عفو بین‌الملل استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای در شلیک به معترضان را تأیید کرد

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از موج دوم اعتراضات ضدحکومتی در ایران اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان از ابزارهای غیرقانونی استفاده کرده‌اند.

 عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۵ دیماه طی یک بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام نمود که بر اساس شواهدی که در دست دارد نیروهای امنیتی رژیم ایران در برخورد با معترضان از گلوله‌های ساچمه‌ای، گلوله‌های پلاستیکی، باتوم و اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

این سازمان در ادامه نوشته است که شمار نامشخصی از تظاهرکنندگان از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت شد‌ه‌اند.

عفو بین‌المللی در این رابطه یادآور شده است که بر اساس گفته‌های شواهد تأیید شد نیروهای امنیتی در روزهای ٢١ و ٢٢ دی ماه با استفاده از تفنگ‌های بادی بدن و سر معترضان را با اسلحه‌های ساچمه‌ای نوک‌تیز هدف قرار داده و موجب خون‌ریزی و جراحت‌های دردناکی شده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه‌ی گزارش خود به زخمی شدن تعداد زیای از معترضان اشاره کرده و اعلام نمود، حضور نیروهای امنیتی در مراکز درمانی سبب وحشت از بازداشت معترضان زخمی شده است. همچنین کادر درمانی در برخی بیمارستانها به دلیل تهدید نیروهای امنیتی از درمان زخمی‌ها سر باز زده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، می‌گوید: "منزجر کننده است که نیروهای امنیتی ایران تجمع مردم برای سوگواری و اعتراض مسالمت‌آمیز و درخواست اجرای عدالت در حق ١٧۶ مسافر هواپیمای سرنگون شده و همین‌طور ابراز خشم نسبت  به پرده‌پوشی اولیه مقامات را با توسل به خشونت سرکوب می‌کنند."

به گفته‌ی فلیپ لوتر "خشونت‌ورزی‌های ثبت‌شده‌ی نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌های اخیر و توسل غیرقانونی مقام‌های ایرانی به قوه قهریه بخشی از روالی است که از دیرباز برقرار بوده است."

عفو بین‌الملل تأیید کرده است که نیروهای یگان‌ویژه نیروی انتظامی، شبه‌نظامیان بسیجی و مأموران لباس شخصی در سرکوب معترضان به کار گرفته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین افزوده است که گزارش‌هایی تکان‌دهنده در رابطه با ارتکاب خشونت جنسی دست‌کم در مورد یک زن دریافت کرده است.

آزار جنسی بازداشت شدگان توسط نیروهای امنیتی رژیم امری تازه نیست و پیشتر شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد دست کم سه کودک بازداشت شده در اعتراضات اخیر در مریوان مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

موج تازه اعتراضات ضدحکومتی در ایران و روژهلات کوردستان از روز شنبه و در پی تأیید حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای خطوط هوایی اوکراین آغاز گردید که در آن ١٧۶ مسافر و ٩ خدمه بوئینگ ٧٣٧ کشته شدند.