روحانی خواستار پایان تحریم‌های آمریکا شد

حسن روحانی رییس جمهور ایران از ایالات متحده درخواست کرد تا با برداشتن تحریم‌ها قدم اول را بردارند

   پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ملاقات با رییس جمهوری ایران امکان‌پذیر است روحانی به این سخنان واکنش نشان داد

   روحانی گفت: "در رابطه ما با آمریکا، بدون اینکه آمریکا از تحریم‌ها دست بردارد و دور اشتباه‌هایش خط بکشد، دچار تحول مثبتی نخواهیم شد."

   ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در ماه مه ٢٠١٨ تحریم‌های تازه‌ای را علیه رژیم ایران اعمال کرد. شدت تحریم‌ها تنش بین دو کشور را به حدی افزایش داد که نگرانی‌هایی را در رابطه با آغاز جنگ میان دو کشور در پی داشت.

سفر غیرمنتظره ظریف به نشست گروه ٧
​​​​​​​
​​​​​​​   در پی سفر غافلگیرانه جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه که محل نشست گ٧ می‌باشد، دونالد ترامپ در رابطه با احتمال دیدار با همتای ایرانی خود در صورت برآورده شدن "شرایط" سخن گفته است.

​​​​​​​   موضوع ایران در صدر دستور کارهای نشست گ ٧ قرار گرفت. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که نقش واسطه را در برعهده گرفته است گفت: "دو چیز برای ما خیلی مهم است، ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و شرایط کنونی به هیچ‌ وجه نباید ثبات منطقه را تهدید کند." دونالد ترامپ هم در سخنانی گفت که "قصد رژیم ایران را ندارد".

​​​​​​​   محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه ۲۵ اوت برای گفتگو در حاشیه این اجلاس با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به نحو غیرمنتظره وارد شهر بیاریتز فرانسه شده بود و پس از چند ساعت این شهر را به مقصد پکن ترک کرد.

​​​​​​​   در همین رابطه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم گفته است: "فضای سیاسی کنونی امکان بحث و گفتگو را فراهم کرده و ایالات متحده آمریکا هم در این مورد با مقامات حاضر در اجلاس اتفاق نظر دارد".