قیمت دلار از ١٠ هزار تومان گذشت

امروز یکشنبه ٧ مرداد/٢٩ ژوئیه هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران رکورد ١٠ هزار تومان را شکست.

امروز یکشنبه ٧ مرداد/٢٩ ژوئیه هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران رکورد ١٠ هزار تومان را شکست.

 

افزایش قیمت ارزهای خارجی سیاست‌های بانک مرکزی ایران و برنامه‌های حسن روحانی برای کنترل بحران ارز را با شکست مواجه کرده است. هفته گذشتن عبدالناصر همتی از سوی رییس جمهور ایران جایگزین ولی‌الله سیف در سمت ریاست بانک مرکزی ایران شد. وی معی شده بود که برای حفظ ذخایر ارزی و از بین بردن رانت ارزی برنامه‌هایی را به اجرا درمی‌آورد.

 

رکورد تازه دلار در ایران زمانی روی می‌دهد که بانک مرکز در ٢١ فروردین سال جاری نرخ دولتی ۴٢٠٠ تومان را برای دلار تعیین کرده بود. نرخ دولتی روز گذشته به ۴۴٠٠ تومان رسید.

 

افزایش دلار در ایران پس از اعلام تحریم‌های سنگین از سوی آمریکا روند جهشی به خود گرفت. آمریکا دور اول تحریم‌های اقتصادی خود را از مرداد و دور دوم آنها را از آبان بر ایران اعمال می‌کند. آمریکا مدعی شده است که با این تحریم‌ها صادرات نفت ایران به خارج را به صفر خواهد رساند.

 

رژیم ایران در قبال تحریم‌های آمریکا خواهان تضمین روابط بانکی و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی هستند. مقام‌های سیاسی و نظامی ایران طی هفته گذشته آمریکا را تهدید کردند که در صورت ممانعت از فروش نفت ایران این کشور هم تنگه هرمز را بر روی صادرات نفت دیگر کشورها در خلیج فارس سد خواهد کرد.