روشنفکران برجسته جهان: روژآوا مسئله‌ای انسانی است

روشنفکران و آکادمیسینهای برجسته جهانی حملات اشغالگرانه دولت ترک را محکوم و از روژآوا حمایت می کنند

آکادمیسینها علیه نیروهای بین المللی که با معامله های پلید خود اجازه حمله اشغالگرانه را به دولت ترک داده اند، موضعگیری می‌کنند. این شخصیتهای برجسته اظهار می‌دارند که تهدید به نسل کشی علیه کوردها در جریان بوده و در این رابطه به ذهنیت دشمنی اردوغان با کوردها اشاره نمودند.

نوام چامسکی: برای روژآوا هراقدام ممکنی را انجام می‌دهیم

نوام چامسکی زبانشناس، فیلسوف و تاریخدان آمریکایی:

بعد از آنکه ترامپ با رذالت در مقابل خواسته‌های اردوغان تسلیم شد، نام خود را در لیست اسامی روسای جمهور شرمسار قرار داد که مدت ۴۵ سال است با ظلم و خدعه به کوردها خیانت می‌کنند. هزاران نفر از رزمندگان کورد با اندکی حمایت آمریکا، جان خود را از دست دادند و بعد از آنکه داعش را نابود کردند آمریکا به آنان وعده داد که در مقابله با حملات ترکیه از آنها دفاع خواهد کرد، و اکنون مایه شرم است که روژآوا را در مقابل عدل(؟) اردوغان و اسد ترک نماید. شدت جنایات انجام شده و خیانت ترامپ برای از میان برداشتن روژآوا به عنوان منبع الهام و آرزوهای واقعی کوردها تهدیدی برای اقتدار و حاکمیت متمرکزی است، موجبات نگرانی را تشدید می‌نماید. به منظور خاتمه دادن به این ظلم و دفاع از قربانیان، برای روژآوا هر اقدام ممکنی را انجام می‌دهم.

پروفسور فدریکا گیاردینی از دانشگاه تری؛ رم

این حمله، حمله‌ای علیه تمامی امیدهای ماست

دفاع از روژآوا، همانند دفاع از دیگر مناطق جهان در مقابل ظلم، به معنای دفاع از مقاومت خاورمیانه است. از سوی میلیونها فعال؛ اندیشمند و آکادمیسین، فرهنگ سیاسی کوردی در میان زندگی روزمره، بر اساس مبارزه برای ارتباط بین فرهنگی و اجتماعی عادلانه بین جنسیتها و احترام به جهان تکامل یافته است. یک خود مدیریتی بدون دولت، حق تعیین سرنوشت خود، دمکراسی مستقیم و مبارزه علیه پدرسالاری، از طریق همزیستی برای یک جامعه متفاوت، و تاسیس آن  در مرحله نخست مد نظر قرار گرفت. این حمله سنگینی که انسانیت را در معرض تهدید قرار می دهد، علیه کوردها، علیه تمامی امیدهای ما و حیاتی بدیل به وقوع پیوسته است، خشم از این حمله و حمایت جهانی از آن نشانه صیانت از الگوی روژآوا و عزم راسخ برای پیگیری مسیر آن است.

داریو آزلینی: جامعه شناس ایتالیایی-آمریکایی

اردوغان درصدد بازگرداندن مسیر تاریخ به عقب است

از نهم اکتبر به بعد، ترکیه که بزرگترین ارتش ناتو را در اختیار دارد، همراه با شبه نظامیان اسلامگرای القاعده و داعش به روژآوا حمله نموده است. هدف این جنگ تجاوزکارانه بسط قلمرو ارضی است. هدف اصلی آنها کشتار و  آواره کردن و کوچاندن کوردها و سریانیهای، مسیحیان، ایزدیان و اعراب است. نیروهای سوریه دمکرات با پیشاهنگی رزمندگان کورد بسیاری از عناصر متمایز اتنیکی را کنار هم جای داده‌اند، داعش را به تمامی نابود و در این راه ١١ هزار نفر از آنان جان خود را از دست دادند. در روژآوا مدل حیاتی از تکثر اتنیکی و مذهبی را در منطقه ایجاد کردند. خودمدیریتی با دمکراسی مستقیم و برای زنان، برابری حقوق تثبیت گردید. در مقابل ترکیه و نیروهای وابسته به آنان نمایندگی جنگ و تباهی، آورارگی، کشتار و عدم تساهل و نژاد پرستی و استبداد را بر عهده دارند. امروز اردوغان تلاش می‌کند تا تاریخ را به عقب بازگرداند. ترکیه رویاهای بازتاسیس امپراتوری عثمانی را پنهان نمی‌کند. و در روژآواست که درباره آینده و سرنوشت تمامی این منطقه تصمیم‌گیری می‌شود. اگر این ائتلاف در طرح روژآوا به پیروزی برسد، فقط به روژآوا محدود نخواهد ماند. در روژآوا و در هر جای دیگری از جهان باید در مقابل چنین تصمیمی و حمله‌ای ایستادگی کرد. مسئله روژآوا مسئله‌ای جهانی است.

جوست جونگردن، جامعه شناس از دانشگاه واگنینگن؛ هلند

اردوغان کوردها را خطری برای خود می‌بیند

در ترکیه ذهنیت سیاسی حاکم حتی در سوریه نیز خودمدیریتی کوردها را قبول ندارد و آن را به عنوان خطری برای خود دیده و از آن تحت عنوان ترور نام می‌برد. با این حمله ترکیه می‌خواهد دولت-ملت ترک را از طریق قدرت گسترش دهد.

پروفسور کاریانی وسترهایم؛ رئیس کمیسیون حقوق شهروندی ترکیه در سازمان ملل، دانشگاه برگن، نروژ

کوردها در معرض نسل‌کشی قرار دارند

در واقع طی دو هفته اخیر کوردها در تیتر بزرگتری رسانه‌های بین‌المللی، در معرض نسل‌کشی واقع شده‌اند. از سوی دیگر در اقصی نقاط جهان علیه امریکا و ستم وی به تظاهرات پرداخته‌اند. از کوردها می‌خواهند راهی را که برای خویش و برای ما در پیش گرفته‌اند ادامه دهند. ما دوستان شما در خارج از میهن، به منظور حمایت از دستاوردهای شما، تمامی راههای دیپلماتیک را پیگیری می‌کنیم. هر چند ما همانند شما در مقابل وحشیگری قرار نگرفته‌ایم، اما بدانید که با شما هستیم و با اقداماتمان همگام شماییم.

پروفسور یولی مادر: جامعه شناس در دانشگاه بازل، سوئیس

آمریکا و روسیه از اشغالگری ترکیه حمایت می‌کنند

حملات دولت ترک علیه شمال-شرق سوریه و آوارگی شاکنان این منطقه را محکوم می‌کنم. صدها هزار نفر از کاشانه خود مجبور به کوچ شده‌اند که در این میان ده‌ها هزار نفر از انها را کوردها تشکیل می‌دهند. با تحیر و تعجب به حمایت آمریکا و روسیه از نقض حقوق بین‌المللی می‌نگرم. در مقابله با آن، اعلام موضعی شفاف از سوی سازمان ملل متحد بسیار حایز اهمیت است.