زندانی سابق ایرا: یقینا خلق کرد پیروز خواهند شد

یک زندانی سابق جنبش آزادیخواهی ایرلند- ایرا و رهبران شین فن حمایت خود را از مقاومت خلق کرد و اعتصاب غذای فعالین اعلام کردند

زندانی سابق ایرا و رهبران شین فن، که برای آزادی ایرلند شمالی مبارزه کرده‌اند اعلام نمودند، بدون شک خلق کرد پیروز خواهد شد.

 

آنتونی مکلنتیری به دلیل پرونده‌ی ایرا (شاخه‌ی نظامی جنبش آزادی خلق ایرلند شمالی) مدت ۱٨ سال توسط دولت بریتانیا زندانی شده است، اورین اوبروین عضو شین فن (شاخه‌ی سیاسی جنبش آزادی خلق ایرلند شمالی) و پارلمانتار کنونی جمهوری ایرلند و جری کلی عضو مذاکرات آشتی ایرلند شمالی گفتند، از نزدیک ناظر مبارزات خلق کرد هستند.

 

"نظرات اوجالان برای ما قابل توجه است"

آنتونی مکلنتیری زندانی سابق پرونده‌ی ایرا، که مدت ۱٨ سال در زندان لونگ کش (زندان ماز که مخصوص زندانیان ایرا و شین فن بود) محبوس بوده است.

 

مکلنتیری یک داوطلب ایرا بود و پس از آنکه در سال ۱۹۹۶ از زندان آزاد شد، شروع به کار تحقیقاتی کرد. وی کتابی با عنوان (آدینه شاد؛ مرگ جمهوری خواهان ایرلند) را نوشته است. مکلنتیری که هم اکنون در دوبلن پایتخت ایرلند فعال است اعلام کرد، از نزدیک شاهد مبارزات خلق کرد است.

 

مکلنتیری همچنین اعلام کرد، اعتصاب لیلا گوون و صدها زندانی و فعالین در استراسبورگ را از نزدیک نظاره می‌کند. وی گفت، او نیز با همین اهداف چندین سال در زندانهای بریتانیا مقاومت کرده است.

 

وی در ادامه گفت، یقینا خلق کرد پیروز خواهد شد و بر ضد سیستم اشغالگر مبارزاتی سازمان یافته و با اراده حائز اهمیت است.

 

وی همچنین گفت، نظرات اوجالان برای آنها بسیار جالب توجه است و در چندین تجمع در این زمینه‌ها شرکت کرده و بدون وقفه از خلق کرد حمایت خواهد کرد.

 

باید مصمم و صبور بود

جیری کلی به دلیل پرونده‌ی ایرا چندین سال در زندان لونگ کش محبوس بوده است. در زمانهای مختلف حدود ۲۰۰ روز را در اعتصاب بوده است و به قهرمان فرار از زندان ماز تبدیل شده است. وی در زندان ماز یکی از کسانی بوده است که پروسه‌ی آشتی ایرلند شمالی را به پیش برده است.

 

کلی یکی از سیاستمداران ایرلند شمالی بود که به همراه جری آدامز "پیمان نامه‌ی صلح" با بریتانیا را امضا کرد. کلی پس از پروسه‌ی آشتی به وزارت ایرلند شمالی انتخاب شد و اکنون نیز هم پارلمانتار است و هم یکی از رهبران شین فن می‌باشد.

 

در مقر شین فن در شهر بلفاست پایتخت ایرلند شمالی با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد و اعلام کرد، پس از مبارزات طولانی مدت و سخت آنها به دستاوردهای مهمی رسیدند.

 

وی همچنین اعلام کرد، بسیاری از افراد و طرفهای سیاسی باور نمی‌کردند که آنها به پیروزی برسند. خلق کرد نیز مانند خلق ایرلند شمالی با مبارزه پیروز خواهد شد، اما آنچه در حال حاضر مهم است، استقلال، اراده، استقامت و عزم است.

 

کلی اشاره کرد، می‌توان از پروسه‌ی آشتی ایرلند شمالی برخی تجارب را کسب کرد. این پروسه با آسانی بدست نیامد، بلکه در نتیجه‌ی تلاشهای بلند مدت و مقاومت خلق ایرلند، توسط جهانیان قبول شد.

 

"ما از کردها چیزهای بسیاری را یاد گرفتیم"

اورین اوبروین عضو شین فن و پارلمانتار جمهوری ایرلند اعلام کرد، باید پاسخ مقاومتگران اعتصاب کرده داده شود.

 

وی همچنین اعلام کرد، خلق کرد بسیار خوب سازماندهی شده است و این برای پیروزی بسیار مهم است. شین فن بدون وقفه از خلق کرد حمایت خواهد کرد.

 

زندان لونگ کش (زندان ماز)

زندان ماز، یکی از قدیمیترین زندانهای ایرلند شمالیست. در سالهای ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۰ داوطلبان ایرلندی در آنجا محبوس می‌شدند. این زندان در ۴ کیلومتری جنوب غرب شهر بلفاست قرار دارذ. زندان ماز در مبارزات آزادی خلق ایرلند شمالی نقش مهمی داشت. اعتصاب سال ۱۹٨۱ در زندان ماز انجام شد، اخبار این اعتصاب در جهان پخش شد. زندان ماز در سال ۲۰۰۰ بسته شد.