عفو بین‌الملل؛ مقامات ایرانی باید به این بازی شوم با سلامت فرهاد میثمی پایان دهند

​​​​​​​سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری فرهاد میثمی از زندان جمهوری اسلامی شده است

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به تحت فشار قرار دادن فرهاد میثمی به منظور پایان دادن به اعتصاب غذایش، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست تا این فعال مدنی را بدون قید‌وشرط آزاد کند.

 

عفو بین‌الملل در بیانیه خود به فعالیت‌های فرهاد میثمی به عنوان پزشک و مدافع حقوق بشر اشاره کرده که در اعتراض به حبس خود دست به اعتصاب غذا زده و از سوی مسئولین زندان برای پایان دادن به اعتصاب غذا تحت فشار قرار گرفته است.

در بخشی از بیانیه آمده است:" فرهاد میثمی از مرداد ماه به دلیل حمایت از کمپینی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری برای زنان و دختران شکل گرفته است، بازداشت شده است. او از ۱۰ مرداد در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت سلامتش به شدت رو به وخامت گذاشته است. وی از ۴ مهرماه به زور از بند ۴ زندان اوین به بهداری زندان منتقل شد و از آن زمان در شرایط انزوا نگهداری شده است و با اجبار به او سرم تزریق کرده‌اند. منابع آگاه به عفو بین‌الملل گفته‌اند که مسئولان او را تحت این شرایط گذاشته‌اند تا قبول کند که به اعتصاب غذایش پایان دهد."

 

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: "تنها ’جرم‘ فرهاد میثمی این است که به عمل تحقیرآمیز و تبعیض آمیز حجاب اجباری با صدای بلند اعتراض کرده و از حق زنان برای انتخاب پوشش خود دفاع نموده است. او یک زندانی عقیدتی است و حبس او واقعا اسفناک است.

 

مقامات ایرانی باید به این بازی شوم با سلامت فرهاد میثمی پایان بدهند و به جای نگهداری او در شرایط انزوا در بهداری زندان اوین و اعمال فشار و تهدید برای شکستن اعتصاب غذا، او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند".

 

فرهاد میثمی از زمان آغاز اعتصاب غذای خود تقریبا ۱۸ کیلوگرم وزن از دست داده است و طبق گزارش‌ها از نظر جسمی به شدت ضعیف شده است. اعمال فشار توسط مقامات برای پایان دادن به اعتصاب غذا نقض حق آزادی بیان اوست. همه زندانیان حق دسترسی به خدمات پزشکی مناسب و همسو با اخلاق پزشکی را دارند و رضایت آگاهانه در زمان درمان یکی از این حقوق است.

 

فرهاد میثمی اعتصاب غذای خود را در اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌اش آغاز کرد. وی در نهم مرداد ماه در خانه خود در تهران دستگیر شد. نیروهای امنیتی در خانه او نشان‌های سینه‌ای یافتند که روی آن ها عبارت "من به حجاب اجباری اعتراض دارم" درج شده بود. فرهاد میثمی به "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی" متهم شده است. از دیگر اتهامات او «توهین به مقدسات" است چرا که از نظر مقامات ایرانی او به حجاب "توهین" کرده است.

 

فیلیپ لوتر گفت: "دستگیری و بازداشت خودسرانه و محاکمه زنان و مردانی که به شیوه مسالمت آمیز علیه عمل تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری مبارزه می‌کنند، نقض آشکار حق آزادی بیان است و باید پایان یابد. مقامات ایران باید به جای زندانی کردن کسانی که در برابر ستم علیه زنان ایستادهاند، قوانین حجاب اجباری را لغو کنند".