فراخوان اوجالان برای بسیج دمکراسی؛ گفتو‌گو با چنگیز یورکلی وکیل مدافع رهبر خلق کورد

چنگیز یورکلی از اعضای تیم وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با اشاره به پیام وی مبنی بر حل مشکلات بعد از برداشتن گام‌هایی در راستای راه حل، اظهار داشت که راه حل با سازماندهی امکان پذیر بوده و فراخوان اوجالان فراخوان بسیج دمکراسی است.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد از ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ در زندان فوق امنیتی گروه F امرالی زندانی و در حصر به سر می‌برد. اوجلان بعد از ۸ ماه، اخیرا موفق شد در ۲ مارس با خانواده خود دیدار نماید. بیش از ۸ ماه است که نتوانسته است با وکلای خود دیدار داشته باشد. اوجالان در دیدار ۲ مارس با محمد اوجالان گفته بود: همه چیز منوط و وابسته به مبارزه شماست. شما گام‌هایی را در راستای دست یابی به راه حل بردارید، همه چیز حل می‌شود. چنگیز یورکلی از اعضای دفتر حقوقی سده و وکیل عبدالله اوجالان در رابطه با پیام وی با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرده است.

در این گفتگو یورکلی اظهار داشت که در ترکیه تمامی زندان‌ها به شکنجه گاه تبدیل شده‌اند. اما نمی‌توان امرالی را با دیگر زندان‌ها مقایسه نمود. زیرا شرایط زندان امرالی بسیار دشوار است. زندان امرالی زندانی معمولی نیست. وزیر کشور ترکیه فاش کرده است که در امرالی آتش‌سوزی روی داده است و آنها آتش را کنترل کرده‌اند. اما متعاقبا این خبر به آژانس‌های خبری درز کرده است که حتی وسائل اطفای حریق حتی نتوانسته‌اند به منطقه آتش‌سوزی نزدیک نیز شوند. سپس دادستانی و فرمانداری بورسا اعلام کرده‌اند که آتش اطفا شده است. در واقع اطلاعات چندان درستی از این آتش‌سوزی در دست نیست. در همرسانی این اطلاعات مشکلات جدی در جریان است. جزیره امرالی مکانی معمولی نیست. ۲۱ سال است که در شرایط خاصی قرار دارد. جزیره امرالی از سال ۱۹۹۹ به طور ویژه برای آقای اوجالان درنظر گرفته شده است. به عنوان منطقه‌ای نظامی و ممنوعه و با سیستمی ویژه اداره می‌شود. هر گونه ورودی به این جزیره ممنوع و تابع شرایط بسیار ویژه است. هر گونه تحولی در این جزیره متوجه شخص آقای اوجالان است. به همین دلیل اتفاقات روی داده در این جزیره نیز نمی‌توانند تصادفی باشند. هر اقدامی در امرالی تحت کنترل آنهاست. بعد از روی دادن این آتش‌سوزی، واکنش‌ها و اعتراضات خلق کورد گسترش یافتند. زیرا این رویداد امری معمولی و تصادفی نبود که با آن به سادگی برخورد شود. امروزه ما هیچ ارتباطی با امرالی نداریم. اجازه داده نمی‌شود که وکلا به امرالی بروند. اجازه تلفن داده نمی‌شود. اجازه نوشتن نمی‌دهند. در چنین وضعیتی ما ناچار هستیم که همواره نسبت به هر عمل و اقدامی سوء نیت داشته و بدبین باشیم.

از طرف دیگر در گذشته نیز اتفاقات ناگواری در این جزیره روی داده‌اند. به اقدامات فیزیکی دست زدند. تلاش کردند تا وی را به صورت برنامه‌ریزی شده مسموم کنند. فاش شد که بعد از تلاش‌های ۱۵ ژوئیه‌ حاکمیت خواست تا اوجالان را برباید. فاش شده است که اوجالان را به وسیله هلیکوپتر ربوده‌اند. اطلاعات منتشر شده تصادفی نیستند. در بطن این اطلاعات، تهدید موج می‌زند. تلاش می‌کنند تا از این طریق سطح موضعگیری و حساسیت کورد را محک بزنند. اما خلق کورد اکنون و پیش از این نیز پیوستگی خود را با اوجالان نشان داده است. موضع خود را مشخص کرده است.

یورکلی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امرالی از یک طرف آزمایشگاهی برای شکنجه، ظلم و فشار بوده و از طرف دیگر مکان مقاومت است. هر رویه‌ای که در امرالی انجام شود بعد از مدتی در دیگر زندان‌ها نیز به وقوع می‌پیوندد. در این زندان شاهد فشارهای فراوان هستیم. در این زندان مقاومتی بسیار بزرگ در جریان است. وظیفه ماست که مبارزه حقوقی را در این راستا ادامه دهیم. اما زمانیکه مسئله امرالی باشد، صرفا مبارزه حقوقی کافی نیست. دستیابی به مبارزه و راه‌حل دمکراتیک و سیاسی و اجتماعی لازم به نظر می‌رسد. به همین دلیل انزوا و حصر در امرالی به تمامی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی در ترکیه تسری پیدا می‌کند. زمانیکه حزب دمکراتیک خلق‌ها به منظور خاتمه دادن به انزوا و حصر اوجالان دست به مبارزه می‌زند، همزمان در ابعاد دیگر نیروهای سیاسی دیگر نیز باید در رابطه با خاتمه انزوا و حصر دست به مبارزه بزند. به همین دلیل است که امرالی از یک طرف آزمایشگاهی برای شکنجه است. هر اتفاقی که در امرالی روی دهد در دیگر زندان‌ها نیز تکرار می‌شود. زیرا امرالی توسط یک سیستم ویژه اداره می‌شود و صرفا با مبارزه حقوقی به حل نمی‌شود.

سه میلیون و پانصدهزار کورد اعلام کردند که اوجالان نماینده سیاسی ماست

یورکلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ۱۰ میلیون کورد برای آزادی اوجالان امضا جمع کرده و آن را به شورای اتحادیه اروپا ارسال کردند. از سوی دیگر با شرایط بسیار محدودیت، دستگیری و زندان‌ها، بار دیگر سه میلیون و پانصد هزار شخص اظهار داشتند که آقای اوجالان اراده سیاسی من را نمایندگی می‌کند. آقای اوجالان از چنین وزنه و اهمیتی برخوردار است. با فراخوان اوجالان میلیونها کورد در میادین نوروز آماده شدند. خلق فراخوان اوجالان را به عنوان بسیج برای دمکراسیخواهی قبول می‌کند. امرالی نه فقط میدانی برای آزمون حق و حقوق است، بلکه همزمان، نشان دهنده وضعیت و خواست سیاسی و اجتماعی است. در چهل سال اخیر در خاورمیانه بسیاری از مسائل تغییر کرده‌اند. رهبران دولت‌ها تغییر پیدا کرده‌اند، اما تنها چیزی که تغییر نکرده است مبارزه آقای اوجالان بوده است. هر سال بیشتر و بهتر از سال گذشته، برای حیات جامعه گامهای آلترناتیف را توسعه بخشیده است. حتی می‌توان گفت که مبارزه آقای اوجالان د‌ر امرالی بیش از پیش توسعه یافته است. ۲۱ سال است که در شرایط انزوا تلاش دارند تا اراده اوجالان را درهم بشکنند. نابودی فکری و جسمی وی را در طول زمان به عنوان یک هدف دنبال کرده‌اند. سیستم امرالی تلاش دارد تا انسان‌ها را به کر و کور تبدیل کند. اما به رغم این تلاش‌ها، آقای اوجالان مقاومتی بی‌نظیر را نشان داده است. با روحی بزرگ از تعمق و اندیشه به آن پاسخ داده است و از این طریق است که در طول این ۲۱ سال اهداف انزوا را خنثی کرده است.

حصر اوجالان تنها مسئله کورد نیست

یورکلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اخیرا آقای اوجالان به محمد اوجالان گفته است: خلق هزینه‌های هنگفتی داده است. من ۵۰ سال است که مبارزه می‌کنم. با این خلق پیمانی بسته‌ایم. باید به پیمانی که با خلق بسته‌ام عمل کنم. زمانیکه  آقای اوجالان را به امرالی انتقال دادند، به اعتصاب غذا دست نزد و اقدامات دیگری از این دست را در پیش نگرفت. در عوض بر اساس واقعیت خلق عمل کرده و توطئه را خنثی کرد. سیاست زندگی و آفرینشگری را در پیش گرفت. سیستم از طریق تحمیل این انزوا جامعه را هدف قرار داد. تلاش کرد تا اوجالان فراموش شود. از همینروست که انزوا به معنای نبرد و جنگ است. در جایی که جنگ جریان داشته باشد، از صلح و دمکراسی خبری نخواهد بود. به همین دلیل است که انزوا صرفا مشکل و معضل کورد به شمار نمی‌رود. مسئله کورد مسئله ترکیه و تمامی خاورمیانه است. زمانیکه ما سیستم امرالی را در ابعاد حقوقی آن مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم امرالی و گوانتانامو را مانند سیاهچالی؛ همانند سیستم شکنجه‌ای که همه چیز را در درون خود می‌بلعد تصور کنیم. در سال ۱۹۹۹ سازمان گلادیو وابسته به ناتو، اتحادیه اروپا و امریکا با همکاری مشترک، به شیوه‌ی تبهکارانه آقای اوجالان را ربودند و سیستم امرالی را در ضدیت با حقوق و به شیوه مزورانه ایجاد کردند. تمامی سیستم حقوقی ترکیه بر اساس حقوق اوجالان و امرالی شکل گرفته است. اگر در مقابله با اجرای حق و عدالت پیگیری دمکراسی و صلح رقم نخورد، این سیستم خود را گسترش داده و سیستم فشارهای خود را افزایش می‌دهد.

فراخوان اوجالان برای کوردها و نیروهای دمکراتیک و واجد عقلانیت در دولت

چنگیز یورکلی با اشاره به پیشنهادات اوجالان مبنی تشکیل پایه سوم و راه حل نیز اظهار داشت: خط سوم، راهکاری سیاسی استراتژیک محسوب می‌شود. آقای اوجالان در رابطه با این مسئله مجددا راه حل را نشان داده است. خط سوم و پایه سوم به یکدیگر مرتبط هستند. آقای اوجالان در دیدار اخیر خود این مسئله را اظهار داشته است. از تمامی کوردها، نیروهای دمکراتیک و نیز اشخاص واجد عقلانیت در دولت رسیدن به این مسئله را خواستار شده است. رژیم جمهوری اکنون در دو راهی قرار گرفته است. همانگونه که آقای اوجالان گفته است یا کوردها بر اساس صلح و دمکراسی و شکوه و احترام خط دستیابی به راه حل را توسعه می‌بخشند یا مکانیزم کودتا دوباره وارد عمل شده و جنگ گسترش می‌یابد. این مسئله آینده است. آقای اوجالان اظهار داشته است که اکنون میز بر دو پایه قرار دارد و خواسته است که کورد به پایه سوم تبدیل شود. اکنون شکل دادن به پایه سوم امری ناگزیر است. به کوردها می‌گوید که اگر شما می‌خواهید که موجودیت یابید، باید به پایه سوم این میز تبدیل شوید. اظهار می‌دارد که این مهم نیز تنها از طریق نیروی کورد و نیروی دمکراتیک امکان‌پذیر است و مسئله از طریق صلحی شکوهمند و دمکراتیک حل می‌شود. زمانیکه اوجالان از کورد و نیروهای دمکراتیک می‌خواهد که به نیرو تبدیل شوند، منظور وی اینست که به پایه‌های خط سوم تبدیل شوند. این مسئله نیز از طریق خط سومی که حزب دمکراتیک خلق‌ها به آن نیرو می‌دهد امکان‌پذیر است. صلح از طریق نیروهای دمکراتیک اجتماعی و مطالبات دمکراتیک و رادیکال انجام‌پذیر می‌شود. با سازماندهی آنان محقق می‌شود. کسانی که خط سوم را حفاظت و حراست می‌کنند، باید با ادعای صلح و دمکراتیزاسیون سازماندهی شده و اقدامات خود را در این راستا توسعه بخشند.

مسئله کورد سرچشمه تمامی مشکلات است

یورکلی خاطرنشان ساخت که مسئله کورد مسئله‌ای اساسی بوده و سرچشمه تمامی مشکلات میهن و ترکیه است. وی در این رابطه افزود: به منظور پیشبرد راه حل و گسترش و تقویت نیروی دست‌یابی به راه حل، باید آقای اوجالان مخاطب قرار داده شود. جنگ و صلح، انزوا و راه حل مسائلی مرتبط به یکدیگر می‌باشند. هر چند آقای اوجالان به عقلانیت دولت اشاره می‌کند، نباید فراموش شود که  صلح از سوی نیروهای صلح‌طلب و دمکراسی محقق می‌شود. صلح از طریق نیروهای اجتماعی و مطالبات دمکراتیک و رادیکال امکان‌پذیر است. آقای اوجالان پیش از این نیز این مسئله را بر زبان آورده است. آقای اوجالان پیش از این نیز گقته است که با سازماندهی میلیونی مطالبه آشتی و صلح ممکن است. این مهم از طریق بسیج تمامی امکانات برای سازماندهی و صلح و دمکراسی امکان‌پذیر است.

چنگیز یورکلی، وکیل مدافع آقای اوجالان و از اعضای دفتر حقوقی سده در پایان سخنان خود اظهار داشت که پیشنهادات آقای اوجالان برای دست‌یابی به راه حل در سوریه نیز بر همین اساس استوار هستند. آقای اوجالان ایستارهای فراوانی را در رابطه با سوریه و خاورمیانه دارد. اخیرا نیز راه حل دمکراتیک را مبتنی بر ایجاد قانون  اساسی‌ای مورد تاکید قرار داده است که نیروهای منطقه‌ای در آن جای بگیرند. آقای اوجالان گفته بود تا زمانیکه مبنای قانون اساسی دمکراتیک در سوریه ایجاد نشود مشکل در سوریه حل نمی‌شود.