سفر بولتون به آنکارا، جلیقه زردها، حزب کارگران کردستان و ...

​​​​​​​مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه وارد ترکیه شد و با ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، دیدار کرد. اردوغان از ملاقات با بولتون خودداری کرد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، به همراه یک هیئت بلندپایه از ترکیه بازدید کرد و با شماری از مقامات ترکیه ملاقات کرد. جان بولتون توسط جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا جیمز جفری نماینده ویژه در سفر به آنکارا همراهی شده بود. دیدار بولتون از ترکیه شامل جلسات و مذاکرات مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه وارد ترکیه شد و با ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، دیدار کرد. بر طبق گزارش‌ها دیدار بولتون با اردوغان لغو شده است.

 

خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه بازبینی می‌شود

دونالد ترامپ در ماه دسامبر به طور ناگهانی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا دو هزار نیروی خود در سوریه را خارج کرد. اما پس از اعتراضات نمایندگان و قانونگذران آمریکایی شروط جدیدی به این تصمیم ناگهانی اضاف شد.

 

دونالد ترامپ اخیرا سخنان خود در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اندکی تغییر داده است. در روز ۷ ژانویه، ترامپ در توییتر نوشت که آنها "با سرعت مناسبی خارج خواهند شد، همزمان مبارزه با داعش را ادامه می‌دهند و همه کارهای لازم را انجام می‌دهند که خروج نیروهای آنها محتاطانه باشد." واشنگتن همچنین ادعا می‌کند که آنها می خواهند "حمایت از متحدان خود در منطقه را تضمین کنند."

 

شرایط جدید از سوی بولتون

جان بولتون روز یکشنبه در دیدار خود از اسرائیل اظهار داشت شرایطی را برای متقاعد کردن متحدان خود برای خروج از سوریه اعلام کرد. بولتون گفت: "ترک‌ها نباید بدون پذیرش یا هماهنگی کامل با ایالات متحده وارد یک عملیات نظامی [در سوریه] شوند." مشاور امنیت ملی افزود که تا زمانی که ترکیه امنیت یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را تضمین نکند، آنها از سوریه خارج نخواهند شد."

 

استعفای مقامات آمریکایی پس از تصمیم ناگهانی ترامپ

تصمیم ترامپ در ۱۹ دسامبر باعث ایجاد نارضایتی در بین متحدان آمریکا شد. فرانسه و انگلیس به طور مشخص اعتراض کردند که ایالات متحده یک وضع بالفعل را تحمیل کرده، تنش‌های جدی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا نیز از آن موقع افزایش یافت. به دنبال این تصمیم‌گیری، چهار تن از مقامات عالی‌رتبه از جمله وزیر دفاع جیمز متیس و نماینده ویژه ایالات متحده در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، برت مک گورک، استعفا دادند.

 

تماس تلفنی بین مکرون و ترامپ

پیش از سفر بولتون به ترکیه، امانوئل مکرن، رئیس جمهور فرانسه و ترامپ، روز دوشنبه در مورد سوریه تماس تلفنی داشتند. سارا سندرز، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: "دو رئیس جمهور در مورد وضعیت سوریه، از جمله تعهد به پایان دادن به داعش و خروج نیروهای آمریکایی در یک برنامه قوی، محتاطانه و هماهنگ، صحبت کردند."

 

اردوغان آمادگی خود را برای اشغال شمال سوریه کامل کرده است؟

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز بیانیه‌ای صادر کرد و به بولتون اعتراض کرد و گفت: "ما تقریبا آماده سازی خود را برای عملیات انجام داده ایم. ما خیلی زود اقدام خواهیم کرد تا سازمان‌های تروریستی را در خاک سوریه خنثی سازیم."

 

اتهام علیه پ.ک.ک در مورد جلیقه زردهای فرانسه

اردوغان ادعا کرد که حزب کارگران کردستان مسئول تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه است. اردوغان گفت: "پ‌.ک.ک در میان جلیقه زردهای فرانسه است، ما این را می‌دانیم. آنها باید حقیقت را ببینند. فردا همان اتفاق در کشورهای دیگر می‌افتد."

 

لوموند: پروژه ترکیه متوقف شده است

به گفته روزنامه فرانسوی لوموند، اظهارات ایالات متحده به این معنی است که "ترکیه در حال خودزنی‌ست." این روزنامه با اشاره به تهدیدهای دولت ترکیه برای حمله به شمال سوریه، گفت: اظهارات بولتون مانع پروژه ترکیه برای سوریه (یعنی حمله) شد.