سربازان فراری ترکیه به حزب کارگران کردستان می‌پیوندند

دو گریلا که نام هر دوی آنها سیپان است و به حزب کارگران کردستان پیوستەاند می گویند از دوره سربازی ترکیه فرار کردند چون نمی‌توانستند علیه مردم خود سلاح در دست بگیرند و باید برای انسانیت می‌جنگیدند.

دو گریلا که نام هر دوی آنها سیپان است و به حزب کارگران کردستان پیوستەاند می گویند از دوره سربازی ترکیه فرار کردند چون نمی‌توانستند علیه مردم خود سلاح در دست بگیرند و باید برای انسانیت می‌جنگیدند.

 

دوره سربازی در ترکیه اجباری است و حکومت این کشور جوانان را کرد را نیز مجبور به جنگ های نژادپرستانه با مردم خود می‌کند.

سیپان رزگار که یکی از این جوانان کرد است می گوید از دوره سربازی فرار کرده و به پ ک ک پیوسته است. او متولد ١٩٨٩ در منطقه موش است که در شمال کردستان واقع شده.

 

سیپان رزگار می گوید خانواده ها به زور فرزندان خود را به دوره سربازی می فرستند تا به گفتەی خودشان مرد شوند. وقتی که به دیدگاه پ ک ک نگاه می کنم می بینم که این تصور ناشی از وجود مردسالاری در جامعه است. این خانوادەها حتی نمی دانند که فرزندانشان را به بردگی حکومت و جنگ می فرستند.

 

او می گوید در دوره سربازی ترکیه نحوه کشتار کردها تحت نام "تروریست" به سربازان آموزش دیده می شود و شکنجه انسان ها به همین بهانه رایج است.

 

سیپان وان هم یک جوان دیگر است که پس از فرار از دوره سربازی در سال ٢٠٠٩ به حزب کارگران کردستان پیوست.  او در مورد خاطراتش می گوید خیلی از سربازان وقتی که به کردستان می آمدند از شنیدن زبان کردی متعجب می شدند و با خود می گفتند اینها در ترکیه زندگی می کنند اما ترکی صحبت نمی کنند. از خود می پرسیدند بس در این سرزمین برای چه می جنگند؟ همیشه به این فکر می کردند که سربازی آنها تمام شود و به خانه برگردند.

سیپان وان البته خاطرات دیگری هم از آن دوره دارد و می گوید بعضی از سربازان با ورود به کردستان می گفتند که دستشان برای انجام هر کاری باز است. آنها در معرض آموزش های غلط به این باور رسیده بودند هرچند که در جنگ ممکن بود کشته شوند.

 

او همچنین از وجود نژادپرستی سازمان یافته در ارتش سخن می گوید و توضیح می دهد که بسیاری از سربازان کرد در ارتش فقط به خاطر هویت خود به قتل رسیده و دلیل آنرا حادثه اعلام کرده اند.

 

سیپان خطاب به جوانان کرد می گوید نباید به دشمن اجازه دهند که از آنها برای کشتار و سرکوب مردشان استفاده کنند چون کردها برای آزادی می جنگند.