صالح مسلم: پیروزی مقاومت عفرین، ترکیه را هار و هجومی کرده است

صالح مسلم ریاست مشترک سابق حزب اتحاد دمکراتیك و مسئول کنونی روابط خارجی تو-دم که دستگیری او توسط جمهوری چک موجی از اعتراضات را به دنبال داشت پس از آزادی در گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالات پاسخ داده است

صالح مسلم ریاست مشترک سابق حزب اتحاد دمکراتیك و مسئول کنونی روابط خارجی تو-دم که دستگیری او توسط جمهوری چک موجی از اعتراضات را به دنبال داشت پس از آزادی در گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالات پاسخ داده است.

 

صالح مسلم با اعلام آنکه برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به عنوان یک نماینده شمال سوریه به پراگ سفر کرده بود می‌گوید در چهارمین و آخرین روز کنفرانس در هتل محل اقامتش بازداشت شد. نیروهای پلیس چک با ارائه حکم جلب گفتە بودند که این اقدام با درخواست ترکیه انجام شده است.

 

ریاست مشترک سابق حزب اتحاد دمکراتیك و مسئول کنونی روابط خارجی تو-دم که ائتلافی میان احزاب شمال سوریه است می‌گوید تا زمان حضور در دادگاه به مدت دو روز در بازداشت بود.

 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا پس از مسافرت‌های متعدد به اروپا اکنون بازداشت شده است می‌گوید: این اقدام به سازمانیافتگی دستگاه اطلاعاتی ترکیه مربوط است. در برخی نقاط که رابط دارند و کار برایشان آسان‌تر است سعی می‌کنند ضربه بزنند. در اروپا نمی‌توانند مانند کردستان و سوریه عملیات نظامی انجام دهند و کارهای اطلاعاتی می‌کنند. اگر در برخی کشورها دستگاه قضایی را ضعیف ببینند در آن نفوذ می‌کنند. البته دادگستری چک به این بازی آگاه بود و حکم به آزادی من داد.

 

صالح مسلم در پاسخ به سئوالی درباره تعیین جایزه نقدی برای دستگیری او توسط ترکیه پاسخ داد؛ تشویق به شکار انسان‌ها کار افراد و گروههای تبه‌کار است. در اروپا اهمیتی به جایزه تعیین شده توسط ترکیه داده نمی‌شود.

 

مسئول روابط خارجی تو-دم به استفاده از دستبند توسط پلیس چک نیز واکنش نشان داد. او می‌گوید در حین بازداشت از دستبند استفاده نکردند و دستبند حدود ١۵ دقیقه و آنهم در حین انتقال به دادگاه استفاده شد. گفتند که این جزء قوانین است اما اگر معنای دیگری داشته باشد نمی‌دانم.

 

صالح مسلم دستگیری خود را در ارتباط با حمله به عفرین می‌داند و می‌گوید: پیروزی مقاومت عفرین، ترکیه را هار و هجومی کرده است. در عفرین بازنده خواهند بود. مقاومت باشکوهی وجود دارد. ما صدای عفرین در اروپا هستیم. صدای فریاد انسان‌های عفرین ما هستیم. می‌خواستند ما را ساکت کنند اما نتوانستند، قادر نبودند.

 

وی در مورد علت هجوم ترکیه به عفرین هم می‌گوید: ترکیه پس از آن دیوانه شد که همه گروههای مورد استفاده آن از جمله داعش را از بین بردیم. در کوبانی و رقا شکست خوردند. در دیرالزور دارند نابود می‌شوند. به عفرین حمله کردند تا نجات پیدا کنند. ترکیه تحت فشار قرار گرفته که چارەای برای گروههای تروریستی خود در ادلب پیدا کند در نتیجه راهی بجز حمله به عفرین پیدا نکردند. بازماندگان داعش در کوبانی، رقا و موصل را دوباره سازمان دادند تا در عفرین اسکان دهد. اما این طرح را هم نمی‌توانند پیش ببرند. مقاومت عفرین واقعا بزرگ است.

 

صالح مسلم با انتقاد از همدستی روسیه با ترکیه در جریان حمله به عفرین از ادامه این اتحاد تاکتیکی ابراز تردید کرد و گفت ترکیه با سیاستی که در پیش گرفته دارد صلح جهانی را تهدید می‌کند و روزی خواهد رسید که آنرا متوقف کنند.

 

مسئول روابط خارجی تو-دم دربارۀ توافق با دولت سوریه به منظور اعزام نیرو برای دفاع از عفرین هم گفت: ما همواره گفته ایم که بخشی از سوریه هستیم. نمی خواهیم از سوریه جدا شویم. آنها وظیفه ای دارند. حفاظت از مرزها موضوع حاکمیت است. متأسفانه آنها چندان پایبند نیستند.