فراخوان شورای اجرایی سازمان ایزدیان علیه حملات ترکیه

شورای اجرایی سازمان ایزدیان ساکن اروپا حملات دولت ترکیه به شنگال را محکوم کرد و از خلق کوردستان بویژه جامعه‌ی ایزدی خواست تا علیه اهداف اشغالگرانه و نابودگرانه‌ی ترکیه متحد شوند.

شورای اجرایی سازمان ایزدیان ساکن اروپا علیه حملات دیروز ترکیه به شنگال که با پهبادهای دولت ترک انجام شد، بیانیه‌ای منتشر کرد.

حملات ترکیه به شنگال با نابودی داعش آغاز شد

در این بیانیه آمده است،"از سال ۲۰۱۷ بارها شنگال هدف حملات دولت ترکیه قرار گرفته است، در این حملات تعدادی از افراد جامعه‌ی ایزدی و رهبران و فرماندهان و مبارزان هدف قرار گرفته و جان خود را فدای عقیده وخاک خود کرده‌اند. همچنین تعداد زیادی مجروح شده و متحمل خسارات مالی شده‌اند. حملات دولت ترکیه و همکارانش به شنگال با شکست داعش آغاز شد. حملات اولیه در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷ آغاز شد. از آن زمان بدون وقفه شنگال بمباران می‌شود.

به دلیل نبود نیروی مدافع هزاران ایزدی قتل‌عام شدند

در سوم آگوست ۲۰۱۴، فرمانی دشوار علیه این خلق اجرا شد. فرمان صدها ساله که هدف آن نابود کردن این مردم و باور آنها بوده است. داعش نیز با هدف نابود کردن جامعه‌ی ایزدی و اشغال خاک آنها دست به تهاجم زد. در حمله‌ی داعش ‌به دلیل آنکه مردم ایزدی سازمان یافته نبوده و فاقد نیروی دفاعی بودند، نتوانستند از خود دفاع کنند.

در نتیجه‌ی این فرمان هزاران ایزدی قتل عام، اسیر و ربوده شدند و هزاران تن نیز آواره شدند. تعداد زیادی از آنها هنوز هم در کمپ‌های باشور مانند زندانیان زندگی می‌کنند.

نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی شریک جرم ترکیه‌ی اشغالگر شدند

هنوز هم قتل‌عام ادامه دارد. نیروهای منطقه‌ای و اقلیم کوردستان و نیروهای بینهالمللی نیز سکوت کرده‌اند. حکومت‌ها خود را به کری و کوری زده و سکوت کرده‌اند. نه تنها به وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کنند، بلکه در هر فرصتی نیز به خدمت ترکیه در می‌آیند. اینگونه در نابودگری این جامعه و عقیده شریک جرم می‌شوند. بدون موافقت آمریکا و عراق ترکیه نمی‌تواند حمله کند. مسئولیت اصلی به عهده این دو کشور است. به ویژه حکومت عراق اجازه می‌دهد یک نیروی اشغالگر وارد خاکش شده و نیروهای وابسته به حکومت آنها و ارتش آنها را نابود کند."

باید حکومت عراق به وظیفه‌ی خود عمل کند

در ادامه‌ی این بیانیه با اشاره به اینکه نیروهای مدافع شنگال ی.ب.ش وابسته به ارتش عراق است و آمده است،"باید حکومت عراق موضع‌گیری آشکاری نشان داده و به وظیفه‌ی خود عمل کند. آنها در سال ۲۰۱۴ از این جامعه محافظت نکردند و آنها را در چنگال داعش رها کردند. اگر امروز هم از آنها دفاع نکنند و بگویند شنگال خاک عراق نیست، ایزدیان خلق ما نیستند و ی.ب.س نیز وابسته به ارتش عراق نیستند، آنگاه جامعه‌ی ایزدی نیز در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری خواهند کرد."

بیانیه اشاره به اینکه در طول تاریخ این جامعه قتل‌عام شده‌اند می‌افزاید؛"آنچه در جغرافیای عراق و سوریه و ترکیه، دولت عثمانی به سر ما آورد، اکنون دولت ترکیه با رهبری اردوغان بر سر ایزدی‌ها در عفرین، سریکانی و شنگال می‌آورد."

ایزدیان باید در مقابل اهداف دولت ترکیه متحد شوند

در این بیانیه از جامعه‌ی ایزدی خواسته شده که هشیار باشند و به ترکیه اجازه ندهند به اهدافش برسد و آمده است؛"امروز باید نیرومندتر از همیشه یکصدا به خیابانها بیاییم و بگوییم دیگر کافیست."

همچنین از نوکران و همکاران اشغالگران می‌خواهند که دست از خیانت به ایزدی‌ها، ایزدخان و شنگال بردارند. آنها با موضع‌گیری خود می‌خواهند شنگال را تسلیم اردوغان جنایت‌کار کنند. اگر امروز فرزندان مدافع شنگال نابود شوند، فردا نیز شما نابود خواهید شد. به خاطر منافع کوچک و شخصی خود همکار نابودی فرهنگ و تاریخ و یک جامعه نشوید."

در پایان بیانیه از خلق کورد و کوردستانیان خواسته شد:"از تمامی خلق کورد و کوردستان می‌خواهیم وظیفه تاریخی خویش را به انجام رسانند و اجازه ندهند جامعه ایزدی از سرزمین خویش اخراج شده و نابود شود. اینچنین می‌توان اشتباهات و کاستی‌های تاریخی را اصلاح کرد. ما بر این عقیده‌ایم که خلقمان به مسئولیت‌های خود عمل کنند و بدینگونه زندگی آزاد تمامی کوردستان و خلق کورد محقق می‌گردد.

نیروهای دمکراتیک و انساندوست را نیز فرامی‌خوانیم در مقابل فاشیسم قرن ٢١ دولت ترکیه با سرکردگی اردوغان ایستادگی کنند و از قتلعام‌های تازه جلوگیری کنند. اگر امروز بشریت اردوغان را متوقف نکنند فردا دیر خواهد بود!"