ظریف تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در لیست تحریمی‌های ایالات متحده قرار داد

   وزارت خزانه داری آمریکا، روز چهارشنبه ٣١ ژوئیه/٩ مرداد، اعلام کرد که نام محمد جواد ظریف را در فهرست سیاه حامیان تروریسم قرار داده و کلیۀ اموال و دارائی‌های او را مسدود کرده و انجام هر گونه تراکنش مالی با او را ممنوع کرده است.

   آمریکا دلیل تحریم محمدجواد ظریف را فرمانبری او از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرده که در سوم تیر/ ٢۴ ژوئن ٢٠١٩ از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

   دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹ اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در فهرست تحریمی‌های آمریکا قرار گرفته است.

​​​​​​​   استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای جواد ظریف را مجری دستورات شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سخنگوی این حکومت در فضای بین‌المللی خواند و گفت که او با استفاده از رسانه‌های آزاد در غرب «تبلیغات سیاسی» رژیم ایران را نشر می‌دهد.

​​​​​​​   در بیانیه خزانه‌داری آمریکا ظریف به سپاه قدس هم ارتباط داده شده و گفته شده که او با نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران هماهنگ عمل می‌کند. سپاه قدس و شخص خامنه‌ای هردو مشمول تحریم‌های آمریکا هستند.

​​​​​​​   همچنین مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای در واکنش به تحریم ظریف گفت که ظریف در حمایت تهران از تروریسم، شکنجه و ماجراجویی‌های خارجی حکومت ایران «همدست» بوده است.

​​​​​​​   وزیر خارجه آمریکا محمدجواد ظریف را بازوی سیاست خارجی رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرد و گفت: «وزارت خارجه ایران صرفاً بازوی دیپلماتیک جمهوری اسلامی نیست بلکه وسیله‌ای برای پیشبرد بسیاری از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده مقام رهبری است. ظریف و وزارت خارجه‌ای که او اداره می‌کند، از مقام رهبری و دفتر او دستور می‌گیرند. ظریف عامل مهمی در توانایی بخشیدن به سیاست‌های آیت‌الله خامنه‌ای در سرتاسر منطقه و سرتاسر جهان است.»

​​​​​​​   یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ که نخواست نامش برده شود در پاسخ به این پرسش واشنگتن پست که آیا تحریم کردن بالاترین مقام دیپلماتیک ایران توانایی آمریکا برای مذاکره با ایران را محدود خواهد کرد یا نه گفت: «اگر با ایران ارتباط رسمی داشته باشیم، می‌خواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم که تصمیم‌گیرنده اصلی است.»

​​​​​​​   ظریف در واکنش به تحریم خود پیامی در توئیتر منتشر کرده و نوشت: دلیل تحریم من این است که «سخنگوی اول ایران در سراسر دنیا هستم».

​​​​​​​   تصمیم تازه ایالات متحده نه تنها راه گفتوگو میان واشنگتن و تهران را تنگ خواهد کرد بلکه بر دامنه تنش‌های میان دو کشور می‌افزاید.