عفو بین‌الملل خواهان محاکمه عاملان و آمران کشتار دستکم ٢٣ کودک در قتلعام آبان شد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تازه جزئیات بیشتری از کشتار حداقل ٢٣ کودک در جریان قتلعام آبان ٩٨ را منتشر کرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که در ادامه‌ی تحقیقات خود به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی ایران دست کم ۲۳ کودک را در جریان قتلعام آبان ۱۳۹۸ کشته‌اند.

بنا به یافته‌های این تحقیقات، دست کم ۲۲ نفر از این افراد بر اثر استفاده‌ی غیرقانونی نیروهای امنیتی از مهمات مرگبار علیه معترضان غیرمسلح و رهگذران جان باخته‌اند. جان‌باختگان شامل ۲۲ پسر ۱۲ تا ۱۷ ساله بوده‌اند و همچنین دختربچه‌ای که گفته می‌شود بین ۸ تا ۱۲ سال سن داشته است. جزییات مربوط به این یافته‌ها در گزارشی تحت عنوان «به بچههایمان شلیک کردند» - کشتار کودکان در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ منتشر شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: "در ماه‌های اخیر، ابعاد هولناک استفاده‌ غیرقانونی نیروهای امنیتی ایران از سلاح‌های مرگبار برای سرکوب اعتراضات آبان ماه هرچه بیشتر در معرض دید قرار گرفته است. با این حال، باز هم تکان‌دهنده است که ببینیم این همه کودک قربانی این قساوت شده‌اند. تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه‌ای باید در مورد این کشتارها انجام شود و آمران و عاملان باید در دادگاه‌های عادلانه مورد محاکمه قرار گیرند.

در ادامه گزارش عفو بین‌الملل آمده است که در دست‌کم ۱۰ مورد، این سازمان با توجه به شرح جراحت‌ها در گواهی‌های فوت و جوازهای دفن که مورد بررسی قرار داده و یا با اتکا به اطلاعات منابع موثق دریافته است که مرگ کودکان در نتیجه‌ی شلیک گلوله به سر یا سینه آن‌ها  بوده و این نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به قصد کشتن شلیک کرده بودند. گزارش می‌افزاید:"در ۲ مورد از این ۱۰ مورد، جراحات هولناک ناشی از اصابت گلوله به این کودکان در جوازهای دفن‌شان شرح داده شده است. در یکی از این گواهی‌ها به صدماتی از جمله «خون‌ریزی»، «له‌شدگی مغز» و «خردشدگی استخوان جمجمه» اشاره شده است. در یک گواهی دیگر علت مرگ «خون‌ریزی وسیع داخلی» و «پارگی قلب و ریه» ذکر شده است."

عفو بین‌الملل سپس می‌افزاید:"در یکی از گزارش‌ها به صدمات مهلک به سر در نتیجه‌ی ضرب‌وجرح از جانب نیروهای امنیتی اشاره شده، و در گزارشی دیگر به اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای به صورت قربانی، در شرایطی که گلوله‌ها از فاصله‌ی نزدیک شلیک شده بودند."

عفو بین‌الملل با تأکید بر دامنه گسترده قتلعام آبان می‌گوید که ۲۳ کودک در ۱۳ شهر در ۶ استان کرماشان، سنه، اصفهان، فارس، خوزستان و تهران کشته شده‌اند.

فلیپ لوتر در پایان خواستار حسابخواهی از حکومت ایران در مجامع بین‌المللی حقوق بشر شده و می‌افزاید:"در حالی که مقام‌ها و مسئولان حکومت ایران از انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و مؤثر سر باز زده‌اند، ضرورت دارد که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل یک مکانیسم تحقیقاتی برای رسیدگی به کشتار معترضان و رهگذران، از جمله کودکان، در اعتراضات آبان ماه ایجاد کنند."