فراخوان ۵٠ حزب و سازمان کوردستانی برای افکار عمومی جهان

نمایندگان حدود ۵٠ حزب سیاسی و سازمان کوردستانی در اروپا در نامه‌ای سرگشاده به وزاری امور خارجه کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و ژاپن به تداوم تحریم، محاصره و اشغالگری علیه کوردها در جریان پندمی کوروناویروس پرداخته‌اند.

 ده‌ها حزب سیاسی و سازمان جامعه مدنی گردهم آمدند و در نامه‌ای سرگشاده به وزاری امور خارجه کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، ژاپن و شورای اروپا و پارلمان اروپا از تشدید تحریم‌ها، تداوم محاصره و اشغالگری در کوردستان سخن به میان آورده‌اند.

در نامه‌ی سرگشاده احزاب و جریان‌های کورد به وضعیت کوردها در هر چهار بخش کوردستان و خارج از میهن حین شیوع بیماری کووید-١٩ اشاره شده و آمده است:"سازمان ملل متحد، شورای اروپا و کشورهایی که در زمینه سیاسی و نظامی در خاورمیانه حضور دارند در قبال تحریم، محاصره، حمله و تهدید هموطنان ما مسئولند."

در نامه به مخاطرات بیماری کووید-١٩ بر جامعه بشری اشاره شده و آمده است که خلق کوردستان در حالی که صدها سال و بویژه سال‌های اخیر با حملات نابودگرانه روبرو شده و به مقاومت خود ادامه داده است امروزه در شرایط شیوع این پندمی با خطری بزرگ مواجه شده است.

در ادامه نامه از نیروهای جهانی خواسته شده است که در زمینه نقض حقوق بشر و همچین پیشگیری از فجایع ناشی از شیوع این ویروس تدابیر لازم را اخذ کنند.

احزاب کوردستانی خواسته‌اند که به مخمور، شنگال، شهبا و روژاوا کمک‌های بشردوستانه‌ فرستاده شود.

وضعیت زندانیان

در نامه با اشاره به وضعیت زندانیان در ترکیه آمده است:"هزاران زندانی با کمبود امکانات و عدم امنیت در مقابل کروناویروس روبرو هستند. آنان فاقد توانایی تهیه خوراک و  آشامیدنی سالم بوده و اجازه گزینش هم‌سلولی و امکان فاصله‌گیری اجتماعی را ندارند. ورود کرونا به زندان‌ها همچون جرقه‌ آتش در انبار بنزین است. در چنین شرایطی قوانین کیفری ترکیه با رویکردی تبعیض‌گرایانه، محکومان سیاسی را عملا هدف «مجازات» قرار می‌دهد."

مخمور

نامه احزاب سیاسی و جریان‌های کوردستانی سپس به مخمور اشاره کرده و می‌افزاید که ١٢ هزار شهروند ساکن در کمپ پناهجویان مخمور تحت تحریم‌های حکومت اقلیم بوده و می‌افزاید: "علیرغم اینکه کمپ تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل قرار دارد اما هیچگونه تأثیری از این سازمان در کمپ مخمور مشاهده نمی‌شود. همچنین حکومت عراق نیز به سکوت در این رابطه ادامه می‌دهد. کمپ مخمور از ١٨ ژوئیه ٢٠١٩ توسط حکومت اقلیم کوردستان محاصره شده است. ١٢ هزار انسان در این کمپ در شرایط تحریم بسر می‌برند.

خطر شیوع ویروس کرونا در این کمپ بسیار زیاد است. سلامتی آنان به دلیل عدم امکانات لازم در معرض خطر بوده و با وجود تحریم‌ها مخاطرات بیشتری آنان را تهدید می‌کند."

شنگال

در رابطه با خطرهای جاری بر خلق شنگال آمده است:"شنگال با خطر قتلعام‌های تازه‌ای روبروست. شنگال محاصره شده است، هم از سوی نیروهای عراقی و هم از سوی حشد الشعبی تحت محاصره قرار گرفته و تحریم سنگینی بر آن اعمال می‌گردد. ارتش ترکیه نیز ضمن تداوم تهدید شنگال، ده‌ها بار این منطقه را هدف حمله قرار داده است و در وضعیت کنونی تحریم و شیوع بیماری کرونا هموطنان ایزدی در معرض فجایع تازه‌ای قرار گرفته‌اند.

خلق شنگال با تکیه بر توان خویش تا امروز ایستادگی نموده و در صورتی که نیروهای بین‌المللی همچنان از مسئولیت خویش شانه خالی کنند قتلعام‌های تازه‌ای در این منطقه روی خواهند داد. اکنون در شنگال بیش از ١۵٠ هزار نفر زندگی می‌کنند. قراین موجود نشان می‌دهد که [نیروهای بین‌المللی] خلق شنگال را به سرنوشتی تلخ محکوم کرده‌اند."

شمال و شرق سوریه

نامه با اشاره به احتمال شیوع ویروس کرونا در شمال و شرق سوریه از زندگی ۵ میلیون نفر در ٧ اقلیم سخن به میان آورده است. نامه می‌افزاید:"امکانات خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در حدی نیست که مانع از شیوع کرونا شود. با اینکه امکانات بسیار محدودی وجود دارند اما صد‌ها هزار نفر اواره هم در اقلیم‌های جزیر و کانتون حسکه اسکان داده شده‌اند. تعدادی از آوارگان از مناطق تحت حاکمیت رژیم بعث گریخته‌اند و تعدادی نیز از مناطق تحت اشغال رژیم ترک در عفرین، سریکانی، گری‌سپی و تل‌تمر به مناطق تحت حاکمیت خودمدیریتی دمکراتیک پناه آورده‌اند.

خودمدیریتی دمکراتیک علی‌رغم کمبود امکانات ده‌ها کمپ آوارگان و صدها هزار آواره را مدیریت نموده و حتی هیچکدام از سازمان‌های جهانی همچون سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های کمک بشردوستانه تاکنون هیچگونه حمایتی از ١۵ کمپ موجود در این منطقه به عمل نیاورده‌اند.

در آخرین مورد دولت ترکیه روز ٢١ مارس ٢٠٢٠ خط انتقال آب اشامیدنی به تل تمر و مرکز شهر حسکه را مسدود کرد. این مهم به تنهایی گویای وضعیت جاری در منطقه است.

کمپ شهبا

نامه سپس به وضعیت شهبا و زندگی حدود ١٠٠ هزار نفر از ساکنان شهبا و ١٠٠ هزار نفر از آوارگان عفرین در این منطقه می‌پردازد.

در بخشی دیگر از نامه به بیانیه یونیسف در رابطه با قطع آب آشامیدنی ایستگاه پمپاژ تل علوک از سوی ارتش اشغالگر ترکیه و محروم شدن ۴۶٠ نفر از ساکنان شمال سوریه اشاره شده است.

ایران/ روژهلات

در نامه با اشاره به شیوع کروناویروس در روژهلات کوردستان آمده است:"اگرچه گزارش‌های واقعی را در مورد شیوع بیماری و همچنین مسائل سیاسی ناشی از تراژدی‌های تحمیل شده بر خلقمان در دست داریم، بیش از ١٢ تا ١۵ میلیون از هموطنانمان در روژهلات کوردستان تحت تحریم‌های دوگانه رژیم ایران و تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند. باید به سبب پاندمی کروناویروس سیاست‌های فشار و محاصره بر خلقمان فورا پایان یابند. همچنین باید فورا نیازهای غذایی و بهداشتی خلقمان تأمین شوند."

فراخوان

در خاتمه نامه احزاب سیاسی و جریان‌های کوردستانی آمده است؛"همچنان که بیان گردید آنچه بر خلقمان و دوستان خلقمان تحریم می‌شوند ضد معیارهای حقوقی و انسانی هستند و در چارچوب جنایت جنگی محسوب می‌شوند. سازمان ملل متحد، شورای اروپا و کشورهایی که در زمینه سیاسی و نظامی در خاورمیانه حضور دارند در قبال تحریم، محاصره، حمله و تهدید هموطنان ما مسئولند.

از نیروهای بین‌المللی و نهادهای مربوطه می‌خواهیم که بدون اتلاف وقت برای رفع تهدیدهای مذکور به مسئولیت‌های خویش عمل نمایند و ضامن حق زندگی خلقمان شوند."

احزاب سیاسی و سازمان‌های کوردستانی که نامه را امضا کرده‌اند:

اتحادیه میهنی کوردستان (ی.ن.ک)

جنبش تغییر (گوران)

کنگره جوامع کوردستانی در اروپا (ک.ج.د.ک- اروپا)

جنبش زنان کوردستانی در اروپا (ت.ژ.ک- اروپا)

حزب کمونیست کوردستان (باشور)

حزب زحمت‌کشان (باشور)

حزب آزادی و دمکراسی ایزدی‌‌ها (پاده- باشور)

جنبش آزادی جامعه کوردستان

حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) (روژاوا)

حزب دمکرات کورد- سوریه (روژاوا)

حزب چپ کورد – سوریه (روژاوا)

جنبش نوین کوردستان- سوریه (روژاوا)

حزب دمکرات کورد سوریه (الپارتی) (روژاوا)

حزب دمکرات پیشرو کورد- سوریه

حزب چپ دمکرات کورد – سوریه

حزب اتحاد دمکرات کورد – سوریه

حزب توافق کورد- سوریه

حزب اصلاح کورد – سوریه

حزب سبز کوردستان – سوریه

حزب دمکرات کوردستان سوریه

حزب کمونیست کوردستان – سوریه

حزب اسلامی کوردستان

حزب کمونیست کوردستان

جنبش کاوه

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)

اتحادیه انقلابیون کوردستان

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)

جامعه زنان روژهلات کوردستان (کژار)

پلتفرم هورام

پلتفرم زاگرس

پلتفرم یارسان

یاری کورد

جمعیت کورد اشتوتگارت

فدراسیون علوی‌های کوردستان

فدراسیون جوامع ایزدی

مرکز کوردی برلین

جامعه اسلامی کوردستان

انستیتوی کوردی – آلمان

انستیتوی کوردی بروکسل

مجلس شنگال در تبعید

اتحادیه معلمین کوردستان

اتحادیه ایزدی‌های سوریه

جمعیت کورد براندنبورگ – برلین

سازمان چتر مجالس زنان ایزدی

فروم دوستی آلمان- کورد در درسدن

کنگره خلق‌های‌ مزوپوتامیا

جمعیت حقوق بشر کوردستان