فرار مغزها از ایران ادامه دارد

روند رو به رشد فرار مغزها از ایران کم سابقه است

روند رو به رشد فرار مغزها از ایران کم سابقه است

 

رییس اتاق بازرگانی تهران، آمار کسانی که در حال خروج از ایران هستند را بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر اعلام نمود. وی با بیان وخیمتر شدن روزانه‌ی موضوع فساد گفت: این آمار بیشتر شامل نخبه‌گان و افراد تحصیلکرده‌ی کشور می‌باشد.

 

گزارش‌ها حاکی از آن‌است که این آمار مربوط به افرادی می‌باشد که در صف خروج از کشور قرار گرفته‌اند و آمار کسانی را که قصد خروج از ایران را دارند، بمراتب بیشتر است.

 

شرایط بد اقتصادی، فساد اداری، تبعیض، نبود آزادی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از عمده دلایل مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاه و نخبه‌گان در ایران می‌باشند. رژیم جمهوری اسلامی ایران با غصب امور اقتصادی، تحمیل بردگی بر جامعه، وابسته‌سازی  و سلب توان رقابت سالم از بخش خصوصی و افراد جامعه ایران را با بحران‌های عمیقی روبرو کرده است.

 

فساد اقتصادی در ایران به‌حدی گسترده شده که در سطح جهانی جایگاه یکصد و سی و یکمین را به‌خود اختصاص داده است.

 

گستردگی فساد در دستگاههای حکومتی، بنگاههای اقتصادی و بروکراسی اداری، بخشی از نخبه‌گان و تحصیلکرده‌های جامعه را به ترک خانه و کاشانه‌ی خود واداشته است. گسترش فقر، فحشا، نبود امنیت و تشدید فشارهای اقتصادی در داخل کشور از یکسو و دخالت‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران و شاخه‌ی نظامی آن (سپاه پاسداران) در کشورهای مجاور و احتمال کشیده شدن جنگ و تنش‌های خاورمیانه به داخل ایران از سوی دیگر، روند کوچ را تسریع نموده است.