

آلتون در همین رابطه گفت در ادلب هیچکس موفق نبوده است هرچند ترکیه بخواهد شکست‌های خود را بنوعی پیروزی جلوه دهد. ترکیه دارد دقیقا کاری را انجام می دهد که رژیم سوریه و ایران و روسیه از آن می خواستند؛ خلع سلاح و یا نابود کردن گروههای جهادی در ادلب.

 

وی در عین حال تهدیدهای صورت گرفته در مورد عملیات بازپس‌گیری مناطق حومه شرقی رود فرات که از سوی وزیر خارجه سوریه مطرح شده بود را غیر عقلانی خواند و گفت مردم و نیروهای حاضر در این مناطق از سازماندهی قوی برخوردارند و همچنین نیروهای ائتلاف بین المللی هم آنجا حضور دارند که از روسیه قوی‌تر هستند.