رژیم سودان سقوط کرد

​​​​​​​نارضایتی عمومی مردم سودان عمر البشیر را ناچار به کناره‌گیری از قدرت کرد. از سوی دیگر نیروهای اطلاعات و پلیس از آزادی بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی این کشور خبر دادند.

عمر البشیر پس از ٣٠ سال قبضه قدرت در پی اعتراض‌های سراسری مردم مجبور به کنارگیری از سمت رئیس جمهوری سودان شد، سازمان‌های اطلاعات و امنیت سودان هم برای آرام کردن اعتراض‌های عمومی از آزادی تمام زندانیان سیاسی سخن به میان آوردند.

 

ارتش سودان اعلام کرد که بزودی بیانیه‌ای را در این رابطه منتشر خواهد کرد.

 

احمد عوض بن عوف وزیر دفاع سودان ظهر امروز (٢٢ فروردین/ ١١ آوریل) به وقت محلی با اعلام سقوط حکومت گفت که ارتش این كشور از عمر البشیر در مکانی امن محافظت می‌کند. به گفته‌ی وی یک شورای نظامی مدیریت کشور را بمدت دو سال بر عهده می‌گیرد و در پایان این دوره انتخابات برگزار می‌شود.

 

وزیر دفاع سودان در ادامه افزود که ارتش از شهروندان محافظت خواهد کرد.

سقوط حکومت عمر البشیر در پی اعتراضات گسترده خلق سودان میسر شد. شهروندان با سر دادن شعار "رژیم سقوط کرد، رژیم سقوط کرد!" روزهای پیاپی کنترل میادین را به دست گرفته بودند. امروز سودانی‌ها مراتب خوشحالی خود را از برکناری حکومت نشان دادند. در رسانه‌های اجتماعی پیام‌هایی با مضمون "بشیر سقوط کرد، ما پیروز شدیم" منتشر شده است.

 

از سوی دیگر تلویزیون سودان با قطع برنامه‌های عادی اقدام به پخش شادی و پایکوبی مردم این کشور کرده است.

 

یگان‌های ارتش در بسیاری از محله‌های خرطوم پایتخت سودان مستقر شده‌اند. صبح امروز ارتش سودان مقرهای جنبش اسلامی شاخه‌ی حزب کنگره ملی متعلق به عمر بشیر را تعطیل کردند. این حزب اعلام کرده بود که برای روز پنج‌شنبه تظاهرات گسترده‌ای را در حمایت از عمر بشیر برگزار خواهد کرد. اما برنامه آنان با شکست مواجه شد.

 

پلیس ضد شورش از روز شنبه تلاش نمود که به اعتراضات ضددولتی این کشور پایان دهد. پلیس در موارد متعددی از گاز اشک‌آور علیه مردم خشمگین استفاده کرد. روز سه‌شنبه ٩ آوریل/ ٢٠ فروردین در جریان اعتراضات مردمی ١١ تن از جمله ۶ تن از نیروهای پلیس در ناآرامی‌های پایتخت کشته شدند. طی چهار ماه گذشته بیش از ۵٠ نفر در اعتراضات ضد حکومتی جان خود را از دست داده‌اند.