صدور حکم اعدام برای سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه

جمهوری اسلامی از یکسو با پنهان‌کاری از اعلام شمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌های قتلعام آبان ٩٨ سر باز می‌زند و از سوی دیگر با هدف زهرچشم گرفتن از مردم ایران سه جوان بازداشت شده این اعتراضات را به اعدام محکوم می‌کند

 سه تن از معترضان خیزش آبان ماه با نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی توسط شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابولقاسم صلواتی به اعدام و همچنین حبس و شلاق محکوم شده‌اند.

این سه شهروند که در اعتراضات آبان ماه در ستارخان تهران حضور داشتند با اتهام "مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران" به اعدام محکوم شده‌اند. این حکم طی چند روز گذشته به وکلای آنها ابلاغ شده است.

علاوه بر حکم اعدام امیرحسین مرادی از بابت اتهام "مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب" به ۱۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام "خروج غیرقانونی از کشور"به ۱ سال حبس محکوم شده است. سعید تمجیدی و محمد رجبی نیز از بابت اتهام "مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب" هر یک به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام "خروج غیرقانونی از کشور" هر یک به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

منظور از اتهام سرقت مقرون به آزار که توسط دادگاه علیه این سه تن مطرح شده است، گرفتن دوربین از دست مامورانی بوده است که در جریان اعتراضات در حال فیلمبرداری از معترضان به قصد شناسایی آنها بوده‌اند.

امیر حسین مرادی در تاریخ ۲٨ آبان توسط نیروهای امنیتی از طریق دوربینهای مداربسته شناسایی و بازداشت شد. وی حدود یک ماه در سلولهای انفرادی زندانی اوین و تحت بازجویی بود و پس از آن به زندان تهران بزرگ منتقل شد. وی در این مدت در جهت گرفتن اعتراف اجباری به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.

یکی از نزدیکان امیرحسین مرادی در این زمینه گفته است؛"امیرحسین به ما گفته است که در دفتر بازپرسی، امین ناصری -از مسئولین دادسرای اوین- با شوکر به وی ضربه زده و او را تهدید کرده در صورتی که مواردی که می‌خواهند را اعتراف نکند مدت زمان بیشتری را در سلول انفرادی خواهد ماند. امیر همچنین گفته که ایستادن یکی از بازپرسان پلیس امنیت بر روی سینه‌ام باعث فرو رفتن دنده‌هایم شد. امیرحسین گفته در پلیس امنیت گیشا برای اعترافات اجباری علیه خودم مورد ضرب و شتم و شدید قرار گرفتم. همینطور به ما گفت پس از انتقال به اوین هم ۱۳ بار توسط ماموران وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتم و با وعده‌ی تحت درمان قرار گرفتنم برای بیماری مرا مجبور به نوشتن اعترافات اجباری کردند".

امیرحسین مرادی، فرزند محمد، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۷۳ در تهران است، آقای مرادی دارای مدرک دیپلم کامپیوتر است و تا پیش از بازداشت در تهران فروشنده موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار بوده است.

سعید تجمیدی و محمد رجبی نیز به همین شیوه با شکنجه‌ی شدید مجبور به اعتراف اجباری شده‌اند. آنها پس از دستگیری امیرحسین مرادی به کشور ترکیه پناهنده شدند اما دولت فاشیست ترکیه در راستای همکاری با جمهوری اسلامی آنها را دستگیر و در تاریخ ۷ دی به حکومت ایران تحویل داد.

یکی از نزدیکان آنها که نخواست نامش فاش شود گفت؛"آقایان رجبی و تمجیدی به خانواده خود گفته‌اند بسیاری از اتهامات مطروحه مانند اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین ناروا بوده و تحت شکنجه از ما اقرار اخذ شده است. ماموران طی بازجویی با لگد و باتوم ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند. ادعای ضابطان پرونده مبنی بر ارتباط با سازمان مجاهدین کاملا واهی است و پیداست که طرح این اتهام به این دلیل است که بتوانند ما را اعدام کنند. از طرفی ما را متهم به ارتداد می‌کنند و از سوی دیگر ما را منافق می‌خوانند. ما جوانانی هستیم که از بی‌عدالتی و قوانین واپسگرایانه خسته شده‌ایم و خواستار ایجاد دگرگونی‌های بنیادی در جامعه شده‌ایم. جمهوری اسلامی را حکومتی ناکارآمد می‌دانیم و به همین دلیل برای اعتراض به خیابان رفتیم".

سعید تمجیدی، متولد ۱ خرداد ۱۳۷۱، دانشجوی رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی است.

محمد رجبی، فرزند اسماعیل، متولد ۲۱ مرداد ۱۳۷۳ و دارای تحصیلات دیپلم است.