علی مطهری وزیر کشور را مقصر اصلی قتلعام آبان ٩٨ عنوان کرد

جمهوری اسلامی همچنان در مورد تعداد قربانیان قتلعام آبان ٩٨ سکوت کرده است. علی مطهری نماینده‌ی مجلس ایران طی سخنانی اعلام کرد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران مقصر اصلی کشتار آبان ماه ٩٨ بوده است.

علی مطهری نماینده اصولگرای رژیم روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در جلسه‌ی علنی مجلس ایران گفت: وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان ماه بود که منجر به کشته شدن تعدادی از هم وطنانمان شد.

مطهری درادامه با اشاره به تلاش وی برای استیضاح وزیر کشور گفت: بنده و تعدادی از نمایندگان مجلس پیگیری کردیم و با وجود اینکه از حد نصاب هم نیفتاد با این حال از استیضاح جلوگیری کردند.

وی با انتقاد از لاریجانی اعلام کرد که آنها در ابتدا انتخابات و سپس کرونا را بهانه کرده‌اند و گفت: "از لاریجانی انتقاد می‌کنم، هر چند که داماد ما است، اما او اجازه نداد استیضاح وزیر کشور دنبال شود و در نهایت هم به ما گفتند که هم‌اکنون شرایط مناسب نیست و بعد از انتخابات این استیضاح را دنبال کنید، الآن هم می‌گویند موضوع کروناست؛ هنوز هم دیر نیست و می‌توان هفته دیگر این استیضاح در دستورکار مجلس قرار گیرد."

علی مطهری در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم هم گفت:"شما نمایندگان نظام [رهبر] نیستید. شما نمایندگان مردم هستید" و نباید بگذارید حقوق افراد به بهای حفظ نظام و نهادهای غیرانتخابی تحت نظر رهبر نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضایع شود."

وی صریحاً اعلام نمود که کلیه نهادهای انتصابی به ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ستاد هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، عملاً مجلس شورای اسلامی ایران را ناکارآمد و تضعیف کرده‌اند. او گفت : "بعد می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم."

مطهری همچنین از نمایندگان مجلس یازدهم خواست که نگذارند به بهانه‌ی سیاستهای کلی نظام که توسط رهبری تعیین می‌شود مجلس را ببندند و گفت:" این سیاست‌ها "همچون قانون اساسی و یا متمم قانون اساسی نیست. به مسئلۀ آزادی بیان و حقوق ملت اهمیت بدهید. شما نمایندۀ کل مردم ایران هستید نه صرفاً افرادی که به شما رأی دادند. شما نمایندۀ نظام نیستید. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که نمایندۀ نظام هستند در صورتی که شما نمایندۀ مردم هستید. اگر تزاحمی میان حق نظام و حق مردم پیدا شد باید ببینید حق با کدام طرف است. اینکه به بهای حفظ نظام حقوق افراد ضایع می‌شود شما نباید بی‌تفاوت باشید."

قابل ذکر است که خبرگزاری رویترز در ٢ دی ١٣٩٨ در گزارشی اعلام کرده بود که تعداد جانباختگان قتلعام آبان ١۵٠٠ نفر است. سازمان مجاهدین خلق نیز در گزارشی جداگانه تعداد قربانیان را بیش از آمار خبرگزاری رویترز اعلام کرده و گفته بود که تنها در استان تهران حداقل ۴٠٠ نفر، در خوزستان حداقل ٢۴٠ نفر، در استان کرماشان حداقل ٣٢٠ نفر، در اصفهان حداقل ١٢٠ نفر، در فارس حداقل ٢٧٠ نفر و در استان البرز حداقل ١٠٠ نفر از سوی نیروهای جمهوری اسلامی قتلعام شده‌اند.