فیده: دولت‌ها باید مدافعان حقوق بشر زندانی را فورا آزاد کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر دولت‌ها را متهم کرده است که مدافعان حقوق بشر را به اتهام‌های ساختگی مربوط به تروریسم از آزادی محروم کرده و آنان را تنبیه می‌کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (فیده) در بیانیه‌ای نسبت به شیوع بیماری کووید-١٩ در سرتاسر جهان و سرایت آن به زندان‌ها هشدار داد و خواهان آزادی فوری مدافعان حقوق بشر زندانی شد.

در بیانیه فدراسیون آمده است:"با توجه به خطر جدی بیماری جهان‌گیر و به سرعت رو به گسترش کرونا (کوید ۱۹) برای زندانیان، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو امضاکننده‌ی آن تعهد دولت‌ها در مورد تضمین ایمنی و سلامت زندانیان تحت مسئولیت آن را یادآوری می‌کنند و کمپین ForFreedom# را با فراخوان آزادی کلیه مدافعان حقوق بشر زندانی به‌راه می‌اندازند."

بیانیه خاطرنشان کرده است:"با توجه به اینکه گسترش کووید ۱۹ خطر بی سابقه‌ای ایجاد کرده است، ضرورت آزادی مدافعان حقوق بشر بیش از همیشه فوریت دارد. فدراسیون و سازمان‌های عضو آن امروز کمپین جهانی تازه‌ای را برای آزادی مدافعان حقوق بشر زندانی در سراسر جهان به راه می‌اندازند: ForFreedom#. این مدافعان باید آزاد شوند و امکان بیابند تا فعالیت‌های به‌حق خود در دفاع از حقوق افراد علیه بی‌عدالتی، تبعیض، خشونت و شکل‌های دیگر نقض حقوق بشر را در پیش بگیرند."

آلیس موخوه، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:"صدها تن از سراسر جهان زندانی هستند نه به‌خاطر اینکه جرمی مرتکب شده‌اند بلکه به خاطر فعالیت خود در دفاع از حقوق بشر. آنها به‌عنوان نقش آفرینان به حق در راه تغییر در وهله‌ی اول اصلاً نباید زندانی می‌شدند."

موخوه افزود: "با تداوم گسترش سریع کوید ۱۹ در سراسر جهان زمان آن رسیده که دولت‌ها به این بی عدالتی پایان دهند و کسانی را که برای رعایت حقوق بشر مبارزه می‌کنند آزاد کنند."

بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در ادامه به اظهارات میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اشاره کرده است؛"اکنون دولت‌ها بیش از هر زمان دیگری باید کلیه‌ی کسانی را که بدون دلیل کافی حقوقی در زندان هستند آزاد کنند، از جمله زندانیان سیاسی و افراد دیگری را که به‌خاطر بیان نظریات مخالف یا انتقادی زندانی شده‌اند.» این نوجوانان، مهاجران، پناهجویان، مخالفان سیاسی، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر را دربر می‌گیرد.

فیده دولتمردان را متهم کرده است که با استفاده از وضعیت اضطراری بحران کنونی محرومیت ناعادلانه این افراد از آزادی را که بسیاری از آنها در شرایط بد بهداشتی زندانی و از مراقبت کافی درمانی محروم هستند، جبران کنند.

فیده در پایان بیانیه دولت‌ها را متهم کرده است که مدافعان حقوق بشر را به اتهام‌های ساختگی مربوط به تروریسم از آزادی محروم کرده و آنان را تنبیه می‌کنند.