سیامند معینی: هدف پژاک آزاد کردن روژهلات کوردستان از اشغالگری است

​​​​​​​کمیته‌ی گوتنبرگ حزب حیات آزاد کوردستان پژاک سمیناری برای سیامند معینی برگزار کرد.

این سمینار به شیوه‌ی آنلاین برای رئیس مشترک پژاک تدارک دیده شده بود و دهها شخصیت سیاسی و فعال مدنی در اروپا و روژهلات کوردستان در آن شرکت کردند.

این سمینار به مناسبت ۴ آوریل / ۱۵ فروردین و ۷۱ مین سالگرد تولد عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد و شانزدهمین سالگرد تاسیس حزب حیات آزاد کوردستان پژاک برگزار شد.

در سمینار دو موضوع مورد بحث قرار گرفت:

موضوع اول: اهمیت جایگاه و سطح سیاسی، اجتماعی، تاریخی و انقلابی ۴ آوریل که تاریخ سیاسی جنبش آزادیخواهی خلق کورد در روژهلات کوردستان چگونه آغاز شد و در کجا جای گرفت.

موضوع دوم: خودمدیریتی دمکراتیک مدلی سازگار و مناسب و افقی روشن برای آینده‌ی روژهلات کوردستان است.

سیامند معینی رئیس مشترک پژاک در بخش نخست سمینار اعلام کرد، جوانان روژهلات کوردستان تاریخ جنبش سیاسی که همیشه در حال شکست بوده را نپذیرفته‌اند و با اساس قرار دادن فکر و فلسفه‌ای نوین خط انقلابی آزادی را انتخاب کردند و پژاک را برای پایان دادن به این سرنوشت تاسیس کردند. پژاک وضعیت جهانی و منطقه‌ای را درک کرده و هم زمان نیروی ذاتی جامعه را برای مبارزات خود اساس قرار داده است. اولین هدف پژاک آزادی ملی برای آزادسازی روژهلات کوردستان از هرگونه اشغالگری است.

وی در ادامه گفت، پژاک از ابتدای تاسیسش تاکنون، امید و باور سیاسی و انقلابی را برای خلق روژهلات کوردستان و سایر خلق‌های ایران بازگردانده است و در انقلاب نو انگیزه‌ی مبارزه را برای جامعه زنده کرده است. پژاک نقشی اساسی در زمینه‌ی مبارزات محیط زیستی، زنان و جوانان داشته است. امروز پژاک به عنوان نیرویی پیشاهنگ در زمینه‌ی فکری و فلسفی شناخته می‌شود. همچنین پژاک نشان داده است که در معادلات سیاسی مشخص کننده خواهد بود و به همین دلیل سرمایه گذاری خود را بر نیروی فکر و عمل جامعه قرار داده است. همچنین نیرویی فعال در میدان حل و تعیین سرنوشت روژهلات کوردستان خواهد بود. هم زمان پژاک جغرافیای روژهلات کوردستان را در کل به اساس مبارزات خود تبدیل کرده است و هیج جا و مکانی از روژهلات کوردستان در زمینه‌ی جغرافیا و مذهب و تفکر را خارج از مرزهای مبارزات خود قرار نداده است.

سیامند معینی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد، ما با در نظر گرفتن رئالیته‌ی سیاسی و اجتماعی و هم زمان جامعه‌شناسی روژهلات کوردستان تلاش می‌کنیم مدل سیاسی و اجتماعی خودمدیریتی دمکراتیک بر اساس کنفدرالیسم دمکراتیک را ایجاد کنیم. اما برخی موانع و مشکلات وجود دارند که یکی از آنها وجود نداشتن اتحاد سیاسی احزاب کوردستان است که هنوز خود را در خط  دولت و ملت می‌بینند. اما برعکس نبود اتحاد سیاسی، جامعه و خلق اتحاد اجتماعی خود را ایجاد کرده‌اند. می‌توان به میدان آمدن مردم به صورت خودجوش در مرحله‌ی شیوع ویروس کرونا در روژهلات کوردستان را مانند نمونه‌ای از خودمدیریتی و اتحاد اجتماعی مردم برای حفظ جامعه مطرح کرد که در چهارچوب کار بهداشت و سلامت و تامین معیشت زندگی برای کسانی که درآمد کافی ندارند، قرار می‌گیرد. همه‌ی کمپینها و سازمان‌هایی که در میدان عمل هستند، در اوج مسئولیت پذیری خود را ایجاد کرده و سازماندهی کرده‌اند و این جای تشکر و قدردانی دارد. همچنین باز هم دیدیم که مدل دولت ملت نمی‌تواند پاسخ خواست‌های وضعیت کنونی زندگی جامعه را بدهد و اکنون فاصله‌ی بسیاری بین جامعه و حکومت در روژهلات کوردستان وجود دارد و این نشان دهنده‌ی آن است که نباید این مدل را برای آینده‌ی سیاسی روژهلات کوردستان انتخاب کنیم.

خودمدیریتی تواناییهای بسیاری دارد که یکی ازآنها جمع کردن همه‌ی اقشار جامعه در زیر چتر سیاسی و اداری است که با اراده‌ی همه‌ی اقشار جامعه و با در نظر گرفتن تنوع در جامعه اجرا می‌شود.

در بخش دوم، حاضرین علاوه بر تبریک ۴ آوریل، وجود پژاک را در عرصه‌ی مبارزات به نقطه‌ی چرخش به سمت جنبش آزادیخواهی خلق کورد تشبیه کردند و هم زمان بر اساس انتظاری که جامعه از پژاک دارد، شرکت کنندگان از پژاک انتقاد کردند که باید پژاک بداند جامعه‌ی روژهلات کوردستان به آن امیدوار هستند و باید پاسخ دهنده‌ی همه‌ی امید و هدف‌های خلق کورد تا رسیدن به آزادی ملی و چاره‌یابی مسئله‌ی اجتماعی باشند. مدلی نیز باید مستقر شود که دمکراتیک باشد نه اینکه به مدل حکومت تبدیل شود و یا اینکه فقط به نفع گروهی باشد.

سیامند معینی رئیس مشترک پژاک در پاسخ به پرسش‌های شرکت کنندگان گفت، خلق کورد مبارزات بسیاری انجام داده است و رنج‌های بسیاری متحمل شده است، اما به علت نبود وحدت سیاسی و اتحاد در جنبش خلق کورد، خلق کورد نتوانسته است جایگاه سیاسی و اجتماعی ماندگار برای خود بدست آورد. به همین دلیل ما به عنوان پژاک این وظیفه را به دوش می‌کشیم که خلق کورد در روژهلات کوردستان را با زندگی‌ای آزاد در کوردستانی آزاد شاد کنیم.

رئیس مشترک پژاک همچنین اشاره کرد که سازماندهی جامعه در این مرحله در همه‌ی میدانها بسیار مهم است و به ویژه در روژهلات کوردستان، اکنون ما در مرحله‌ی گذار از جمهوری اسلامی هستیم، به همین دلیل باید اکنون خود را در همه‌ی زمینه ها سازماندهی کنیم و در آینده در صورت هر احتمالی آماده‌ی بدست آوردن جایگاه سیاسی خود و چاره‌یابی مسائل باشیم.

رئیس مشترک پژاک در پاسخ پرسشی در مورد اعدام مصطفی سلیمی، ضمن محکوم کردن اعدام وی افزود: اعدام از ابزار رژیم است که علیه جامعه از آن استفاده می‌کند و هر فرد کورد و یا هرکس دیگری که اعدام شود، بی‌احترامی به جامعه و بویژه جامعه‌ی روژهلات کوردستان است. به همین دلیل رژیم ایران دست از اعدام افراد سیاسی و غیر سیاسی بر نمی‌دارد.