قتل عام پاریس: سردادن شعارهایی مبنی بر مجازات عاملان

​​​​​​​ششمین سالروز ترور سکینه جانسیز از اعضای موسس حزب کارگران کردستان، فیدان دوغان نماینده‌ی کنگره‌ی ملی کردستان در پاریس و لیلا شایلمز عضو جنبش جوانان  که در ۹ دسامبر سال ۲۰۱۳  ترور شدند با راهپیمایی کردستانیان و دوستان آنان در پاریس برگزار شد

این مراسم یادبود که توسط شاخه‌ی اروپایی جنبش زنان کردستان در اروپا سازماندهی شده بود همانند سال‌های گذشته با مشارکت زنان و نمایندگان بسیاری از نهادهای فرانسه به برگزار گردید. در این راه‌پیمایی دستیار شهرداری کلان‌شهر پاریس، کاندیداهای نمایندگی مجلس اتحادیه‌ی اروپا، لانت بروسات از حزب کمونیست فرانسه-پی‌سی‌اف ، دانیل زیمونت دبیرکل حزب چپ فرانسه –پی‌جی، نلی مارتین نماینده‌ی حرکت جهانی زنان ، ادیت بولانگر سخنگوی جنبش صلح ، رنه کمینگوت رییس جنبش مبارزه‌ علیه نژادپرستی ام‌آرای‌پی ، چارین دلایی سخنگوی پشتیبانی از زنان، ، ریاست  انجمن دوستی فرانسه-کردستان سیلویا ژان، عایشه یوملی یتر سخنگوی اتحادیه‌ی زنان سوسیالیست ، حسین کوچوککلش سخنگوی مشترک فدراسیون انجمن‌های علوی دمکراتیک فرانسه-فدا، ایران انصاری اتحادیه‌ی زنان دمکراتیک ایران و ودات بینگول ریاست مشترک جامعه دمکراتیک کردهای ساکن فرانسه به ایراد سخن پرداختند.

 

در جریان این راهپیمایی که در ساعت ۱۱:۳۰ در مقابل مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کرد در پاریس شروع شد، زنان پلاکاردهایی را تحت عناوین ۶ سال گذشت، عاملان مشخصند، عدالت در تاریکی است را همراه با تصاویری از جانسز، دوغان و شایلمز و دست‌نوشته‌هایی را با خود حمل می‌کردند.

در این راه‌پیمایی پلاکاردهایی با تصاویر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان درصف اول تظاهرات توسط تظاهرکنندگان حمل می‌گردید. نیز پلاکاردهای حزب کارگران کردستان، کنگره‌ی خلق، دبیر حزب کمونیست فرانسه، حزب چپ، سازمان ضد نژادپرستی اس.‌اُ.اس و سازمان ماکادف در میان تظاهرکنندگان به نمایش درآمد.

 

راهپیمایان ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه به ساختمان شماره ۱۴۷ مرکز اطلاع‌رسانی کردستان در خیابان لافایت رسیدند که در آن سکینه جانسز، لیلا و فیدان دوغان ترور شدند. در مقابل این مرکز زینب درسیم به عنوان نماینده‌ی شاخه‌ی اروپایی جنبش زنان کردستان به ایراد سخنرانی پرداخت. زینب در این سخنرانی اعلام کرد که ۶ سال است زنان کرد برای روشن شدن زوایای ترور‌های پاریس مبارزه‌ی بدون وقفه و بزرگی را آغاز کرده‌اند. قاتل و آمران مشخصند، اما هنوز نیز از اجرای عدالت خبری نیست. ما، خلق کرد و دوستان خلق کرد امسال نیز با فعالیت‌ها و اعتصاباتمان برای توقف انزوای رهبری به هم پیوسته و این مبارزه را هر چه بیشتر وسعت خواهیم بخشید. با مبارزاتمان بهار خلق‌ها را خواهیم آفرید.  رنه له مینگو رییس جنبش مبارزه علیه نژادپرستی نیز گفت زوایای این ترور تا کنون روشن نشده و در ادامه بر خروج حزب کارگران کردستان از لیست ترور تاکید کرد. لان بروسات نیز به عنوان نماینده‌ی حزب کمونیست فرانسه اعلام داشت که روشن نشدن زوایای این ترور برای فرانسه مایه شرم است. ریاست انجمن دوستی فرانسه و کردستان سیلویا ژان نیز اظهار داشت: ۶ سال از این ترور سپری گشته و هر سال نیز در این مکان گردهم آمده‌اند. تا روشن شدن این مساله نیز مبارزه و اعتراضات آنان ادامه خواهد داشت. زیرا ما به زنان وعده‌ی روشن شدن آن را داده‌ایم. ودات بینگول ریاست جامعه دمکراتیک کردهای ساکن فرانسه نیز با خاطرنشان ساختن لزوم مشارکت وسیع در مراسم ۱۲ دسامبر از تمامی کردستانیان و دوستان آنان درخواست نمود که به مبارزه‌ برای دست‌ابی به عدالت بپیوندند.

 

دانیلا سیون نیز خاطرنشان ساخت که به رغم روی دادن این ترور، اما تا کنون عدالت اجرا نشده است. لازم است فرانسه به  کشور محل جرم و جنایت تبدیل نشود. از همین رو لازم است که مبارزه و فعالیت‌ها همچنان ادامه یابد. این سه زن سمبلهای مقاومت بودند. بر اساس خط مشی آنان است که در روژآوا مقاومت همچنان ادامه دارد. این مراسم با ایراد چند سخنرانی پایان یافت.