رضا آلتون: ی.پ.گ هرگز از عفرین دست نخواهد کشید/ بحران ایران تشدید می‌شود [بخش پایانی]

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک: نباید به اشتباه بیفتیم که ترکیه، روسیه، ایران و رژیم سوریه همه با هم [در مسئله عفرین] شریک هستند. آنها با یک معامله‌ی کثیف عفرین را به ترکیه دادند

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک: نباید به اشتباه بیفتیم که ترکیه، روسیه، ایران و رژیم سوریه همه با هم [در مسئله عفرین] شریک هستند. آنها با یک معامله‌ی کثیف عفرین را به ترکیه دادند

 

عضو رهبری ک.ج.ک در سومین بخش گفت‌وگو با خبرگزاری فرات مباحث؛ نقش ایران و رژیم سوریه در واگذاری عفرین به ترکیه، وضعیت عفرین و احتمال واگذاری آن به رژیم سوریه، چگونگی تعامل کردها با مسئله عفرین و تحولات مرتبط با ایران در منطقه را مورد ارزیابی قرار داد.

 

حضور ترکیه در عفرین باعث جنگ و درگیریست چون ی.پ.گ هرگز دست از عفرین نمی‌کشد

رضا آلتون در مورد وضعیت عفرین گفت: بی‌شک مسئله‌ی عفرین بسیار مهم است، در واقع زمانی که ما در مورد ادلب سخن می‌گوییم منظورمان همان مسئله است. اما نمی‌شود آنها را یکی فرض کرد. زیرا وضعیت عفرین متفاوت است. زمانی که روسیه و ایران و رژیم سوریه سعی کردند با استفاده از ترکیه عفرین را تصاحب کنند، نیروهای سوریه دمکراتیک در مقابل آنها ایستاد. پس هرگز نباید فراموش کنیم که رفتن ترکیه به عفرین اقدامی سرخود نبوده است. نباید به اشتباه بیفتیم که ترکیه، روسیه، ایران و رژیم سوریه همه با هم [در مسئله عفرین] شریک هستند. آنها با یک معامله‌ی کثیف عفرین را به ترکیه دادند. اما مبارزین آزادی در عفرین در مقابل این معامله‌ی کثیف ایستاده‌اند و دست از عفرین نخواهند کشید. الان هم مقاومت ادامه دارد، در چنین شرایطی حضور ترکیه و تبهکارانش چه تاثیری بر آینده‌ی عفرین خواهد گذاشت؟ همچنان که یادآوری کردیم حضور ترکیه در عفرین سبب کشمکش خواهد شد. بدون شک نیروهای رژیم سوریه می‌خواهند به جای ترکیه وارد عفرین شوند، اما ی.پ.گ هرگز دست‌بردار عفرین نخواهد شد. با این شرایط نتیجه چه خواهد شد؟

 

هدف اصلی در حال حاضر ایران است

رضا آلتون در ادامه به ارزیابی وضعیت ایران پرداخت:" با وجود آنکه آمریکا از آغاز مذاکره با ایران سخن گفته اما هدف تسلیم گرفتن ایران است. آمریکا با هدف حل مشکلات با ایران دیدار نخواهد کرد. حکومت ایران از این مسئله آگاه است و درخواست دیدار بدون شرط آمریکا را رد کرده است. رد کردن ایران ناشی از قدرتمند بودن نیست بلکه به این دلیل است که هدف آمریکا را می‌داند. در نتیجه مشکل بسیار جدیست. اختلافات میان ترکیه و آمریکا چقدر جدیست اختلاف مابین ایران و آمریکا نیز همان قدر جدیست. تنشهای میان ترکیه و آمریکا سیاست تحت فشار قرار دادن و در تنگنا قرار دادن است. وضعیت بدتر هم خواهد شد. برای ایران هم درخواست تحریمهای سیاسی، نظامی، دیپلماتیک و بازرگانی شده است. ایران نیز به این سیاست واکنش نشان داده است. این بدان معناست که در خاورمیانه ایران در تنگنا قرار خواهد گرفت. در یمن، لبنان و بسیاری جاهای دیگر تحت فشار قرار می‌گیرد. با واکنش صریح و هماهنک اتحادیه‌ی عرب، اسرائیل و آمریکا حکومت ایران در وضعیت بسیار بدی قرار خواهد گرفت.

 

در واقع در ایران مسائل جدی وجود دارد. اگر ایران این مسائل را به درستی حل نکند دخالت در آن صورت خواهد گرفت و ایران باج سختی خواهد پرداخت. ممکن است ایران بتواند مدت کمی مقاومت کند اما بسیار بعید است بتواند در دراز مدت در مقابل این عملیات که بر علیه‌اش در حال انجام است ایستادگی کند. تنها راه نجات ایران از این شرایط آن است که مشکلات و مسائل خود را به خوبی ببیند و راه حل درست و مناسبی برای آنها اتخاذ کند."