روزنامه‌های اروپا: هدف ترکیه نابودی کردها است

حمله و تلاش‌های دولت ترکیه برای اشغال عفرین تیتر اصلی روزنامه‌های اروپایی امروز بود. روزنامه‌های پرتیراژ هدف حمله‌ی دولت ترکیه به عفرین را نابودی کردها می‌دانند

حمله و تلاش‌های دولت ترکیه برای اشغال عفرین تیتر اصلی روزنامه‌های اروپایی امروز بود. روزنامه‌های پرتیراژ هدف حمله‌ی دولت ترکیه به عفرین را نابودی کردها می‌دانند

 

از همان آغاز حملات هوایی و زمینی دولت ترکیه علیه عفرین، این موضوع در تیتر اول روزنامه‌های اروپایی جای گرفت، خبرگزاری‌ها، وبسایت‌ها و رسانه‌های پرمخاطب اروپا حمله‌ی دولت ترکیه را بشیوه فوری پوشش می‌دهند. بیشترین تحلیل‌ها و اخبار را رسانه‌های آلمانی پوشش دادند.

 

سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری دی.پی.ای در این مورد گفت که " ما اتفاقات در شمال سوریه را با نگرانی دنبال می‌کنیم".

بخشی از اخبار و تحلیل‌ها در روزنامه و وب‌سایت‌های اینترنتی و تلویزیونی به شرح زیر است:

 

بیلد [یکی از پرطرفدارترین روزنامه‌های آلمان] در وبسایت اینترنیتی خود، با عنوان "اردوغان به سوریه حمله کرد" نوشته است که در سوریه جبهه‌ی جنگ نوینی ایجاد شد، هواپیماهای جنگی ترکیه در منطقه‌ی عفرین به خانه و محل سکونت کردها حمله نمودند. روزنامه با اشاره به تهدیدهای مقامات دولت ترکیه و سخنان سخنگوی ی.پ.گ می‌نویسد: ارتش ترکیه به ی.پ.گ که همپیمان کشورهای غربی در جنگ علیه داعش بوده، حمله نموده است.

 

دیراشپیگل [یکی از مجله‌های پرمخاطب آلمان] در وبسایت خود بعنوان "حمله به کردها و افزایش تنش‌های سوریه، باعث افزایش نگرانی‌ها شده است"، به بررسی و تحلیل موضوع پرداخت و افزود که این مسئله مسکو و برلین را نگران کرده است، همچنین گفته است که حمله‌ دولت ترکیه به کردها، تلاش‌ها برای نابودی داعش را با مشکل روبرو می‌کند.

 

ای.آر.دی[تلویزیون رسمی دولت آلمان] در بولتن خبری خود بر روی این موضوع تاکید کرد و اعلام نمود که حمله‌ی ترکیه به عفرین منطقه را با مخاطرات بسیار جدی مواجه می‌سازد. ای.آر.دی دیدگاه‌های تحلیل‌گران سیاسی را در این مورد بررسی نموده و اذعان داشته که: " این احتمال وجود دارد که پ.ک.ک نیز در مقابل این حمله در داخل ترکیه حملاتی را انجام دهد''.

 

دی ‌ولت: این روزنامه موضوع را با تیتر ''حمله‌ی اردوغان به سوریه" پوشش داد و در یک خبر-تحلیل نوشت که " ی.پ.گ فاکتور آرامی در سوریه می‌باشد. ی.پ.گ در جنگ با داعش اصلی‌ترین نیرو می‌باشد، با مشارکت مسیحیان و اعراب سنی اداره‌ای دمکراتیک را ایجاد نموده و مانع از بروز جنگ داخلی گردید، اگر دمکرات‌های غربی بار دیگر کردها را قربانی سیاستهای خویش کنند، دچار اشتباهی تاریخی خواهند شد. این خلق که تلاش‌ و مبارزه برای دمکراسی را یاد گرفته است، ممکن است که تحت فشارها، راه‌های اشتباهی را برای پیگیری مطالبات خود برگزیند.

 

تل ‌پولیس: با عنوان ''مسکو مجوز نابودی کردها را در عفرین صادر نمود" و نوشت: پرواضح است که کردها را در عفرین تنها گذاشته‌اند.

 

دیه‌پریس: یکی از روزنامه‌های اتریش در وبسایت خود با تیتر"هواپیماهای جنگی ترکیه، خانه و کاشانه‌ی کردها را بمباران می‌کنند"، متذکر شد که عفرین دارای٣۶٠ روستا و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر می‌باشد، دولت ترکیه بمنظور از بین بردن اداره‌ی اتونوم کردها که از سال ٢٠١٢ در منطقه ایجاد شده است، به آن حمله می‌کند. عفرین شهری تاریخی و برای کردها دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.