طرح پرونده تنش آفرینی‌های ایران در اجلاس سران کشورهای صنعتی

به نظر می‌رسد با انتصاب بوریس جانسون به نخست وزیری انگلستان و هماهنگی سیاسی بیشتر نخست وزیر جدید با سیاستهای آمریکا، پرونده تنش آفرینی‌های ایران در سطح جهانی در اجلاس سران هفت قدرت صنعتی جهان که ماه آینده در فرانسه برگزار می شود مطرح خواهد شد

   به نظر می‌رسد با انتصاب بوریس جانسون به نخست وزیری انگلستان و هماهنگی سیاسی بیشتر نخست وزیر جدید با سیاستهای آمریکا، پرونده تنش آفرینی‌های ایران در سطح جهانی در اجلاس سران هفت قدرت صنعتی جهان که ماه آینده در فرانسه برگزار می شود مطرح خواهد شد.

   رویترز این خبر را با استناد به نخستین تماس تلفنی ترامپ با جانسون منتشر کرده است و در این رابطه اظهار نظر نموده است که نخست وزیر جدید انگلستان سیاستهای هماهنگتری را سیاستهای ترامپ در پیش می‌گیرد.

   دولت جدید انگلستان نیز با انتشار بیانیهای در رابطه با تماس تلفنی جانسون و ترامپ گفته است که در این تماس تلفنی این دو در رابطه با تنش موجود با ایران گفتوگو نموده و متفقا نسبت به طرح پرونده ایران در اجلاس ماه آینده سران کشورهای قدرتمند صنعتی جهان، موسوم به گروه هفت، در فرانسه اجماع نظر داشته‌اند.

   هوگان گیدلی معاون سخنگوی کاخ سفید نیز در این رابطه اظهار داشته است که ترامپ مناسبات خوبی با مقامات دولت جدید انگلستان داشته و انگلستان یکی  از بزرگترین و قویترین شرکا و متحدین آمریکا به شمار می‌رود.  هیدلی در بخش دیگری در این رابطه اظهار داشت ترامپ کمپین فشار حداکثری را بر ایران را اعمال کرده و هم اکنون شاهدیم که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است.

   خبر طرح پرونده ایران در اجلاس سران هفت قدرت صنعتی جهان در حالی منتشر می‌شود که امروز نیز کشورهای امضا کننده برجام برای بررسی پرونده ایران و یافتن راه‌حلی برای نجات آن در حال برگزاری نشستی در این رابطه هستند. پیش از این نیز دولتهای اروپایی در رابطه با ماندن ایران در برجام اظهار داشته بودند اروپا که خواهان تداوم برجام است و ایران نیز باید بدون هیچ تاخیری با برنامه جامع اقدام مشترک همراهی کامل داشته باشد.

   به نظر میرسد تلاش جامعه جهانی غرب برای حل تنش‌های ایران  با بقدرت رسیدن جانسون وارد مرحله شدیدتری شود. نخستین نشانه‌های جدید این فشارها ممنوعیت برافراشتن پرچم کشورهای خارجی بر ۶٠ نفتکش ایرانی طی سه روز اخیر بوده است و در صورت طرح پرونده ایران در نشست کشورهای صنعتی و روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا می‌توان انتظار داشت رویههای شدیدتری علیه ایران در پیش گرفته شود.