لزوم توجه و پیگیری بی‌عدالتی در امرالی و تلاشها برای دست‌یابی به راه‌حل

وکلای رهبر خلق کورد، عبداله اوجالان خاطرنشان ساختند که به شیوه‌ای خارج از حقوق و قوانین و عدم امکان دسترسی به ملاقات و تماس تلفنی، بعد از ۲۱ سال موکل آنها توانسته است از این حق استفاده کند.

رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان بعد از ۲۱ سال حبس در زندان فوق امنیتی گروه F جزیره امرالی توانست از طریق تلفن با برادرش محمد اوجالان تماس تلفنی داشته باشد. دیگر زندانیان سیاسی در امرالی، عمر خیری کونار، هامیلی ییلدریم و ویسی آکتاش نیز که از سال ۲۰۱۵ در همان زندان به سر می‌برند موفق شدند در ۲۷ آوریل با خانواده‌های خود تماس تلفنی داشته باشند.

سربای کوکلو و جنگیز یورکلی  وکیل این زندانیان حق استفاده از تلفن را مورد ارزیابی قرار دادند و اعلام کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا که در تمام جهان تاثیرگذار بوده است، از سرنوشت وکلای خود نگران شده و به دلیل فشار شدید افکار عمومی بعد از ۲۱ سال برای نخستین بار این حق به آقای اوجالان و زندانیان سیاسی داده شد که از طریق تلفن با خانوادهایشان تماس برقرار کنند. وکلا اعلام کردند که این اقدام کافی نیست.

عدم برخورداری از حقوق قانونی

سربای کوکلو خاطرنشان ساخت که در تمامی زندانهای ترکیه هر هفته یکبار برای زندانیان و نیز هر ۱۵ روز برای زندانیان محکوم به حبس ابد، اجازه تماس تلفنی داده شده است. اما بعد از ۲۱ سال برای نخستین بار است که به موکل آنها یعنی آقای اوجالان حق استفاده از تلفن داده شده است، دیگر موکلان ما نیز بعد از ۵ سال از حضور در این زندان  برای نخستین بار از این حق برخوردار شدند. به دلیل شیوع ویروس کرونا، در درجه نخست نگرانیهای شدید خلق کورد و افکار عمومی باعث شدند تا این حق بعد از ۲۱ سال به موکل ما داده شود. بعد از آن نیز خانواده‌ها مجددا برای دیدار با آقای اوجالان و زندانیان سیاسی به دادستانی مراجعه کرده‌اند، اما این تقاضا نیز بدون هیچ دلیلی رد شده است.

بی‌عدالتی بزرگی در جریان است

کوکلو در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که ۲۱ سال است که بدون هیچ دلیلی حق برقراری تماس تلفنی را ممنوع کرده‌اند. دادگاه کیفری همیشه با استناد به قانون ملاقات، حق برقراری تماس تلفنی را رد کرده است. اما در نتیجه واکنش و نگرانیهای افکار عمومی، ناچار شدند که اجازه برقراری تماس تلفنی را صادر کنند. این وضعیت خود به تنهایی نشان می‌دهد که در امرالی بیعدالتی‌های بزرگی در جریان است. در رابطه با این بی‌عدالتی‌ها و برخوردها خلقمان اعتراضات خود را بر زبان آورده است. اجازه برقراری تماس تلفنی نیز به شیوه‌ای غیر عادلانه صادر شد. دادستانی کل می‌توانست در چارچوب تقاضای خانواده‌ها با احترام برخورد کرده و اجازه ملاقات حضوری را نیز بدهد. اما در تمام این مدت به شیوه‌ای نا‌عادلانه، حق برقراری تماس تلفنی را از موکلمان گرفته و انزوایی مطلق را بر امرالی تحمیل کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که تمامی جوانب اوجالان تحت کنترل و نظارت قرار دارد. این سیستم خلاف حقوق و عدالت است.

اقدامات کافی نیستند

کوکلو در ادامه افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا صرفا یکبار اجازه برقراری تماس تلفنی را صادر کرده‌اند، اما این اقدام به تنهایی کافی نیست، به مرگ می‌گیرند که به تب راضی شویم، چگونه می‌توانیم این ذهنیت را قبول کنیم؟ این یک حق اساسی بوده و به دلیل شیوع ویروس در تمامی زندانها حق برخورداری از تماس تلفنی را افزایش داده‌اند. به همین علت امکان ندارد که این حق را تنها برای یکبار قبول کنیم. بدون شک کسب اطلاع از اوجالان بسیار مهم است. با تمامی بی‌عدالتی‌های موجود ما برای چنین تماسهایی ارزش قایل هستیم. اما این اقدامات کافی نیستند. باید اوجالان همیشه از چنین حقی برخوردار باشد.

یورکلی: اوجالان تلاش دارد تا شرایط و زمینه‌های حیات آزاد و برابر را گسترش ‌دهد

جنگیز یورکلی نیز از وکلای رهبر خلق کورد در این رابطه اعلام نمود که اعتصابات غذا، مسئله آتش‌سوزی در زندان امرالی و شیوع کرونا نگرانی‌های فراوانی را در میان خلق ایجاد کرده است. یورکلی با اشاره به حقوق اوجالان در زندان افزود: از آنجا که آقای اوجالان می‌خواهد فرهنگ ملت دمکراتیک و حیات آزاد و برابر خلق‌ها را تاسیس نماید، متحمل چنین انزوای سنگینی می‌شود. اوجالان با تمامی بیعدالتی‌ها تلاش دارد تا شرایط و زمینه‌های حیات آزاد و برابر را گسترش دهد.

یورکلی فراخوان اوجالان در تماس تلفنی خود برای پ.ک.ک، پد.ک و ی.ن.ک را مورد ارزیابی قرار داده و اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا بحران‌های سیاسی و اجتماعی را گسترش داده است. گروه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند از این وضعیت به عنوان فرصتی برای خود استفاده کرده و سیاستهای جنگی خود را هر چه بیشتر گسترش دهند. از سوی دیگر فرصت برای گفتوگوهای مبتنی بر دمکراسی که اوجالان پیش رو قرار داده است نیز وجود دارند. در اینجا اتحاد ملی خلق کورد و اتحاد خلق‌ها مبنا قرار گرفته است. به همین دلیل اقای اوجالان به نیروهایی که خواهان در پیش گرفتن سیاستهای جنگی هستند هشدار می‌دهد. به همین علت لازم است که حزب دمکراتیک خلق‌ها از تمامی فرصت‌ها و امکانات خود برای دست یابی به راه حل استفاده کرده و خود را هر چه بیشتر گسترش داده و توسعه دهد.

باید به تلاش‌های وی برای دست‌یابی به راه حل توجه بیشتر شود

یورکلی خاطرنشان ساخت که در امرالی قوانین خارج از چارچوب حقوقی وجود دارند و در این رابطه اظهار داشت که: غیر از شرایط اضطراری در هیچ شرایطی اجازه ملاقات را نمی‌دهند. در این باره می‌خواهند تمامی نهادهای حقوقی را بدون کارکرد کرده و تمامی نهادهای سیاسی را خفه کنند. همزمان در امرالی، آقای اوجالان در رابطه با حیات آزاد و دمکراتیک پیگیری می‌کند. اما در هر صورت باید حق اطلاع‌رسانی در رابطه با وضعیت وی و حق دیدار و تماس تلفنی با وی ممنوع نشود. لازم است که همه در این رابطه به بی‌عدالتی‌های موجود در امرالی و تلاش‌های وی برای دستیابی به راه حل توجه کنند.