سیاست پیازی؛ توزیع پیاز با هدف کسب آرا توسط اردوغان و آ.ک.پ

​​​​​​​انتخابات محلی شهرداریها در ترکیه روز ۳۱ مارس برگزار خواهد شد، اما نتایج نظرسنجیها کاهش شدید آرای حزب حاکم را نشان می‌دهد

بر پایه گزارش موسسه نظرسنجی اوراسیا نامزدهای آ.ک.پ در کلانشهرهای استانبول و آنکارا از رقبای خود از حزب جمهوری خواه خلق ج.ه.پ با فاصله‌ی زیاد عقب افتاده‌اند. در این نظرسنجی فاصله‌ی کاندید آ.ک.پ و ج.ه.پ در شهر آنکارا ۹ درصد اعلام شده است.

 

همچنین در شهرهای کردستان آ.ک.پ از حزب دمکراتیک خلق‌ها با فاصله عقب افتاده است و آراء کردها به ه.د.پ اختصاص یافته است.

 

همچنین مجموع آرای آ.ک.پ در انتخابات شهرداریها در مجموع کمتر از ۴۰ درصد پیش بینی شده است و این در حالیست که آراء حزب دمکراتیک خلقها ه.د.پ و حزب جمهوریخواه خلق ج.ه.پ افزایش یافته و به ۱۲ و ۲۵ درصد رسیده است.

 

افزایش شدید نرخ تورم، افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ بیکاری از عوامل کاهش آرای حزب حاکم عنوان شده است. بنابر آمار رسمی نرخ تورم در ژانویه از ۲۰ درصد هم گذشته و قیمت مواد غذایی افزایش جهشی داشته است.

 

در این میان افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت پیاز و نایاب شدن آن سبب نارضایتی و انتقادهای بسیاری شده است.

 

بورات آلبایراک وزیر اقتصاد ترکیه و داماد دیکتاتور ترک طیب اردوغان افزایش قیمت پیاز را به "تروریستهای غذایی"(؟!) نسبت داده و اعلام کرده است، کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند اکنون به زندگی مردم حمله کرده و سبب افزایش قیمت پیاز و نایاب شدن آن شده‌اند.

 

در همین راستا دولت ترک جستجو برای یافتن دستهای پنهان پشت پرده به قول خود (احتکار پیاز)(!) را آغاز کرده اما تاکنون نتیجه‌ای بدست نیاورده است. بنا به گفته‌ی شهروندان احتکار پیاز توسط خود عوامل رژیم صورت می‌گیرد.

 

حزب حاکم کلیه‌ی این اقدامات را با هدف کسب آراء انجام داده و در اقدام اخیر خود اعلام کرده است که در میان مردم پیاز و سبزیجات دولتی توزیع خواهد کرد.

 

در همین راستا مراکزی در شهرهای بزرگ با هدف توزیع پیاز و سبزیجات دولتی ایجاد کرده است. دولت ترکیه می‌گوید خود به طور مستقیم سبزیجات را از کشاورزان خریداری کرده و در میان مردم توزیع خواهد کرد.

 

سیاست توزیع پیاز اردوغان با هدف کسب آراء سبب ایجاد انتقاداتی شده است. چون مخالفان معتقدند این کار فقط در جهت کسب آراء مردم است و پس از انتخابات پایان خواهد یافت.