قم در بحران؛ تأیید ابتلای ۵ مورد جدید به کووید١٩ در قم، اراک و بابل

خبرگزاری‌های داخلی ابتلای شمار بیشتری از بیماران به ویروس کرونا در قم، اراک و بابل را بازتاب داده‌اند. وزیر آموزش و و پرورش از تعطیلی مدارس قم در روز شنبه سوم اسفند خبر داد

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران در بیانیه‌ای ابتلای دو نفر از بیماران بستری در قم و یک نفر در اراک به کووید١٩ را تایید کرد.

همچنین مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل امروز (پنج‌شنبه ١ اسفند/ ٢٠ فوریه) از شناسایی «دو فرد مشکوک به ویروس کرونا» در بابل خبر داد.

روز گذشته در پی فوت دو فرد مبتلا به کرونا در قم شورای تأمین این استان تصمیم به تعطیلی تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان در روز پنجشنبه گرفت.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت شامگاه چهارشنبه در این زمینه گفت: "تیم پزشکی و کارشناسان مربوطه از "روزهای قبل" با تجهیزات کامل در قم حضور یافته‌اند و  با تمام توان در حال آماده باش قرار دارند."

محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اعلام کرد که دو بیمارستان فرقانی و کامکار برای قرنطینه ی افراد مبتلا اختصاص یافته است و کلیه‌ی مبتلایان در این دو بیمارستان بستری خواهند شد.

در پی این اظهارات شبانه ده‌ها نیروی امدادی و آمبولانس و اتوبوس آمبولانس بیمارستان فرقانی را به طور کامل تخلیه کردند. همه‌ی بیماران این بیمارستان یا ترخیص شدند و یا به سایر بیمارستانها منتقل شدند.

همچنین شاهدان از حضور گسترده‌ی نیروهای یگان ویژه در این شهر خبر می‌دهند و احتمال قرنطینه‌ی این شهر را مطرح کرده‌اند اما محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، احتمال قرنطینه ‌شدن شهر قم را رد کرد و گفت: "به هیچ‌وجه چنین بحثی مطرح نیست."

از سوی دیگر به گفته‌ی محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش همزمان با انتشار خبر فوت دونفر بر اثر ابتلا به کرونا ویروس از تعطیلی تمام مدارس استان قم در روز شنبه خبر داد.

در چنین شرایطی استاندار قم هر گونه اظهار نظری توسط مقامات و رسانه‌ها را در مورد انتشار ویروس کرونا غیر از محمد رضا قدیر را ممنوع اعلام کرد و گفت؛"هیچ مدیری به جز محمدرضا  قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهار نظر ندارد." او تاکید کرد که رسانه‌ها نیز باید تمامی اخبار را از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

مقامات وزارت بهداشت تاکنون در مورد آمار و افراد مبتلا شده به ویروس کرونا خبری منتشر نکرده‌اند اما خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع مستقل اعلام کرده است که در حال حاضر ۶ مورد در قم به دلیل ابتلا به این ویروس بستری هستند و همچنین همه‌ی خانواده و نزدیکان و کسانی که با این افراد در تماس بوده اند، قرنطینه شده اند.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز شامگاه چهارشنبه از احتمال فراوان ابتلای اطرافیان دو جان‌باخته قمی به ویروس کرونا خبر داد.

او گفت: "افرادی که با دو فرد فوت شده در تماس بوده‌اند باید به سرعت شناسایی و جداسازی شوند. آنها باید تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود."

همچنین مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران از انتقال یک فرد به بیمارستان شهدای یافت‌آباد به دلیل داشتن علائم مشکوک به ویروس کرونا خبر داده است.