عفو بین‌الملل: ۳۶ زندانی در ایران توسط رژیم کشته شدند

عفو بین‌الملل اعلام کرد، اطلاعاتی بدست آورده است که نشان می‌دهد در اعتراضات اخیر زندانیان در ایران دست‌کم ۳۶ زندانی به دست نیروهای رژیم کشته شده‌اند.

اعتراضات زندانیان در هفته‌های اخیر دست‌کم در ٨ زندان رخ داد و زندانیان به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها و از بیم جان خود دست به اعتراض زده بودند. این اعتراضات با واکنش شدید ماموران زندان و سرکوب زندانیان مواجه شد.

عفو بین الملل در این زمینه گفته است، بنا بر اطلاعاتی که از چندین منبع موثق بدست آورده است، ماموران زندان و نیروهای رژیم برای سرکوب زندانیان از مهمات مرگبار و گاز اشک آور استفاده کرده‌اند که منجر به جان باختن حدود ۳۵ زندانی شده و در یک مورد هم ضرب و شتم زندانیان معترض توسط نیروهای رژیم سبب جان باختن یک زندانی شده است.

دایانا الطحاوی، معاون مدیریت منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، می‌گوید: "مشمئزکننده است که مقام‌ها و مسئولان ایران، به جای پاسخ دادن به مطالبات مشروع زندانیان در مورد محافظت شدن در برابر ویروس کرونا، بار دیگر برای خاموش کردن صدای اعتراض افراد به کشتار آنان اقدام کرده‌اند."

وی همچنین گفته است:"ضرورت دارد که بلافاصله تحقیقات مستقلی در مورد شکنجه و جان باختن افراد زندانی انجام شود، تا مسئولان و مسببان مورد محاکمه قرار گیرند. به نیروهای امنیتی باید اعلام شود که استفاده از قوه قهریه مرگبار و غیرقانونی را بلافاصله متوقف کنند و از مجازات کردن زندانیانی که خواهان برخورداری از حق سلامت خود شده‌اند خودداری کنند."

عفو بین‌الملل همچنین از ایران خواسته است تا همه‌ی کسانی را که صرفا به دلیل بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از حقوقشان در زندان هستند، آزاد کند.