ظریف: روسیه دوست دوران‌‌های سخت دولت ایران است

شب گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و رضا اردکانیان، وزیر نیروی این کشور وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شدند. این دیدار با مقامات روسی در چارچوب گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران انجام می‌شود.

   در آستانه تصمیم گیریهای جدید ایران در رابطه با برجام محمد جواد ظریف در بیست و هفتمین سفر رسمی خود  شب گذشته وارد مسکو شد. ظریف در بدو ورود خود به فرودگاه با نام بردن روسیه به عنوان دوست دوران سخت اظهار داشت که  در مورد برجام نیاز است که دوستان روسی را در جریان آخرین تحولات و گفت‌وگوها در فرانسه قرار بدهیم. روسیه در دوران‌های سخت کنار جمهوری اسلامی بوده و ما با دوستان دوران سخت‌مان حتما معامله دیگری می‌کنیم.

   وزارت امور خارجه روسیه نیز در رابطه با دیدار ظریف از این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام نمود که در جریان این دیدار  همکاریهای دوجانبه مورد بررسی قرار میگیرد. در بخشی دیگری از این بیانیه آمده است که مذاکرات حول برجام، اوضاع خلیج سوریه، افغانستان و یمن خواهند بود.

   با توجه به احتمال اجرای گام سوم از کاستن تعهدات برجامی از سوی ایران، ناظران روابط خارجی ایران براین باورند که این سفر می‌تواند منجر به اعطای امتیازهای دیگری از سوی ایران به روسیه و در مقابل حمایت روسیه از ایران در مقابل تحریمهای غرب شود. مقامات ایرانی روز پنج‌شنبه، چهاردهم شهریور را پایان مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای تامین خواسته‌های جمهوری اسلامی تعیین و اعلام کرده‌اند. از همین رو در صورتیکه خواسته‌های ایران مبنی بر راه اندازی اینستکس اجرایی سومین گام برای کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران اجرا خواهد شد.

   همزمان با سفر ظریف به مسکو که از سوی محافل غربی و ایرانی مهم ارزیابی شده است، عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز طی سخنانی از اعلام آمادگی کامل ایران برای گام سوم کاهش تعهداتش در برجام خبر داده و اظهار داشت: با وجود همه این اقدامات دیپلماتیک اگر اراده لازم در طرف‌های اروپایی وجود نداشته باشد و یا اراده باشد، اما توان اجرایی برگشت به تعهدات خود را نداشته باشند، جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را برخواهد داشت. گام سوم طراحی شده، آماده و از گام‌های اول و دوم محکم‌تر خواهد بود تا توازنی بین حقوق و تکالیف جمهوری اسلامی ایران در برجام به وجود آورد.

   اما به نظر می‌رسد تعلل اروپا در راه‌اندازی سیستم اینستکس و عدم موافقت با معافیتهای نفتی، ایران را در روز پنجشنبه به برداشتن سومین گام در راستای تعهدات برجامی تشویق خواهد کرد و این اقدام ایران در نهایت به تشدید تنشها بین ایران و غرب منجر می‌شود.