فراخوان کنگره‌ی ملی کوردستان جهت مشارکت در راهپیمایی ۱۱ی ژانویه‌ پاریس

ک.ن.ک یاد سه‌ زن انقلابی را گرامی داشت و اعلام کرد، "سه‌ مبارز راه آزادی کوردستان در پاریس به‌ قتل رسیدند. پاریس مسئول است زیرا نتوانست از سه‌ شیرزن کورد محافظت کند. پاریس شرمسار است چون پرده‌ از ابعاد این قتلعام برنداشت."

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) به‌ بهانه‌ی هفتمین سالگرد قتلعام پاریس بیانیه‌ای کتبی صادر کرد و یادآوری کرد که‌ در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در دفتر اطلاع رسانی کوردستان در پاریس، سه‌ زن قهرمان توسط استخبارات دولت ترکیه‌(میت) به‌ قتل رسیدند.

در این بیانیه‌ اعلام شده‌ است که‌، "سارا(ساکینه‌ جانسز) یکی از بنیانگذاران پ.ک.ک و سیاستمدار هوشمند و مبارز کوردستان بود. او همچنین عضو ک.ن.ک بود. روژبین(فیدان دوغان) مسئول امور خارجی ک.ن.ک در پاریس و روناهی(لیلا شایلمز) مبارز جوان جنبش آزادی کوردستان بود. سه‌ مبارز مسأله‌ی کوردستان بودند. سه‌ مبارز فعال جنبش زنان کوردستان بودند. سه‌ زنی که‌ تمام زندگی خود را فدای مسأله‌ی کوردستان کردند. سه‌ زن که‌ با فکر و عمل خود نمونه‌ی زنانی شدند که‌ جان خود را برای مسأله‌ی کوردستان فدا کردند.

قتلعام با اطلاع و نقشه‌ی قبلی

ک.ن.ک خاطرنشان‌ کرد که‌ دولت ترکیه‌ هر سه‌ زن مبارز را با آگاهی و نقشه‌ی از پیش طرح شده‌ هدف قرار داد و به‌ قتل رساند و یادآور شد، "کشتن این شیرزنان هم از جهت شخصیت آنان، هم از نظر زمانی و هم از نظر مکانی تصادفی و اتفاقی نبود. سه‌ سیاستمدار فعال و کارآمد جنبش آزادی کوردستان و مهم تر از همه‌ اینکه‌ زن بودند. در راه مبارزه‌ی رهایی و آزادی کوردستان نقش زنان بسیار برجسته‌ است و ساکینه‌ در این زمینه‌ یک سمبل است. روژبین زنی بود که‌ در زمینه‌ی دیپلماسی فعال و کارآمد بود. لیلا زنی بود که‌ میان نوجوانان میدرخشید. همچون برهه‌ ۲۰۱۳ پیشرفت پروسه‌ی گفتوگو برای حل مسئله‌ و چاره‌یابی از طرف جناب عبدالله‌ اوجالان آغاز شده‌ بود. زمانی که‌ پاریس محل پیشرفت فعالیت و مبارزه‌ی دیپلماتیک کوردستان بود.

کشتن این مبارزان جنبش ملی گرایی کوردستان توسط میت برای هر سه‌ی آنها طراحی شده‌ بود و اقدام خود را به‌ انجام رساند. بسیار برنامه‌ریزی شده‌ بود زیرا ماشه‌کش خود را زمانی طولانی در میان کوردهای پاریس مستقر کرده‌ بود. دولت ترکیه‌ با این عملیات می‌خواست پیشدستی و پیشگامی جنبش آزادی کوردستان را در آغاز پروسه‌ی چاره‌یابی و حل مسئله‌ نابود و ناکارآمد کند، و شکست دهد. انتخاب پاریس بعنوان محل عملیات آگاهانه‌ بود زیرا فرانسه‌ هم در جنوب کوردستان و هم در غرب کوردستان در مسئله‌ی کوردستان نقش داشت."

در ادامه‌ی بیانیه‌ گفته‌ شده‌ است، "در واکنش به‌ کشتن سیاستمداران زن مرتبط با مسئله‌ی کوردستان، جنبش آزادی کوردستان و به‌ طور کلی کوردها موضعی درست و به‌جا از خود نشان دادند و آشکارا اعلام کردند که‌ دولت ترکیه‌ مسئول قتلعام آنهاست و از دولت فرانسه‌ خواستند که‌ این موضوع را پیگیری کرده و در مقابل این ترور دولت ترکیه‌ در پاریس موضعی جدی اتخاذ کند."

فرانسه‌ هنوز پرده‌ از ابعاد این اقدام برنداشته‌ است

۷ سال از زمان شهادت هر سه‌ مبارز سپری شده‌ است اما هنوز دولت فرانسه‌ پرده‌ از ابعاد این اقدام برنداشته‌ است. ماشه‌کش قاتل در زندان مُرد و درباره‌ی مرگ او شک و تردید وجود دارد.  زیرا پس از مرگ مشکوک این ماشه‌کش میت، دادگاه فرانسه‌ پرونده‌ی این واقعه‌ را بایگانی کرد. اگر چه‌ بنا به‌ درخواست خانواده‌ی قربانیان و طرف کورد، تحقیقاتی جدید آغاز شدند اما تاکنون هویت قاتلان اعلام نشده‌ و محاکمه‌ و دادگاهی نشده‌اند.

اما واقعأ طرف کورد بسیار مصرانه‌ درباب این پرونده‌ پافشاری کرد و نقشه‌ی عملیات میت را آشکار ساخت. اخیرأ ک.ج.ک (کنفدرالیسم جوامع کوردستان) عملیاتی نظامی تحت عنوان سارا ساکینه‌ علیه‌ میت انجام داد و دو تن از عاملین مسئول را گرفت و با بازجویی از آنها، اسناد و اعترافات درباره‌ی قتلعام سه‌ سیاستمدار زن کورد در پاریس را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. در اسناد و اعترافات عناصر میت بوضوح مشخص است که‌ این اقدام از طرف دولت ترکیه‌ است و حکومت اردوغان فرمان این قتلعام را صادر کرده‌ است و دستگاه میت را برای عملی کردن این اقدام تعیین کرده‌اند.

دولت فرانسه‌ در ارتباط با این مسئله‌ در اشتباهی بزرگ به‌سرمیبرد. استخبارات، حکومت و دادگاه فرانسه‌ به‌ وضوح می‌دانند که‌ میت ترکیه‌ این اقدام را مرتکب شده‌ است و دولت ترکیه‌ مجرم است. این اقدام از طرفی تجاوز به‌ دولت فرانسه‌ است، اما متأسفانه‌ دولت فرانسه‌ بدلیل منافع اقتصادیاش‌ با دولت ترکیه‌ زیر بار روشنگری در رابطه با این اقدام تروریستی دولت ترکیه در خاک خود نرفت.

از نظر کوردها عامل این عمل از هر جهت واضح و روشن است. کوردها با تمام اطلاعات و مدارک دولت فرانسه‌ را آگاه و مطلع کرده‌ است. در عمل هفت سال آزگار است که‌ دولت فرانسه‌ رفتار و عملکردی شایسته‌ی معیارهای دمکراتیک از خود نشان نداده‌ است تا‌ ابعاد قتلعام از هر جهت روشن شود و دولت ترکیه‌ محکوم گردد. به‌ همین دلیل این موضع منفی و نادرست دولت فرانسه‌ دل کوردها را بیش از اندازه‌ به‌درد میآورد.

فراخوان مشارکت جهت مشارکت در راهپیمایی ۱۱ ژانویه‌ در پاریس

ک.ن.ک در هفتمین سالگرد قتلعام سه‌ سیاستمدار زن کورد، مصرانه‌ از دولت فرانسه‌ درخواست می‌کند که‌ پرونده‌ی قتل ساکینه‌، فیدان و لیلا را بر اساس اصول حقوقی و دمکراتیک بازگشایی کند و اجازه‌ دهند تا دادگاه پاریس حکمی عادلانه‌ صادر کند و دولت ترکیه‌ مجازات شود.

مانند هر سال به‌ مناسبت سالگرد این قتلعام، ملت کورد در همه‌ی کشورهای اروپا به‌ پاریس بیایند و دادخواهی نمایند.  ما بعنوان ک.ن.ک ملت خود را فرامیخوانیم که‌ بیشتر از سالیان پیش، در روز ١١ ژانویه ٢٠٢٠ در پاریس گردهم آیند و صدای خود را به‌ افکار عمومی مردم جهان اعلام کنند.

ک.ن.ک بار دیگر عاملین این اقدام را که‌ مسئولین دولت ترکیه‌ هستند شدیدأ محکوم می‌کند."