سازمانهای کورد در اروپا: سفر اردوغان به سوئیس مایه پذیرش نیست

اتحادیه زنان سوئیس(ی.ژ.ک-س) و جامعه دمکراتیک کورد در سوئیس (ج.د.ک- س) با انتشار بیانیه‌ای اعلام نمودند که سفر اردوغان به منظور مشارکت در فوروم آوارگان در ژنو مایه پذیرش نیست.

در روزهای ۱۷-۱۸ دسامبر با هماهنگی سازمان ملل متحد فورومی برای آوارگان در ژنو سوییس برگزار می‌شود. دعوت از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه جهت مشارکت در این کنفرانس باعث نارضایتی جامعه دمکراتیک کورد در اروپا شده است.

در همین راستا اتحادیه زنان سوییس و جامعه دمکراتیک کورد در این کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام نموند که سفر این شخص جهت مشارکت در این کنفرانس را نمی‌پذیرند. در این بیانیه آمده است که: اردوغان و حزب متحد وی، م.ه.پ به اعلان جنگ علیه کوردها دست زده‌اند. هزاران کورد را دستگیر و زندانی کرده و هزاران نفر دیگر را آواره نموده‌اند. هزاران سیاستمدار، فعال حقوق زنان، شهردار، روئسای احزاب، روسای مشترک شهرداری و حزبها، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر را دستگیر کرده و صدها نفر را نیز به قتل رسانده‌اند.

در این بیانیه هر دو سازمان با خاطرنشان ساختن این نکته که حکومت ترک از زمان تاسیس خود بر مبنای نابودی خلق‌ها و کشتار ارمنیان تاسیس شده و تا امروز نیز وحشیگریهای خود را در جزیر و نصیبین ادامه بخشیده است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که اردوغان با حمایت داعش، القاعده و جبهه النصره مرتکب جرایم سنگینی شده است. کشتارهای جمعی در شمال-شرق سوریه را انجام داده و سازمان ملل نیز نسبت به آنها اطلاع کامل دارد.

این دو سازمان در بخش دیگری از این بیانیه اشغالگری ۹ اکتبر دولت ترکیه و وابستگان اسلامگرای آن را در شمال-شرق سوریه یاد اور شده و اعلام نمودند که با این اشغالگری، در واقع دولت ترکیه نسبت به بشریت مرتکب جرم و جنایت شده است. تا جایی که زنان، کودکان و از تمامی اقشار جامعه در این حملات کشته شده‌اند. برای نمونه در عفرین با حمله نظامی دست به قتلعام زده و مناطقی از این شهر تخلیه شده و جهادیستها به جای ساکنان اصلی منطقه استقرار یافتند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که اردوغان و متحدان وی از کارت پناهندگان علیه اروپا سوء استفاده کرده و از این طریق میلیونها یورو از اروپا اخاذی می‌کنند. در مقابل از این پول نیز برای جنگ استفاده  می‌کنند. سکوت مجامع بین‌المللی حقوق بشری در این رابطه مایه شگفتی است.

بیانیه می‌افزاید که سکوت در مقابل نقض صریح حقوق بشر و جنایات جنگی رژیم اردوغان و جهادیستهای وابسته به آن به معنای همکاری با این دولت است. اگر این سیاست متوقف نشود، این مسئله برای تمامی جامعه بین‌المللی به تهدیدی بزرگ منجر می‌شود. به همین دلیل برای ما مایه پذیرش نیست که سازمان ملل متحد و سوییس اردوغانی را مرتکب جرایم جنگی شده است به این کنفرانس دعوت نماید.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است که به منظور محکوم کردن این وضعیت در ۱۷ دسامبر ساعت ۱۱ در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو آکسیونی برگزار شده و از تمامی افراد آزادیخواه دعوت شده است که در این اقدام اعتراضی حضور داشته باشند.