فرمانده کل ارتش ایران از "جدی" بودن تهدید‌های آمریکا سخن گفت

قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی و در پی آن عدم تمدید معافیت‌ها برای مشتریان نفت ایران شرایط تازه‌ای را در مقابل ایران قرار داده است. با این همه آیا تنش میان ایران و آمریکا به حدی رسیده است که رویارویی نظامی را محتمل کند؟

فرمانده کل ارتش یک روز پیش از به اجرا درآمدن تصمیم آمریکا مبنی بر توقف معافیت‌ مشتریان نفت ایران از تحریم‌ها هشدار داد که احتمال حمله نظامی به ایران جدی است. سخنان فرمانده ارتش در حالی است  که رهبر جمهوری اسلامی هم دو روز پیش در دیدار با معلمان از "آرایش جنگی" دشمن سخن به میان آورده بود.

 

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران روز چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت/ ١ مه) از احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران خبر داد. موسوی در گردهمایی فرماندهان یگان‌های عمده و مستقل نیروی زمینی ارتش گفت:"تهدیدات امروز جدی است البته این تهدیدات در ابتدای کار زمینی نخواهد بود اما نیروی زمینی به عنوان محور همه عملیات‌ها باید با این وجود آمادگی خود را حفظ کند. همه نیروها باید یگان‌های خودشان را با تفکر شب‌حمله‌ای آماده کنند و بازی جنگ را دائماً تمرین کنند."

 

رهبر جمهوری اسلامی ایران در همین روز در دیدار با معلمان گفته بود:"مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای که مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند. دشمن علی‌الظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد که البته نظامیان ما حواسشان جمع است."

 

در همین زمینه معاون وزیر خارجه ایران مسئولیت هرگونه درگیری در خلیج فارس را متوجه نیروهای آمریکایی کرده است. عباس عراقچی که برای رایزنی‌های سیاسی به ترکیه سفر کرده در آنکارا با اشاره به تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، نسبت به رو در رو شدن نیروهای سپاه و آمریکا در خلیج فارس هشدار داده و گفته بود مسئولیت درگیری نظامی در خلیج فارس متوجه آمریکاست.

 

صاحب‌نظران توانمندی نظامی ایران را ضعیف‌تر از آن می‌دانند که توان رویارویی با آمریکا را داشته باشد. به گفته آنان شعارهای دولتمردان ایران صرفا به منظور مانور تبلیغاتی و جنگ روانی در داخل کشور است. حکومت ایران تمام توان را به کار گرفته است تا از تحریک آمریکا ممانعت به عمل آورد و در این میان رجزخوانی بی‌پشتوانه و شعارگونه سپاه پاسداران با هدف فریب افکار عمومی و لاپوشانی وضعیت بحرانی نظام صورت می‌گیرد.