روداو در اتاق ویرایشگران خبرگزاری آناتولی چه کاری دارد؟

گزارشهای متعددی در رابطه با وابستگی روداو به سرویس خبری سازمان میت ترکیه در سالهای اخیر منتشر شده‌ است. مسئولین و کارمندان آن، مجموعه روداو را "رسانه حرفه‌ای کُردی" می‌نامند و با نقاب کُردایتی تیشه بر ریشه تاریخ و هویت کردها می‌زنند.

گزارشهای متعددی در رابطه با وابستگی روداو به سرویس خبری سازمان میت ترکیه در سالهای اخیر منتشر شده‌ است. مسئولین و کارمندان آن، مجموعه روداو را "رسانه حرفه‌ای کُردی" می‌نامند و با نقاب کُردایتی تیشه بر ریشه تاریخ و هویت کردها می‌زنند.

روداو از اولین روزهای فعالیت، مناقشه‌های فراوانی را در میان خلق کُرد دامن زد، اسب تروای ترکیه در هولیر که از سوی نچیروان بازانی هدایت می‌شود به بلندگوی داعش و میت ترکیه مبدل شد و آشکارا برای اشغال کردستان اعلام فراخوان داد. بنگاه متعلق به نچیروان بارزانی در نوروز سال گذشته، حین حمله تبهکاران پ.د.ک به شنگال از مواضع دولت ترکیه علنا برای اشغال این منطقه حمایت کرد و نوروز سال جاری هم حین ورود تبهکاران به مرکز شهر عفرین اقدام به پخش زنده گفت‌وگو با سرکرده‌های تروریست القاعده در استانبول نمود.

بنگاه روداو در هفت سال اخیر به شیوه صریح از حمله داعش به روژاوا حمایت کرد و به سیاه‌نمایی مبارزان ی.پ.گ/ی.پ.ژ در روژاوا پرداخت. روداو تنها رسانه‌ای است که در قلب کردستان و با زبان کردی، حملات رژیم ترکیه برای امحای کردها را مشروع جلوه می‌دهد. چنین عملکردی افکار عمومی کردستانی‌ها را قانع نمود که روداو را بخشی از رسانه‌های تحت فرمان رژیم فاشیست حاکم بر ترکیه بدانند.

در روزهای اخیر تصاویری منتشر شد که روداو را در اتاق سردبیران خبرگزاری آناتولی (متعلق به رژیم فاشیست ترکیه) نشان می‌دهد. قریب چهل روز پیش هم یکی از گزارشگران این بنگاه در اتاق رسانه‌ای عملیات هجوم به عفرین "شاخه زیتون" واقع در مرز کلیس ترکیه دیده شد و تصاویر آنهم منتشر شد. تصاویر تازه رابطه این بنگاه رسانه‌ای را با سازمان میت تقویت می‌کند.

چاوش اوغلو؛ مهمان خبرگزاری آناتولی

مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه مهمان اتاق ویرایش خبر خبرگزاری آناتولی است. در این اتاق تنها خبرنگاران ویژه‌ می‌توانند شرکت کنند. رژیم حاکم بر ترکیه کنترل تمام رسانه‌های این کشور را قبضه کرده است و به هیچ رسانه منتقدی اجازه فعالیت نمی‌دهد. روداو با شرکت در این اتاق آشکارا اعلام می‌کند که بخشی از رسانه‌های تحت فرمان رژیم ترکیه است. رژیم‌های دیکتاتور اجازه شرکت رسانه‌های مخالف در نشست‌های مخفی با رسانه‌‌های تحت فرمان خود را نمی‌دهند. بویژه اگر وزیر خارجه حکومت اردوغان مهمان خبرگزاری آناطولی [متخصص تحریف جنایت‌های بشری رژیم ترکیه] در چنین نشستی شرکت کرده باشد.

آنکار چه نقشی را به روداو سپرد؟

روز ٢٢ مارس/٢ فروردین اتاق ویرایش خبر خبرگزاری آناتولی شکل گرفت، یعنی چهار روز پس از اشغال مرکز عفرین. موضوع نشست هم گفت‌وگو در رابطه با اشغال عفرین و برنامه‌های آتی مرتبط با اشغال شمال سوریه و جنوب کردستان از سوی ترکیه است. وزیر نژادپرست ترکیه بصورت آنی جمله‌ "شبی بدون آنکه کسی خبر داشته باشد می‌آییم" را تکرار کرد و مدعی شد که این جمله برای شنگال، قندیل و جنوب کردستان هم صدق می‌کند!

مدارک دیگری لازم است؟

نشست چه نتایجی در پی داشت؟ آیا مدارک بیشتری لازمند؟ شرکت روداو در این نشست مدرکی به دست می‌دهد که حاکی از گفت‌وگو و نتایج آن است. چاوش اوغلو در سخنان خود از اشغال جنوب کردستان دم زد، هواپیماهای جنگنده رژیم تُرک به جنوب کردستان حمله‌ور شده و چهار شهروند جنوب را به شهادت رساندند. حزب متعلق به بارزانی‌ها (پ.د.ک) هم در موضعی کریه بجای محکوم نمودن عاملان کشتار مردم جنوب، انگشت اتهام را بسوی پ.ک.ک گرفت. از همه وقیحانه‌تر اینکه سه فعالی که به حملات رژیم ترکیه به جنوب کردستان اعتراض نموده‌اند از سوی پ.د.ک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. از سرنوشت این سه هیچ خبری در دست نیست.

نتیجه:

آنکارا بنگاه روداو را موظف کرده است که جنایت‌های رژیم ترک علیه جنوب کردستان را به پ.ک.ک نسبت دهد. برای کسب این نتیجه شواهد بیشتری لازم نیست. تنها این کلمات را کنار هم قرار دهیم؛ خبرگزاری آناطولی، تهدیدهای وزیر خارجه ترک، بمباران قندیل، قتل چهار شهروند جنوب، موضع پ.د.ک علیه پ.ک.ک. واضح است روداو چه نقشی را بردوش گرفته است.

اسناد اسب تروایی که اردوغان به نچیروان بارزانی سپرده است چندی پیش از سوی ویکیلیکس منتشر شدند. در این مدارک آمده است که شش ویرایشگر اتاق خبر روداو از سوی میت آموزش دیده و روزانه با مسئولان میت در ارتباط هستند. از قرار معلوم نه تنها شش نفر، بلکه مجموعه موسوم به بنگاه روداو بخشی جدانشدنی از توطئه مشروعیت بخشی به اشغال جنوب کردستان و جنایت جنگی در قبال کردهاست.

سند سری وزارت خارجه ترکیه در مورد شبکه روداو- این خبر روز ١ سپتامبر ٢٠١٣ از سوی خبرگزاری فرات منتشر شده است: