عفو بین‌الملل؛ تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران بیش از ١١۵ نفر است/ هرانا؛ ١٣۴ نفر كشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته در گزارش تازه‌ای شمار کشته‌شدگان اعتراضات هفته گذشته در ایران را بیشتر از ١١۵ نفر اعلام کرد. با اینهمه هرانا تعداد جانباختگان را ١٣۴ نفر ذکر می‌کند. رژیم ایران همچنان شمار کشته‌شدگان را مخفی کرده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود از کشته شدن بیش از ١۵٠ نفر در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی ایران خبر داده و می‌گوید که "بر این باور است که شمار واقعی جان‌باختگان بسیار بیشتر است."

در همین رابطه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) نیز در گزارشی از کشته شدن ١٣۴ معترض در اعتراضات هفته گذشته خبر داده است.

هرانا در گزارش خود گفته است:" اطلاعات دریافتی هرانا از افرادی که هویت آنان بعنوان مقتول اعلام شده تا روز ۳۰ آبان بالغ بر ۹۹ معترض و ۵ نیروی نظامی یا شبه نظامی وابسته به حکومت ایران است. همچنین ۳۵ تن از افرادی که عفو بین‌الملل خبر قتل آنها را اعلام کرده است هنوز شناسایی نشده‌اند، بنابراین با لیستی بالغ بر ۱۳۴ معترض کشته شده روبرو هستیم."

شایان ذکر است که روز چهارشنبه (٢٠ نوامبر/ ٢٩ آبان) روزنامه لیبراسیون فرانسه در گزارشی از گفتگو با یک منبع آگاه خبر داده و می‌گوید که «یکی از مقامات رسمی جمهوری اسلامی در آغاز این هفته در برابر شاهدان عینی فخرفروشی می‌کرده است که تا آن لحظه پنج هزار تن دستگیر، چهار هزار تن زخمی و دویست تن کشته شده‌اند.»