صادرات نفت ایران به زیر ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید

خبرگزاری رویترز اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم‌های آمریکا کاهش چشمگیری داشته و به زیر ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

رویترز براساس آمار شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌های کپلر نوشته است که در ماه آوریل صادرات نفت ایران کاهش شدیدی داشته و به طور متوسط به ۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است و این در حالیست که در ماه مارس صادرات روزانه‌ی نفت در ایران به طور متوسط ۲۸۷ هزار بشکه در روز بوده است.

البته ارزیابی دقیق صادرات نفت ایران کار مشکلی است و به گفته‌ی شرکت کپلر ممکن است به روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه رسیده باشد که این میزان هم در چند دهه‌ی اخیر کمترین صادرات نفت ایران بوده است.

دانیل گربر، مدیر اجرایی شرکت پترولاجیستیکس کاهش خرید نفت ایران توسط چین را علت این کاهش صادرات می‌داند و می‌گوید، صادرات نفت ایران در ماه مه هم افزایش چشمگیری نخواهد داشت.

به علت شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال محدودیتها توسط دولت‌ها، تقاضا برای خرید نفت کاهش یافت. همچنین افت قیمت نفت سبب شد تا خریداران حق انتخاب بیشتری داشته باشند و در این شرایط برای ایران که توسط آمریکا تحریم شده است، یافتن مشتری کار دشوارتری نسبت به گذشته خواهد بود.

سارا وخشوری از شرکت مشاوره اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال گفت: "یافتن مشتری کار آسانی نیست. در حال حاضر با حجم بیش از حد زیاد نفت در بازار روبه‌رو هستیم و نفتِ ارزانِ بسیاری در بازار وجود دارد."

وی همچنین گفت، ایران و ونزوئلا که هر دو توسط آمریکا تحریم شده‌اند در این شرایط مجبورند با تخفیفی که سایر تولیدکنندگان مانند عربستان سعودی به خریداران می‌دهند، رقابت کنند. همچنین باید به کسانی که نفت آنها را خرید و فروش می‌کنند هم حق کمیسیون بدهند. وی افزود، اگر تخفیف و حق کمیسیون و همچنین هزینه‌های عملیاتی را در نظر گرفت عملا سودی باقی نخواهد ماند.

آخرین آمار در ماه مارس نشان می‌دهند که خرید رسمی چین به کمترین حد خود رسیده است و در این شرایط فقط سوریه از ایران نفت می‌خرد.

آخرین آمار صادرات نفتی ایران به یک ماه قبل از خروج آمریکا از برجام یعنی به ماه آوریل ۲۰۱۸ باز می‌گردد که حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

دولت ایران برای بودجه‌ی سال ۹۹ قیمت نفت را بر اساس بشکه‌ای ۵۰ دلار همچنین صادرات روزانه یک میلیون بشکه در نظر گرفته بود که در حال حاضر نه میزان صادرات و نه قیمت نفت هیچ کدام محقق نشده است و بر اساس آمار رسمی ایران، این کشور با کسری بودجه‌ی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است.