شنگال، ایزدی‌ها و دو گزینه برای دولت مرکزی عراق

کنترل شنگال و فرار پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان عراق خطراتی شنگال و خلق ایزدی را تهدید می‌کند، ذهنیت شوونیسم، تندرو شیعه‌گرایی در ایدئولوژی حشد الشعبی راه را بر بروز فجایعی محتمل به مثابه داعش در مقابل کُردها خواهد گشود. امروز شاهد بودیم ترکمن‌های شیعه

کنترل شنگال و فرار پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان عراق خطراتی شنگال و خلق ایزدی را تهدید می‌کند، ذهنیت شوونیسم، تندرو شیعه‌گرایی در ایدئولوژی حشد الشعبی راه را بر بروز فجایعی محتمل به مثابه داعش در مقابل کُردها خواهد گشود. امروز شاهد بودیم ترکمن‌های شیعه با نشان دادن سمبل نژادپرستانه گرگ به خانواده‌ای در خورماتو تجاوز کردند و اینچنین اقداماتی برای خلق ایزدی شنگال که مسلمان نیستند بیش از هر زمانی قابل توجه است.

 

اعراب منطقه شنگال با آمدن داعش به تسلیمیت این گروه تبهکار گردن نهادند و خود آنان در قتل‌عام ایزدیها به ابزاری مبدل شدند، با آزادسازی بخشی از شنگال به مناطق دیگری کوچ کردند اما با ورود حشد الشعبی به منطقه، جسارت بازگشت به این مناطق را در خود می‌بینند و این واقعیت را در هجوم چند روز گذشته به روستاهای حومه ربیعه بخوبی می‌توان دید.

 

موضوع مهمی که در شنگال باید به آن اشاره کرد حضور پررنگ یگانهای مقاومت شنگال است که از ابتدای هجوم داعش بیشترین نقش را در آزادسازی و محافظت از مردم بعهده داشته و تعداد زیادی از مبارزان آن در این راستا جان خویش را فدای آزادی و امنیت ایزدیها کرده‌اند. اکنون با کنترل شنگال از سوی نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق که تا به امروز کوچکترین کمکی به مردم شنگال نداشته‌اند، تنش‌ها به سمت وسوی دیگری می‌برد!

 

حیدر عبادی نخست وزیر دو روز پیش طی مصاحبه‌ای از برافراشتن پرچم عراق در تمامی خاک این کشور سخن گفته بود. این سخنان بهانه لازم برای گروههای رادیکال مذهبی و نژادپرست عراق خواهد داد تا برای ضربه به تنوعات دیگر گامهای عملی بردارند. افزون بر اینکه خود سخنان عبادی دلیلی آشکار بر انکار هویت‌های جداگانه در عراق است.

 

یگانهای مقاومت شنگال در بیانیه‌های جداگانه روزهای گذشته اعلام نمود به هیچ قیمتی حاضر به ترک مواضع خود نخواهد بود و برای محافظت از دستاوردهای خلق ایزدی هر بهایی که لازم باشد خواهد پرداخت. از سوی دیگر مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال که در سال ٢٠١۴ در وضعیتی فوق‌العاده تشکیل گردید و اداره امور شنگال را تا به امروز بعهده داشته دارای پروژه‌ایست که اگر مورد پذیرش حکومت عراق قرار گیرد، اختلافات مذهبی و قومی را به حداقل خواهد می‌رساند. این در حالی است که حکومت مرکزی عراق در اقدامی عجولانه فردی را به سمت فرماندار شنگال منصوب کرد و این امر با اعتراض شورای اداری شنگال روبرو شد. اعتراض شورای شنگال از آنجا نشأت گرفته که چرا در تعیین فرماندار این منطقه به اراده مردم شنگال بی‌توجهی شد. این موضوع خود به دوقطبی شدن مبحث مدیریت و اداره شنگال دامن می‌زند.

 

آنچه پیش روی شنگال است عبارتست از: یا حکومت عراق به پروژه شورای اداری شنگال اعتراف نموده و در اداره امور شنگال این شورا را سهیم خواهد کرد و همزمان با عقب‌نشینی حشدالشعبی، ی.ب.ش به عنوان نیروهای دفاعی حزب آزادی و دمکراسی ایزدی‌ها به رسمیت شناخته خواهند شد و یا اینکه با نادیده گرفتن این نیروها و پروژه چاره‌یابی دمکراتیک آنان و تداوم سیاست انکار هویت ایزدی‌ها در شنگال راه را بر بروز جنگی جدید در منطقه باز می‌کند. گزینه دوم زیانهای جبران ناپذیری را علاوه بر خلق شنگال بلکه به دولت مرکزی عراق تحمیل خواهد کرد. سیر تحولات روزهای آتی تصمیم مسئولان بغداد برای گزینش هر کدام از دو گزینه ذکر شده را نشان خواهد داد.