سپاه پاسداران به نبرد با جنگل‌های زاگرس برخاسته است

گزارش‌ها از روژهلات کردستان حاکی‌ست آتش‌سوزی ۴ روزه در جنگل‌های کوسالان در مریوان، تاکنون بیش از هزار هکتار را نابود کرده است. بیماری و آتش‌سوزی‌های مشکوک درختان بلوط در ایلام نیز هم‌چنان حیات جانوری و گیاهی را در این استان تهدید می‌کند

گزارش‌ها از روژهلات کردستان حاکی‌ست آتش‌سوزی ۴ روزه در جنگل‌های کوسالان در مریوان، تاکنون بیش از هزار هکتار را نابود کرده است. بیماری و آتش‌سوزی‌های مشکوک درختان بلوط در ایلام نیز هم‌چنان حیات جانوری و گیاهی را در این استان تهدید می‌کند

 

انجمن سبز چیا ضمن اعلام خبرآتش‌سوزی در جنگل‌‌های کوسالان، گفته است که متأسفانه آتش هم‌چنان درحال تخریب جنگل‌های این منطقه است.  اگرچه برخی از منابع حکومتی از مهار آتش‌سوزی کوسالان خبر داده‌اند اما منابع محلی همزمان با انجمن سبز چیا عنوان کرده‌اند که آتش‌سوزی هم‌چنان ادامه دارد.

آتش‌سوزی کوهستان کوسالان در بخش سولاوای شهرستان مریوان، ۴ روز پیش درپی حمله توپخانه‌ای نیروی زمینی سپاه به این کوهستان شروع شد. گزارش شده که سپاه در این حملات از گلوله‌های آتش‌زا استفاده کرده است.

 

پدیده آتش‌سوزی در روژهلات کردستان چندسالی‌ست که مرتباً ادامه یافته است. سپاه و نیروهای امنیتی در سرتاسر کوهستان‌های زاگرس به آتش‌زدن و تخریب جنگل‌ها می‌پردازند. گفته می‌شود این سیاست سپاه، به‌علت ترس از نفوذ گریلاهای حزب حیات آزاد کردستان در روژهلات می‌باشد. آتش‌سوزی در جنگل‌های اورمیه، سنه، کرماشان و ایلام معمولاً به‌دست عناصر مخفی سپاه و مزدوران محلی اجرا می‌شود. در برخی مناطق مانند جنگل‌‌های استان سنه، سپاه از روش‌هایی مانند توپ‌باران جنگل با گلوله‌های آتش‌زا نیز بهره می‌گیرد.

 

در فصل بهار و تابستان امسال، ده‌ها مورد آتش‌سوزی در روژهلات کردستان از ایلام تا اورمیه انجام گرفته است. در چند سال گذشته جنگل‌های استان ایلام و بخشی از استان کرماشان به یک بیماری نادر دچار شده‌اند که به عقیده کارشناسان احتمالاً تا ده سال آینده به حیات این جنگل‌ها پایان خواهد داد. یکی از منابع محلی در اداره منابع طبیعی ایلام در گفتگو با خبرگزاری فرات عنوان کرده که توانسته‌اند در هر دو مورد (آتش‌سوزی مشکوک جنگل‌ها و شیوع بیماری نادر درختان بلوط)، رد پای سپاه پاسداران را پیدا نمایند. این منبع که نخواست نامش فاش شود گفته است که "تمامی آتش‌سوزی‌ها در این استان به‌صورتی مشکوک روی داده است و حالتی سریالی به‌خود گرفته است. چندی پیش یک متهم در این‌باره دستگیر شد که خبری از او در دست نیست. دچار شدن هزاران هکتار از درختان بلوط این استان به یک بیماری ناشناس، از نظر ما نمی‌تواند پدیده‌ای طبیعی باشد. این پدیده بیشتر یک جنگ بیولوژیک است تا یک پدیده طبیعی. اگرچه سال‌‌هاست که عنوان می‌شود آژانس همکاری‌های بین‌المللی کشور ژاپن برای توسعه جنگل‌های استان ایلام فعالیت می‌کند ولی در عمل سنگ‌اندازی‌های بسیار بوجود آمدند. اگرچه کسی نمی‌تواند این خبر را علنی کند، اما جنگل‌‌های ایلام به مانند سایر جنگل‌‌های زاگرس مورد حمله سپاه قرار گرفته‌اند".