رینر: باید حصر پایان یابد

مارتینا رینر پارلمانتار حزب چپ آلمان (دی لینکه) برای حمایت از اعتصاب کنندگان، به دیدار اعتصاب کنندگان استراسبورگ رفت و اعلام نمود، آنها در تلاشند تا درخواست اعتصاب کنندگان در آلمان و اروپا پذیرفته شود

اعتصاب غذای نامحدود در شهر استراسبورگ فرانسه در مخالفت با حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد در ۵۱مین روز خود ادامه دارد. مارتینا رینر پارلمانتار حزب چپ آلمان دی لینکه و عضو انجمن امور داخله پارلمان فدرال آلمان به همراه گوکای آکبولوت پارلمانتار کرد در حزب چپ به دیدن اعتصاب کنندگان رفتند.

 

رینر در هنگام دیدار از اعتصاب کنندگان با یوکسل کوچ و سایر فعالین صحبت کرد و به درخواستهای اعتصاب کنندگان برای حقوق خلق کرد و پایان حصر را گوش فرا داد.

 

"ما خواهان پایان حصر هستیم"

مارتینا رینر اعلام کرد، از درخواست اعتصاب کنندگان حمایت خواهند کرد و باید سیاستمداران کرد ه.د.پ آزاد شوند و حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد پایان یابد.

 

مارتینا رینر به تهدیدهای دولت ترکیه در مورد شمال و شرق سوریه اشاره کرد و اعلام نمود، ترکیه با پس مانده‌های داعش همکاری می‌کند. سکوت حکومتهای اروپایی سبب ایجاد خطر برای کردها می‌شود، اما حزب چپ همراه کردهاست.

 

"درخواست پایان همکاریهای آلمان با دولت ترکیه"

مارتینا رینر اشاره کرد، درخواست کردها درخواست آنها نیز می‌باشد و تلاش می‌کنند بدون وقفه این درخواستها را به موضوع پارلمان فدرال تبدیل کنند. باید فروش اسلحه به ترکیه متوقف شود، همکاری نظامی، پلیسی و اطلاعاتی با ترکیه باید پایان یابد. هم زمان برای آنکه نشان دهیم حامی خلقهای شمال سوریه هستیم به استراسبورگ آمده‌ایم.

 

"در اروپا بسیاری از مسائل دیده نمی‌شود"

رینر در ادامه گف، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی به دلیل سیاستهای داخلی خود مانند "توافق پناهجویان" و همچنین به دلیل سیاستهای خارجیشان در چهارچوب ناتو، همراه رژیم اردوغان هستند.

 

وی همچنین گفت، درخواست فعالین اعتصاب کرده برای پایان یافتن حصر بخشی از حقوق بشر است. اروپا فشار به آزادی روزنامه‌نگاری در ترکیه، دادگاههای سیاسی و نقض گسترده‌ی حقوق بشر را نمی‌بیند و آنها را نادیده می‌گیرد.

 

"پیش از آنکه دیر شود، باید نیروهای دمکراتیک دست به کار شوند"

مارتینا رینر همچنین گفت، برای پایان دادن به سکوت افکار عمومی در اروپا به دیدار اعتصاب کنندگان رفته‌اند. برای آنکه فهم بهتری درست شود که "چرا انسانها در ترکیه و اروپا دست به اعتصاب می‌زنند"، بیشتر تلاش خواهند کرد. باید قبل از آنکه دیر شود، همه‌ی نیروهای دمکراتیک دست به کار شوند.

 

"نه تنها حزب چپ"

مارتینا رینر در پایان گفت، دی لینکه (حزب چپ) در پارلمان اروپا در بسیاری از نشستها و پلاتفرمها توجه‌ها را به مسئله ی کرد جلب می‌کند و این مسئله را مطرح می‌کند. حزبهای چپ در اروپا دهها سال است نسبت به این مسئله حساسند. در بسیاری از کشورهای اروپایی حزب چپ -سوسیالیستها در اقلیت قرار دارند، به همین دلیل نمی‌توانند صدای خود را بلند کنند.اگر کم هم باشند سوسیال دمکراتها، سبزها و تعدادی از احزاب محافظه کار راستگرا موضع خوبی در این مورد اتخاذ کرده‌اند. برای نمونه حزب اتحاد دمکرات مسیحی، که در آلمان شریک حکومت است، برای جلوگیری از حملات به روژاوا درخواست درست کردن "منطقه‌ی پرواز ممنوع" را مطرح کرد. تلاشها برای مسئله‌ی کرد نباید تنها به عهده‌ی احزاب چپ باشد، بلکه باید طیفهای دیگر نیز در تلاش باشند.