فشار سپاه تداوم کمک‌ها به زلزله‌زدگان را عملا ناممکن کرده است

بر اساس بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به خبرگزاری فرات رسیده است اعضای کمپ جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی روستای محلی ناصر در شهرستان سرپل ذهاو با اشاره به فشارهای سپاه و نهادهای دولتی بر فعالیت خود تصریح کرده‌اند که در راستای ...

بر اساس بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به خبرگزاری فرات رسیده است اعضای کمپ جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی روستای محلی ناصر در شهرستان سرپل ذهاو با اشاره به فشارهای سپاه و نهادهای دولتی بر فعالیت خود تصریح کرده‌اند که در راستای جلوگیری از غصب کمک‌‌های جمع‌آوری شده توسط سپاه ناچارا تمام کمک‌ها را میان مردم توزیع خواهند کرد و به فعالیت خود پایان می‌دهند.

 

متن کامل بیانیه به این شرح است:

"بیانیه کمپ جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی واقع در روستای محکی ناصر، شهرستان سرپل ذهاو

 

در تاریخ ٢١ آبان ١٣٩۶ زلزله‌ای شدید قسمت‌های زیادی از استان کرماشان را به لرزه درآورد؛ علیرغم آنکه زلزله به خودی خود اتفاقی طبیعی است، اما در درون خود حامل خصلت‌های طبقاتی است.

 

در زلزله اخیر رنج واقعی را طبقات فرودست احساس کردند زیرا نه تنها بیشترین تلفات، به دلیل اسکان این بخش از جامعه در مناطق حاشیه ای و پرتراکم در داخل شهرها و یا روستاهای محروم و همچنین غیر‌ایمن بودن خانه‌های موجود در این مناطق، مربوط به این طبقه بوده‌است بلکه ماجرا حتی با فروکش کردن تب کمک‌های مردمی، برای این طبقه ادامه خواهد داشت و این شرایط به عنوان شرایط حاکم بر زندگی آنان می باشد زیرا در روند بازسازی نیز همچنان طبقات پایین‌اند که توانایی ساخت مسکن و یا بازگشت به شرایط قبل از زلزله (که قبل از زلزله نیز شرایط آنان دارای خصلت‌های مشابه بود) را پیدا ندارند. با توجه به فقر حاکم بر منطقه و شدت زلزله، ضرورت تامین نیازهای اولیه زلزله زدگان به سرعت قابل درک بود که در آن زمان در بیشتر شهرها، کمپین‌های خودجوش مردمی تشکیل شد و از طریق همین کمپین ها، کمک‌های فراوانی به مناطق زلزله زده ارسال شد.

 

با توجه به شرایط فوق الذکر، نیاز به مدیریت منابع و وضعیت موجود، کاملا مشهود بود، اما عدم حضور موثر و محسوس نهادهای مدیریتی بحران (نظیر نهادهای دولتی و هلال احمر) در روزهای ابتدایی، باعث ایجاد کمپ‌هایی به منظور دریافت و توزیع کمک‌های مردمی گردید، با این حال در روزهای بعدی و پس از حضور نهادهای دولتی و هلال احمر نیز، به دلیل عدم اعتماد به این نهادها، کمک‌های مردمی به کمپ‌های مردمی سرازیر شدند. شرایط به وجود آمده برای بعضی از فعالین، NGO ها، جریانات و افراد حاضر در کمپ‌ها، فرصت بهره برداری از شرایط موجود را به منظور برجسته کردن خود و یا جریان برخواسته از آن را فراهم کرد. فرصت طلبانی که به هنگام وقوع هر اتفاق، تنها به منظور ایجاد برند در صحنه حضور می‌یابند و حتی در اتفاقاتی نظیر زلزله نیز، جنازه افراد را به مانند پلی برای تقویت برند خود استفاده می‌کنند، آن‌چنان که این جریانات و افراد با توجه به عدم اعتماد ذکر شده به نهادهای دولتی، علاوه بر تصرف کمک‌های مردمی و چسپاندن نام خود برآن، در هنگام حضور در مناطق زلزله زده نیز، صرفاّ با حضوری نمادین و عدم مدیریت صحیح، بعضاّ حتی در روند کمک‌رسانی نیز اختلال ایجاد می‌کنند.

 

کمپ جمع آوری و توزیع کمک‌های مردمی مستقر در روستای محکی ناصر شهرستان سرپل ذهاو، پس از وقوع زلزله با استقرار در این روستا، فعالیت های خود را شروع کرد. افراد حاضر در این کمپ به منظور امدادرسانی و جذب و توزیع کمک‌های مردمی به صورت شبانه روزی مشغول به فعالیت بودند که با روش کار مخصوص به خود و توزیع کمک‌ها با توجه به نیاز اهالی سرپل ذهاو و روستاهای اطراف، که تشخیص نیاز نیز از طریق بازدیدهای میدانی فعالین کمپ صورت گرفته‌است، تا به امروز به فعالیت خود در حوزه توزیع نیازهای ضروری مناطق زلزله‌زده و همچنین بازدید تیم‌های پزشکی، روانشناسی و دامپزشکی ادامه داده است.

 

 ما به عنوان اعضای کمپ جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی واقع در محکی ناصر با توجه به حضور فعالین کمپ در مناطق زلزله‌زده از ابتدای زلزله و همچنین بازدیدهای به عمل آمده از این مناطق، معتقدیم که نیازهای اولیه و ضروری تمامی افرادی که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند تأمین شده‌است؛ بنابراین حضور ما به عنوان توزیع کننده نیازهای اولیه ضرورت ندارد؛ از طرفی نیز با توجه به فشار به عمل آمده به منظور جمع‌آوری کمپ‌های مردمی و مشخصاّ کمپ محکی ناصر، امکان حضور در قالب توزیع کننده و ادامه فعالیت به این شیوه و توزیع آن در آینده‌ای نزدیک عملاّ غیرممکن است. به این ترتیب کمپ محکی ناصر، ضمن تشکر از تمامی شهروندانی که کمک‌های خود را به ما تحویل داده‌اند، اعلام می‌دارد که فعالیت خود را در مرحله تأمین نیاز اولیه متوقف می‌کند و به عنوان مسئول در قبال کمک‌های ارسال شده، تمامی موجودی انبار را در بین آسیب دیدگان واقعی و بر اساس فقر، در مناطق زلزله‌زده توزیع می‌کند.

در ضمن متعاقباّ مراحل بعدی فعالیت‌ این کمپ را به اطلاع عموم می‌رسانیم."