صالح مسلم چرا و چگونه در پراگ بازداشت شد؟ [یادداشت]

مقامات بلندپایه کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه، اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا از شرکت کنندگان در کنفرانس پراگ بودند که از یک هفته پیش آغاز شد.

صالح مسلم مسئول روابط دیپلماتیک تو-دم پس از سه روز بازداشت در جمهوری چک با رأی قاضی دادگاه آزاد شد. صالح مسلم در پراگ چه می‌کرد و چرا بازداشت شد سئوالی است که این روزها بسیار مورد بحث قرار گرفت. اطلاعاتی در این رابطه به دست آمده که نشان می‌دهد صالح مسلم در یک کنفرانس بین‌المللی مهم در پراگ شرکت کرده بود.

 

صالح مسلم ریاست مشترک سابق حزب اتحاد دمکراتیك و مسئول کنونی روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیك، شامگاه شنبه در پراگ پایتخت جمهوری چک بازداشت شد.

 

او برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به پراگ سفر کرده بود.

 

در این کنفرانس که از بیست سال پیش تاکنون برگزار شده است مسائل خاورمیانه و نقاط مختلف جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 

مقامات بلندپایه کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه، اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا از شرکت کنندگان در کنفرانس پراگ بودند که از یک هفته پیش آغاز شد.

 

این کنفرانس از سوی یک سازمان مهم بین‌المللی هماهنگ می‌شود که نامش تاکنون فاش نشده است. همچنین فیلم‌برداری و عکس‌برداری در این کنفرانس ممنوع بوده و مباحث طرح شده در آن سری باقی می‌مانند. شرکت‌کنندگان، در حاشیه کنفرانس در جلساتی برای باز کردن راههای گفتگو با یکدیگر دیدار می‌کنند.

 

صالح مسلم یکی از چهارصد سیاستمداری بود که به این کنفرانس دعوت شد و بحث خود در مورد چگونگی حل بحران سوریه را ارائه داد.

 

خبرگزاری فرات طی گزارشی در اینباره نوشته است یکی از اعضای هیئت ترکیه در این کنفرانس پس از عکس‌برداری از صالح مسلم در محل اقامتش گفتگوهای کنفرانس را ترک کرد. این شخص "بارباروس بینیجی‌‌اوغلو" از شهرداران عضو حزب عدالت و توسعه بود. عکس‌های صالح مسلم پس از آن در رسانەهای دولتی ترکیه منتشر شد.

 

به دنبال پخش این تصاویر، پلیس جمهوری چک تدابیر امنیتی در هتل محل اقامت صالح مسلم اخذ کرد تا از حملات احتمالی علیه او جلوگیری کند. اما لابی ترکیه در چک و پلیس بین‌الملل وارد عمل شد و دستور بازداشت صالح مسلم را صادر کردند.

 

گفته می‌شود بازداشت صالح مسلم و زدن دستبند به او در حین انتقال به دادگاه در پی توافق‌های تجاری بزرگ با دولت ترکیه بوده است.

 

صالح مسلم مسئول روابط دیپلماتیک تو-دم اما صبح سه‌شنبه با حضور در دادگاه با رأی قاضی آزاد شد. در طول سه روز بازداشت مسلم، اعتراضات گستردەای از سوی کردها و فعالین و احزاب بین‌المللی با خواست آزادی او انجام شد.

 

تلاش کاخ ریاست جمهوری ترکیه برای انتقال صالح مسلم به آنکارا نهایتا با شکست مواجه شد و نقشه اردوغان برای کسب یک پیروزی سیاسی به رسوایی او انجامید.