سزای تمللی: اجازه‌ بازیهای آ.ک.پ را نمی‌دهیم

​​​​​​​سزای تمللی ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها به هیات عالی انتخابات ترکیه هشدار داده و اظهار داشت که آ.ک.پ آینده‌ی ترکیه را با تهدید مواجه می‌نماید. تمللی در این رابطه اظهار داشت: اجازه‌ی بازی به آ.ک.پ را نخواهیم داد.

سزای تمللی ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلقها، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر اروپا  حزب دمکراتیک خلقها و عایشه آجار باشاران و علی اورکوت سخنگوی کمیسیون امور انتخاباتی در ارتباط با تخلفات انجام شده در انتخابات اخیر ترکیه، در ساختمان مرکزی حزب دمکراتیک خلقها در کنفرانس خبری شکرت کردند.

 

وجود بحران جدی

تمللی در این کنفرانس خبری اظهار داشت در زمان کارزار انتخاباتی، جابجایی مکان انتخاب کنندگان، حذف ثبتنام شرکت در انتخابات، استقرار نیروهای نظامی بویژه در برخی مناطق، شرکت نظامیان در انتخابات، نقش گماشتگان حکومت در منصب شهرداریها (قیمهای شهرداری) در جریان انتخابات باعث تخلفات فراوانی شد. تمللی خاطرنشان ساخت که حزب آنها  در ارتباط با تاثیرگذاری چنین اقداماتی پیشاپیش هشدار داده بود، اما هشدارهای آنها نادیده گرفته شده و نتایج مخربی را به دنبال داشت. مسألهی شرنخ، مسالهی شهر موش و ملازگرد، مواردی از این دست میباشند. تملی در ادامه افزود: با ارزیابی کلی این وضعیت میتوان گفت بی‌عدالتی و بی‌اعتمادی در این انتخابات روی داده است.

 

تمللی خاطرنشان ساخت به رغم آنکه ١٠ روز از برگزاری انتخابات گذشته است، اما تاکنون نیز نتایج انتخابات مورد مشاجره قرار دارد. تملی در این رابطه به نقش هیات عالی انتخابات نیز اشاره کرده و گفت بحرانی جدی در این رابطه وجود دارد. تمللی از هیات عالی انتخابات ترکیه خواست تا سریعا بر مبنای قانون عمل کرده و تصمیماتی را که جامعه مترصد انجام آن بوده و میتواند مایه آسودگی خاطر باشد را اتخاذ نماید. با تمامی این موارد، اما ٩٠ درصد اعتراضات آ.ک.پ پذیرفته میشود اما اعتراضات حزب دمکراتیک خلقها مورد قبول واقع نمیشوند.

 

رفقای ما در انتخابات به پیروزی دست یافتهاند، اما از سوی وزارت کشور ابلاغ حکم آنان آنان صادر نمیشود

تمللی با اشاره به ستمها و بیعدالتیهای بعد از انتخابات اظهار داشت: رفقای ما در انتخابات به پیروزی رسیده و از سوی مردم انتخاب شدند اما از سوی وزارت کشور احکام آنها ابلاغ نمیشود. به رغم آنکه سه کاندیدای ما در سه کلانشهر وان، آمد و مردین از سوی مردم انتخاب و این پیروزی با حمایت حداکثری آرای مردم رقم خورد، اما ابلاغ حکمی برای آنان صادر نشده است. دلیل این امر نیز آشکار نشده است. هیات عالی انتخابات نیز در این راستا اظهار نظری نکرده است.

 

اجازه بازی به آ.ک.پ را نخواهیم داد

تمللی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این بحران ناشی از اشتباه محاسباتی برخی از گروهها بوده و ما به چنین محاسبات اشتباهی اجازه نخواهیم داد تحقق یابند. پیش از این نیز گفتهایم که این معادلهی بازی را برهم خواهیم زد، در جریان انتخابات و در پای صندوقهای رای این معادله را برهم زدیم. از همین رو لازم است که هیات عالی انتخابات بر مبنای قانون اساسی اقدام نماید. عدم صدور احکام، نادیده پنداشتن ارادهی رای دهندگان است. لازم است بر مبنای قانون اساسی اقدام شده و احکام شهرداران ما صادر شود. وظیفهی دادگاه عالی کشور است که از دمکراسی و حقوق بشر صیانت نماید. نسبت به برداشتن گامهایی خارج از قانون اساسی هشدار میدهیم. در خاتمه سزای تمللی اشاره نمود که با توجه به اقدامات اخیر میتوان اشاره نمود که وضعیت اضطراری هنوز خاتمه نپذیرفته است.