شکایت وکلای کانادایی قربانیان پرواز ٧۵٢ از علی خامنه‌ای

تیمی از وکلای کانادایی به وکالت از گروهی از بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی، شکایتی را علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در کانادا ثبت کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز یک تیم حقوقی کانادا به دلیل سرنگون کردن هواپیمای پرواز شماره ٧۵٢ در آسمان تهران از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از فرماندهان سپاه از جمۆه فرمانده نیروی هوافضای سپاه ثبت کرده‌‌اند.

این وکلا خواستار پرداخت غرامت ١/١ میلیارد دلار آمریکا از مقام‌های جمهوری اسلامی شده‌اند.

همزمان روز گذشته (جمعه ٧ فوریه) جمعی از وکلای ایرانی- کانادایی در نامه‌ای خطاب به نخست‌ویزر کانادا جاستین ترودو از وی خواستند تا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران اقدام نکند.

شایان ذکر است که روز هشتم دی/ ١٨ ژانویه هواپیمایی بوئینگ ٧٣٧ خطوط هوایی اوکراین با ١٧۶ سرنشین با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در آسمان تهران سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

مقام‌های ایران در سه روز نخست قویا سقوط هواپیما را ناشی از مشکل فنی اعلام نمودند ولی پس از فشار بین‌المللی و داخلی سپاه پاسداران مسئولیت حمله را بر عهده گرفت اما مدعی شد که حمله موشکی به دلیل «خطای انسانی» بوده است.

ایران از تحویل جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده به اوکراین و یا کشور سازنده آن فرانسه سر باز می‌زند.

عدم استرداد جعبه‌ سیاه این هواپیما به اوکراین، تلاش برای لاپوشانی و فریب افکار عمومی و انتشار فایل صوتی مخابره یک خلبان پرواز شرکت آسمان در تهران در زمان حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی گمانه‌زنی‌ها را در مورد «عمدی بودن» این حمله  تقویت کرده است.