شماره جدید مجله "ملت دمکراتیک" منتشر شد

مرکز مطبوعات کودار در راستای شناخت عمیقتر سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک و ملت دمکراتیک، شماره جدید فصلنامه مجله "ملت دمکراتیک" را به این موضوع اختصاص داده است

مرکز مطبوعات کودار در راستای شناخت عمیقتر سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک و ملت دمکراتیک، شماره جدید فصلنامه مجله "ملت دمکراتیک" را به این موضوع اختصاص داده است

 

این شماره مجله ملت دمکراتیک در هشت بخش مختلف به موضوعات کلیدی همچون دمکراسی، خودگردانی، کنفدرالیسم دمکراتیک، برساخت ملت دمکراتیک و انتقادهای پایه‌ای از مدرنیته سرمایه‌داری پرداخته است.

 

در بخش نخست، زمینه تاریخی دمکراسی و شیوه‌های مدیریتی در جامعه طبیعی و در بخش دوم به دمکراسی زاگرسی پرداخته ‌شده است. بخش‌های دیگر این شماره هم به تفسیر مفهومی و نظری خود مدیریتی، نمونه‌های خودگردانی در سطح جهان، کنفدرالیسم، ابعاد نُه‌گانه ملت دمکراتیک و دوازده مسئله اساسی مشترک جوامع پرداخته ‌شده است.

 

در تمامی بخش‌های این شماره به توضیح و تفسیر مفهومی و نظری کنفدرالیسم و ملت دمکراتیک در چارچوب نظریه مدرنیته دمکراتیک پرداخته‌شده است. به تشریح مناسباتی پرداخته شده که جامعه دمکراتیک را از دولت ـ ملت تفکیک می‌کند و سیستم اجرایی کنفدرال را ارائه می‌دهد. شرط عملی شدن این سیستم هم مشارکت عمومی خلق در برابر دولت عنوان شده است. در ادامه نیز به تاریخ دمکراسی، کنفدرالیسم از منظری تاریخی و سیستم کنفدرال و ملت دمکراتیک عبدالله‌ اوجالان که همانا احیای کل تاریخ خلق‌هاست، پرداخته‌شده است. تشریح ماهیت خودمدیریتی برای ورود به حوزه عظیم کنفدرالیسم و تحقق ملت دمکراتیک هدف اساسی شماره حاضر است.

 

همچنین به آسیب‌شناسی موانع دمکراسی در ایران و ضرورت وجود آن در کردستان، خاورمیانه و جهان دست‌زده است. به‌ویژه در بخش هشتم اشاره‌شده که چگونه یک سیستم کنفدرال معضلات اجتماعی را آسیب‌شناسی و حل کند. این آلترناتیو، همانی است که غرب و شرق چندین هزاره و سده تلاش کردند، اما بدان نرسیدند، ولی اوجالان بدان دست یازیده است. مدرنیته دمکراتیک، آلترناتیوی برای حل بحران‌های ناشی از مدرنیته سرمایه‌داری است.

 

برای دریافت و مطالعه این شماره مجله "ملت دمکراتیک" [[اینجا]] کلیک کنید.